Trafikdödade katter
Brukar du ta hand om trafikdödade katter?
Vad tar du med dig om du åker iväg ut på ett sådant ärende?
Hur går du till väga?
Var gör du av kattens kropp?
Vad känns svårast när det gäller den här typen av ärenden?
Vad känns bra?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

#0: jag har aldrig råkat ut för det, gudskelov.
Jag har hanterat flera sådana här ärenden över åren.
Vet jag var katten hör hemma så går jag helt enkelt dit och knackar på. Inte kul, men rimligt att göra.
Får jag besked om död katt i naturen/i trafikerad miljö så tar jag med mig chipläsare och mobiltelefon, samt en IKEA-kasse (ifall jag behöver flytta katten) + engångshandskar.
IKEA-kassar är användbara, tycker jag, då de tar lite plats samt fungerar även om det är en lite större eller likstel katt.
Är katten chippad och reggad försöker jag i första hand nå ägaren.
Tillsammans med ägaren kommer jag överens om att de hämtar upp katten. Vid några tillfällen har jag erbjudit mig att ta kattens kropp till veterinär, och att ägaren sedan vänder sig till veterinärmottagningen.
Innan jag åker iväg på sådana här ärendet kollar jag gärna upp vilka veterinärmottagningar i området som har öppet, och hur länge de har öppet. Helst försöker jag ringa dit innan jag åker in med avliden katt, fast till djursjukhuset har jag åkt direkt vid något tillfälle.
Jag har inte bil/körkort, så det är cykel eller promenad som gäller. Det har fungerat bra varje gång.
Det som kan vara jobbigt är ju att se en (ev. illa tilltygad) kattkropp, som ibland kan ha legat en längre tid. Så jag brukar förbereda mig lite extra mentalt på vägen dit.
Väl på plats brukar det kännas OK trots allt. Det är som att man snabbt får en relation till den döda katten, och det känns viktigt att få göra det man kan för katten och kattens familj. Katten är fortfarande en liten person.
Jag känner en väldig lättnad om katten är chippad så att jag kan börja spåra ägaren.
Sedan är det förstås tufft att möta/kommunicera med förtvivlade kattägare. Samtidigt tror jag fullt och fast att det är bättre att få veta vart katten blev av än att aldrig få veta.
Det som känns bra är att katten slipper bli liggande ute någonstans. Att kroppen tas omhand. Och att en ägare - i bästa fall - kan informeras.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2023-04-20 12:34 av Uppkatten
Vad händer då på djursjukhuset om man kommer in med en avliden katt som hittats ute? Ja, det kan kanske variera lite.
Sist jag kom in med en avliden katt så fick jag en blankett att fylla i.
Det var uppgifter om var katten hittats, när det hittats, vem som hittat den o.s.v.
Det fanns också möjligheter att fylla i en del uppgifter om katten. Jag fick fylla i det så gott jag kunde. Jag hade ju hunnit kolla upp katten så jag kunde fylla i en rad uppgifter om chipnummer, kön, färg, teckning, pälslängd o.s.v.
Normalt brukade de få rätt knapphändiga uppgifter, sa tjejen som tog emot.
Ofta går rykten på nätet om att den som lämnar in en trafikdödad katt kan behöva stå för kostnaderna.
"Så är det inte!", sa "mitt" djursjukhus bestämt. Det är bara att lämna in kroppen.
De behåller den i sin frys i ca 1 vecka, och hörs ingen ägare av så skickas kroppen på kremering ihop med andra djur.
Jag har lämnat in trafikdödade katter även på mindre veterinärmottagning, och inte heller där var det tal om att jag skulle betala något, utan de var bara tacksamma för att någon hade brytt sig om kissen.
Vi har alltid fått ett lugnt och bra bemötande sådana gånger, och vid något tillfälle då ägaren skulle komma till veterinärmottagningen strax senare för att ta adjö av sin katt så lovade personalen att försöka "snygga till" katten lite innan så att det inte blev onödigt traumatiskt (jag föreslog att man kanske t.om. borde lägga en filt över det partiet på katten som var mest skadat).
För mig är det viktigt att katterna alltid hanteras värdigt och med omtanke i de här situationerna. Att man fortfarande ser dem som viktiga små "personer". För mig handlar det inte om att ha med sig en flott transportbur eller något, utan det handlar om hur man hanterar katten, hur man lyfter katten, hur man pratar om katten och hur man känner för katten.
Vad som också kan kännas "bra" när det gäller trafikdödade/avlidna katter är att det inte är bråttom.
Det är inte bråttom att scanna chippet, man behöver inte paniksöka i registren, det är inte urakut att komma till veterinären o.s.v.
Det är OK att det dröjer några minuter extra, eller att man måste söka i flera register o.s.v.
Jag skulle tycka att det var mycket värre att hantera en trafikskadad katt som ännu är vid liv. Då blir det plötsligt en helt annan stress, och svårare att komma till platsen på cykel o.s.v.
Skulle jag behöva hantera ett sådant ärende får jag nog försöka få in kisse i en transportbur och därefter stoppa en bil. Eller ringa taxi, tänker jag. Eller om jag har någon kompis i närheten som kan tänkas vara hemma och ha bil.