Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 84 ggr
Uppkatten
1

Vanvårdsärende, katt

Ännu ett ledsamt vanvårdsärende…

Jag önskar så att sådant här kunde förebyggas, eller upptäckas tidigare….

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/19-katter-overgavs-i-lagenhet-levde-i-misar

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

När Länsstyrelsens inspektörer klev innanför dörren hos den 58-årige mannen möttes de av en kraftig stank. Bland sin egen avföring levde 16 avmagrade katter. Nu har katterna omhändertagits och mannen åtalats för brott mot djurskyddslagen.
UlrikaD
2

Och bara en månad efter att Lst tog 16 katter han själv sa att han inte hade råd att mata. Då hade han skaffat 3 nya! Undrar om han matade även dom nya med makaroner istället för kattmat?

Tarotstollan
1

Tur att de hittades och blev omhändertagna!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

OberonsMatte
0

#1 Visserligen tror jag tyvärr att vem som helst fortfarande har möjlighet att köpa eller t.o.m. få en katt gratis - utan någon kontroll alls från säljarens sida, men jag hoppas att det bara var så att de tre katterna inte upptäcktes vid första ingripandet. Vid vräkningen började de kanske flytta på möbler och sånt som katterna gömt sig i.

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaD
0

#3 Så kan det ju ha varit.

Uppkatten
0

#3 Kan ha varit så, samtidigt vet vi ju att djursamlande människor som blir av med sina katter ofta snabbt skaffar nya.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

Samlande på djur är ett problem som är utbrett och komplicerat. Djursamlare och samlade djur är ett djurskyddsproblem – men inte enbart. Nu har den första...
Uppkatten
0

OberonsMatte
0

Man kan inte låta bli att spekulera, men ibland räcker det säkert att personen från början bara har två egna katter, men att de är okastrerade och av olika kön. Behåller man överlevande kattungar kan de bli väldigt många katter bara efter ett år.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

Det räknas nog ändå som ett djursamlande eftersom man inte klarar av att hantera och få ordning på situationen, och djuren far allt mer illa, vilket man inte riktigt förmår att se. Man ser t.ex. inte att makaroner inte räcker som kattmat eller att katterna är underviktiga.