Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 89 ggr
Uppkatten
2

Hittelön

Jag läser i en FB-grupp för bortsprungna katter om en - dessvärre omärkt - huskatt som förmodligen "råkade ut för en otrevlig granne" för drygt ett halvår sedan.

Kattägaren har letat efter sin katt sedan dess, och erbjuder nu 10 000 :- i hittelön för att få hem katten. Katten är väldigt saknad.

"10 000 kr låter konstigt som hittelön för en bondkatt? Tiotusen?" skriver en person i kommentarsfältet.

Hur tänker du kring en hittelön på 10 000 :-…? Är det högt/lågt?

Och är det skillnad på en huskatt och en katt med stamtavla?

Är det skillnad om det rör en yngre eller äldre katt?

Spelar det någon roll hur länge man har haft katten, eller hur katten ser ut?

Skulle du ha samvete att ta emot 10 000 :- om du hittade katten, och vad skulle du i så fall använda pengarna till…?

Andra tankar och funderingar?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
9

Jag skulle lätt kunna ge en hittelön för att hitta min Lakritz.

Skulle jag däremot få en hittelön på 10 000 kronor så hade jag gett pengarna till något ändamål som hjälper katter.

Älskar man sin katt så spelar inte ålder eller ras någon roll.

/Maria

• Redigerat 2023-01-08 10:16 av Maria
OberonsMatte
3

På lappar i området och i annonser i allmänna lokala fb-grupper är det bra om hittelön utlovas för att folk ska förstå hur angelägen man är om att få tillbaka katten. Utlovar man 10.000kr i hittelön, så är det inte vilken katt som helst man saknar. Det blir extra tydligt om det t.ex är en gammal helsvart korthårig huskatt som försvunnit. Vetskapen om att en katt är SÅ saknad kan leda till tips från folk som annars kanske inte skulle ha gjort sig det besväret.

Nämns hittelön så ska det vara en hög hittelön, annars kan det snarare ge en bild av att ägaren egentligen inte bryr sig så mycket.

Om jag letar efter någon annans katt tänker jag aldrig att jag ska ta emot ev. hittelön om jag "hittar" katten. Min spontana reaktion skulle nog vara "tack, men nej, det behövs inte" eller en önskan om att hittelönen skänktes till katthjälpsverksamhet istället.

Skulle någon av mina katter försvinna skulle jag lätt utlova hittelön för säkerhets skull. 10.000 tycker jag är en tillräckligt hög hittelön. Den har samma effekt som om hittelönen skulle vara det dubbla. 10.000 är också mer än vad mina stambokförda katter kostade som kattungar när jag köpte dem. En del tror ju att folk stjäl upphittade raskatter bara för att de är så "värdefulla", men den teorin tvivlar jag på. En vuxen, stulen, id-märkt, ägarregistrerad och kastrerad raskatt kan man inte tjäna några pengar på.

Sajtvärd Katter iFokus

Tarotstollan
2

Jag hade betalat mer för att få tillbaka min katt.
Hade det varit tvärtom, jag som hittade en katt och de ville ge mig hittelön hade de fått ge pengarna till något katthem istället.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
1

Jag tänker som ni, att jag gett pengarna till något katthem istället.

Och - om det var min katt skulle jag gladeligen betala hittelön för att få den tillbaka.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
1

Jag tycker nog att 10 000:- är en fullt rimlig hittelön, inte minst om katten har varit borta en längre tid. Men självklart väljer man själv om man vill erbjuda hittelön eller inte, och i vilket skede, och om det skrivs ut på nätet/efterlysningslapparna eller inte.

För mig är ålder, ras, utseende o.s.v. oväsentligt. Det är ju katten som person som jag vill få tillbaka.

Blev jag erbjuden en hittelön på 10 000:- skulle jag sannolikt tacka nej. Däremot skulle jag nog tipsa kattägaren om att skänka en slant till t.ex. VILSE.nu så att andra katter kan få hjälp tillbaka hem (det kostar ju en del att driva en sida som VILSE).

Sedan vet jag ju hur tacksam man är som kattägare när man har fått hjälp att få hem sin katt, så skulle någon vilja skänka en blomma eller lite choklad eller något liknande så skulle jag väl säga att det inte alls var nödvändigt, men ändå ta emot - och uppskatta - det. 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.