Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 63 ggr
Uppkatten
2

Dagens tankar...

1) Varför säger man att katter är "på rymmen"…? Det är väl egentligen sällan det det är frågan om….?

2) Läser på FB att en svart semilånghårig katt har hittats trafikdödad. Den är inte chippad, trots att det nu är lag på att katter ska vara chippade och ägarregistrerade. Vill man inte veta vad som har hänt ens familjemedlem?

3) Och om katten istället varit trafikskadad - då riskerar den att avlivas för att man inte snabbt kan nå dig som kattägare… Vill du ha det så? Och katten då?

4) IDhundarna röner nya framgångar enligt inlägg på FB. Men varför fungerar det "inte alls" i flera fall…? Mina grannar har försökt med ett par olika IDhundar, med mycket diffusa resultat som följd senaste 2 veckorna. Jo, absolut att det kan handla om hundens dagsform etc. Men flera gånger har jag nu sett rätt märkliga "utfall" av IDhund-sök.

5) Kan tillägga att jag också har fått berättat för mig (säker källa!) om IDhund som gjort ett helt fantastiskt sök (annan katt dock).

Ja, det blir en hel del tankar och funderingar emellanåt…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mandra
1

#0: boten mot allt det här är att aldrig låta katter gå lösa ute utan uppsikt!

OberonsMatte
2

För att ID-hund ska fungera behöver ID-hunden utgå från kattens individuella doft, dvs. den specifika doft som enbart kommer från den individuella katten. Jag är ganska övertygad om att det är där problemet ligger när hunden ger vilseledande information. De flesta kattägare har inte tänkt på att en sådan smeller kan komma att behövas och har därför inte heller någon sådan hemma.

När det gäller ID-hundars sökande har jag även funderat på risken att kattägarens skor lämnat falska spår under det eget sökande och att det är DE spåren hunden snappar upp.

Sajtvärd Katter iFokus