Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 62 ggr
Uppkatten
2

Katt hemma efter 5 år

Chip + ägarregistrering har gjort det igen! Ännu en katt har fått återvända hem.

https://www.mitti.se/nyheter/fyrbenta-molly-8-hittade-hem--efter-fem-ar-6.19.54258.1f74b81328

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

När familjen Broby hade gett upp hoppet om att hitta sin familjemedlem Molly ringde det på telefonen. Fem år efter försvinnandet hade någon hittat deras fyrbenta vän.
[skyggis_tryggis]
0

Undrar hur hon klarat sig så pass bra i fem år.

Det där med Akutgruppen kände jag inte till. Jättebra att de kan komma hem till privatpersoner och läsa av chippet!

Uppkatten
1

Akutgruppen är verksamma i Stockholmsområdet. De har inget katthem, utan har jourhem istället.

Ofta är det lättare (och mindre riskfyllt) att flytta på chipläsaren än att flytta på katten. Så det är bra när katthjälpsorganisationer och privatpersoner kan hjälpa till att scanna chip där katterna befinner sig.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[skyggis_tryggis]
0

#2: Det är bra om den möjligheten uppmärksammas mer. Tänker mig att en del drar sig för att försöka åka iväg med en katt till veterinärklinik eller liknande. Alla har ju inte bil och transportbur till exempel.

Uppkatten
1

Tänk om man kunde få till ett system där det fanns chipläsare att "hyra" lite var stans, t.ex. på veterinärkliniker, zoobutiker etc.

Det finns förstås på en del ställen, men det vore bra med fler.

Jag har själv chipläsare och försöker hjälpa till när det gäller katter i närområdet här hemma. Antingen att jag lånar ut scannern, eller att jag åker över och hjälper till att kolla katten det gäller.

Det känns som ett enkelt sätt att göra lite extra "nytta".

Vill man kolla upp en katt så hittar man ofta folk som har chipläsare i kattgrupperna på Facebook (inte minst när det gäller de lite större städerna). Sedan tror jag att en del häst- och hundmänniskor har chipläsare som också fungerar på katternas chip.

[skyggis_tryggis]
0

#4: Bra att veta! 👍

Tarotstollan
1

Underbart att hon hittades och fick komma hem igen!😹😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!