Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratkattmat
Läst 139 ggr
Uppkatten
0

Snatta kattmat

Dyrt att köpa mat just nu…. och kattmat….

Sist jag skulle köpa kattmat hade en låda gått upp till 99 kronor…. När jag googlade runt hittade jag samma låda på extrapris för 65 kronor… Det krävde dock några kilometers cykeltur. Så jag cyklade.

Sammanlagt köpte jag hem 14 lådor kattmat på extrapris….

Men att snatta kattmat - nej, så lågt skulle jag inte sänka mig.

Men tydligen finns det de som gör det… Trist! Det gör ju kattmaten dyrare för oss alla på sikt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/hojda-matpriser-leder-till-mer-snatterier-2

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Flera matbutiker i länet vittnar om ökat antal snatterier. Högre matpriser är en av orsakerna. Handlaren Lena Sandin Henriksson i Bergby har observerat att snatterierna även ökar bland den äldre kundkretsen.
Calcifer
1

Jag skulle aldrig själv snatta mat, men jag kan ändå förstå de som blir så desperata att de väljer gen vägen.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Uppkatten
0

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Äter katten dig ur huset? Inte undra på. Maten till husdjuren hör till det som ökade mest i pris i februari, hela 5,1 pr
[skyggis_tryggis]
2

Jag tror att mina katters torrfoder har ökat med över 20 procent, och likaså Mush som de också får.
Försöker tajma inköpen till när det är rabatter.
Vårt kattströ har ökat ännu mer i pris. Tur att jag bara har två katter. Tänk de som har fyra eller så.

• Redigerat 2023-03-11 06:35 av [skyggis_tryggis]
Herveaux
4

När jag jobbade i djurbutik så var det en kund som beställde hem en helpall hundmat med jämna mellanrum. De var en grupp hundägare som alla fodrade med samma märke och sort så de gick ihop och betalade ordern och fördelade sen säckarna mellan sig efter hur mycket de hade beställt/betalat. De hade en deal med butiksägaren så de fick ett lite lägre pris än om de hade plockat från butikshyllan. Glada hundägare som fick lite billigare foder och en glad butiksägare som visste att varorna inte skulle bli liggande som hyllvärmare.

Om det inte har ändrats nu så är det en extremt liten vinstmarginal på hund- och kattfoder och butikerna får ligga ute med rediga summor tills fodret säljer.
Det som djurbutiker tjänar pengar på är godis, tugg, utrustning och tillbehör till djuren. Att sälja foder är mer en service än en intäkt.

Om ni känner andra kattägare i bygden och ni alla ger samma fodermärke så kan ni ju alltid prova att fråga efter en liknande deal med er djurbutik, det värsta som kan hända är att de säger 'nej'.

// Harley