Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 98 ggr
Uppkatten
2023-02-13 21:16
4

Sista resterna i torrfoderpåsen

Rätt ofta läser jag att "katten har tröttnat på torrfodret".

Mina två verkar regelbundet "tröttna på torrfodret". Det händer nästan alltid när påsen (på 2 kg) är så gott som slut.

Jag tror att många vill vara ekonomiska, och att de därför köper en för stor påse (kanske 5 eller 7½ kg).

Innehållet hinner tappa smak etc innan katten har hunnit äta upp fodret.

Många verkar tro att torrfoder inte åldras. Men det gör det förstås. Det tappar både i smak och kvalitet.

För mina båda 4½ kilos katter som äter mycket blötfoder skulle jag aldrig köpa större torrfoderpåsar än 2 kg. För det gynnar inte katterna.

Mot slutet har också många småbitar av torrfodret samlats i påsens botten, och kanske är det inte heller så populärt. Katterna ratar oftast dessa "smulor".

När en ny påse torrfoder öppnas är de plötsligt "jättehungriga" och tigger massor 😊.

Är det här något som känns igen av fler…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2023-02-13 21:59
1

Ja, förutom att det blir mer smulor kan jag kan tänka mig att även smaken förändras. Det märker man ju t.ex. om man hittar ett bortglömt och halvfullt kexpaket att det inte smakar som ett nyöppnat.

Sajtvärd Katter iFokus

[skyggis_tryggis]
2023-02-15 10:21
0

Jag har inte märkt nån skillnad. De verkar gilla torrfodret oavsett om påsen är nyöppnad eller på väg att ta slut. Men smulorna i botten vill de inte ha. Köper säck på 8 kg, och de äter Mush också, så det tar ett bra tag innan påsen tar slut

Kanske beror det på hur bra påsen är från olika tillverkare, kvaliteten på fodret, eller på hur noga man stänger påsen varje gång, eller på hur kräsen katten är?

TccT
2023-02-15 11:28
0

Stora säckar som häller upp i stora "hinkar" och bara öppnar när vi fyller på en liten som vi tar ur till skålarna. Häller inte upp småbitarna. Tröttnar inte på det. Dom får blötfoder nästan varje dag oxå.

[skyggis_tryggis]
2023-02-15 11:30
0

Jag öppnar säcken bara en gång om dagen och fyller på i en glasburk som jag tar ur under dagen. Det funkar också.

Uppkatten
2023-02-15 14:57
1

En av de större fodertillverkarna på marknaden uppger att de bara kan garantera smaken i en månad när det gäller öppnad påse, och de kan bara garantera att fodret är säkert att ge i 3 månader sedan påsen öppnats. Så det kan vara smart att kolla med tillverkaren av det torrfoder man ger innan man börjar köpa större påsar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2023-02-15 14:57 av Uppkatten
[skyggis_tryggis]
2023-02-16 10:23
1

#5: Om det inte är säkert vad kan hända då, menar den tillverkaren? Magsjuka eller nåt annat?

I så fall kan man tycka att de borde skriva på förpackningen att påsen bara håller en viss tid efter öppnandet.

TccT
2023-02-16 13:38
0

Jag har oxå funderat på att den tillverkaren säger att deras foder inte är säkert efter tre månader. Vete tusan om dom borde vara kvar med så osäkert/dåligt foder🤔 Vitaminer påverkas och förmodligen smak oxå som i allt foder. Men att det inte är säkert att använda efter tre månader🤔

Uppkatten
2023-02-16 15:01
2

Fodret är förmodligen ofta säkert längre än så, men tillverkaren kan inte GARANTERA det.

Jag tycker inte det är så konstigt, det är fetter och annat i torrfoder, det är klart att det blir gammalt?

Sedan har man sett att det ibland kan finnas oönskade faktorer i foder. I låga mängder är det sannolikt inte särskilt farligt, möjligen kan det dock växa till vid kontakt med luft, fukt etc. Funderar jag.

Men absolut att det kunde stå något i stil med att "öppnad påse bör förbrukas inom 3 månader" på påsarna.

Jag blev jätteförvånad när jag hörde om 3 månader första gången, jag hade nog trott att fodret var garanterat OK i alla fall lite längre tid än så.

Vore kul att veta om andra tillverkare har samma tidsgränser eller andra.