Katters munhälsa
Ett viktigt och bra inslag om katters munhälsa.
Många kattägare har dålig koll på kattens mun och tänder, även om kunskapen successivt ökar bland kattägare.
I reportaget berättas det om tandsten och om sjukdomen TR/FORL, en sjukdom som är både vanlig och mycket smärtsam för katten.
Torrfoder är inte lösningen för att komma till rätta med t.ex. tandsten, berättar veterinären i inslaget. Katter behöver borsta tänderna, precis som vi människor.
Vi får också se hur TR/FORL kan se ut i kattens mun.
Katter behöver sin katt-tandläkare - det är ingen tvekan om den saken.
Vi får också ett boktips som jag tycker ser intressant ut.
https://www.tv4.se/klipp/va/20511436/sa-vet-du-om-din-katt-har-dalig-munhalsa
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Råa ben och segt kött är med som tandborstning
Ja torrfoder blir som belägg på tänderna istället och hjälper nada för tänderna. Skönt att höra en veterinär som för ens gångs skull inte hävdar att torrfoder är bra för tänderna.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag läste nyligen att kattgräs hjälper katten att rengöra tänderna (i någon utsträckning).
Är det någon som vet om det ligger något i det? (Alltså inte spekulationer utan om någon läst något mer seriöst om detta).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag måste lite skrytsamt få säga att jag fått beröm för mina katters munhälsa och vi kör stenhårt med plaque off vilket gett resultat och jag kom in med en nästan 15 år gammal katt för några år sedan till djursjukhuset och dom kunde inte förstå att hans mun såg så bra ut men jag sa som det var vi använder plaque off och det första veterinären sa var att det lönar sig att sköta om djurens munhälsa.
Många glömmer bort att kika i munnen eller ta hand om sina djurs munnar och det här behöver djurägare bli bättre på för det finns så mycket bra som verkligen hjälper och som håller deras munnar friska och inte är det någon ansträngning heller jag kollar ofta upp mina katters munnar.
Ibland har vi haft infektion och fått ta bort tänder det får man räkna med men vi kan verkligen förebygga och hjälpa djuren och här bör vi också tänka oss själva vill vi ha tandvärk och alla vet vi hur ont det gör detsamma gäller för djuren så koll på munhälsan är så viktigt samt att det kan förebygga andra sjukdomar.
Men hur är plaque off för resten av katten? Jag har fått för mig att det även innebär nackdelar? Rätta mig om jag har fel!
plaque off är bara försäljningsknep, precis som många andra "tandprodukter"
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Jag vill dock minnas att det finns studier som visat att det har en viss - men inte tillräcklig - effekt.
#4: För oss har det här fungerat mer än bra och mer kan jag faktiskt inte säga för tandhälsan är god den får beröm.
#5 Alltid är det så via djurforum man säger det är försäljningsknep men tänk så många kattmunnar som jag haft som räddats det är enkelt det är till för både människa och djur så in med dom algerna dom kan göra en himla massa för dina djurs munhälsa så förkasta det inte innan du provat.