Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 878 ggr
anebit
0

Ännu en kattsamlare

Klassas inte som djurplågeri fast dom vadade i skit och urin och samtliga fick avlivas?    FörvånadGråter

Säger djurskyddsinspektören  "eftersom de fick mat"!!???  Förvånad

http://karlstad.expressen.se/nyheter/1.969824/70-katter-avlivades-efter-vanvard

Det blir bara fler och fler vanvårdsfall!  Tar det aldrig slut!

Innan jag började på Hittekatter så trodde jag i min okunskap att det bara förekom i USA när jag tittade på AnimalPlanet… så fel jag hade.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

JosephineF
0

Usch usch usch usch!! Skrikandes

Tigerblomma
0

Vad sjukt! Hur kan han säga att det inte varit djurplågeri???? Om någon slog djuren, men gav dem mat då? GRRRR…..

marieborg
0

Har inte läst länken för jag orkar inte med att läsa mer om allt eländeLedsen Blir så förbannad på att det aldrig blir blir strängare straff

Highlandertess
0

Vad hemskt!!!!! Djurplågeri handlar ju inte enbart om ifall djuren har mat eller inte. En restaurang får inte servera mat om de har dålig sanitär miljö, varför räknas inte miljön då det gäller djur? Heltokigt!

Lena
0

Man blir förvånad över hur lätt de tar det många djurskyddsinspektörer. Det är ju knappt något alls som räknas som djurplågeri i deras ögon.

När det gäller vanvårdsärenden misstänker jag att det alltid funnits, men att det nu trots allt uppmärksammas mera nu för tiden. Så länge jag kan minnas har jag hört talas om kattsamlare, fast man använde inte det begreppet förr. Djursamlare räknas i USA som psykiskt sjuka människor. Det är nog så man måste se på det. De här människorna saknar eget omdömme  och verklighetsförankring. De kan därför inte sätta de gränser som friska människor kan. Faran i Sverige är att det inte finns damma skyddsnät varken för människor eller djur som det gör i t.ex. USA. Det får därför hålla på tills katastrofen redan är ett faktum och det oftast inte går att rädda djuren.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Soms agt, detta sker tyvärr överallt. Vilket är skrämmande. Tyvärr så tror så många att det inte sker på den egna bakgården, men det gör det och måste föras fram. Men snart kommer djurskydd och sådant läggas över på länsstyrelsen. Hoppas det blir bättre då, för de har länsveterinärer och kunnigare folk där. /Vanessa.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
0

Sparar alla sådana här länkar förövrigt, för att ha ett bra underlag när jag börjar med det arbetet, Först ska jag arbeta med lagen om id-märkning och registrering av katter. När det är avklarat börjar denna fas. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Erika91
0

Herregud vilken kommentar!! Skrikandes Folk kan ju nästan göra hur som helst nu för tiden Skrikandes

Men har det blivit mer vanvårdsfall egentligen? Eller har det bara blivit fler som fått upp ögonen och anmäler?

Hawknestgrove
0

Ja, undrar hur de som jobbar som djurskyddsinspektörer får sina jobb. Min sambos sons före detta jobbar på MOH här i Strömstad. Men hon har hand om eldning och miljö. Ska fråga henne vid tilfälle, vad som egentligen krävs för att få vara djurskyddsinspektör. JAg vet att hon har i alla fall 4 års högskola bakom sig, plus kompletteringskurser. På de där töntarna verkar det som de knappt gått ut 5:e klass.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Erika91
0

#9 Ja det är frågan det. Jag tycker att man också ska vara engagerad och verkligen vilja djuret bästa!! Bra fråga det! Skriv även svaret du får här på hittekatter..

JosephineF
0

Ja, jag vill också höra vad för kriterier dom har på MoH-anställda!

Hawknestgrove
0

Ska höra vid tllfälle med Atlantfararens sambo också. Hon jobbade också på MOH förut, som livsmedelsinspektör. Hon är geolog i botten. Nu jobbar hon på Bygg

Alexej
0

Nu kan man göra utbildningen i Skara:

Bli djurskyddsinspektör

Att arbeta som djurskyddsinspektör kräver först och främst ett stort djurintresse och engagemang för djur och deras välfärd.

Utbildningsbakgrunden bland landets yrkesverksamma djurskyddsinspektörer varierar. De vanligast förekommande grundutbildningarna är miljö- och hälsoskyddsvetare, lantmästare, agronomer m.fl.

De nuvarande allmänna råden om tillsyn, L 4 (DFS 2004:9) säger att en djurskyddsinspektör bör ha den kunskap som krävs för att utföra djurskyddstillsyn i enlighet med gällande djurskydds-bestämmelser. Djurskyddsinspektören bör vidare ha tillräcklig kunskap om hur djur som omfattas av djurskyddsbestämmelserna skall hållas och skötas. Inspektören bör också ha sådan kunskap att han kan göra en bedömning av huruvida djurhållningen och djurens kondition är godtagbar enligt gällande djurskyddsbestämmelser såväl beträffande det enskilda djuret som beträffande grupper av djur.

De allmänna råden har också preciserat att en djurskyddsinspektör bör ha genomgått någon av följande grundutbildningar:
1. Biologutbildning med fördjupningskurser om minst 10 poäng etologi och 10 poäng zoologi/zoomorfologi/zoosystematik, dock bör tillräcklig yrkesmässig erfarenhet av djurhållning kunna dokumenteras,
2. djursjukvårdarutbildning,
3. husdjursagronomutbildning,
4. lantmästarutbildning med minst 15 poäng valfria kurser med inriktning djurhållning/djurskydd,
5. miljö- och hälsoskyddsutbildning med minst 30 poäng djurhållning/djurskydd,
6. veterinärutbildning, eller
7. annan högskole- eller universitetsutbildning med, i förhållande till de grundutbildningar som anges ovan, likvärdig utbildning i djurhållning/djurskydd.

Råden säger också att fortbildning i djurskydd, 20 poäng, bör ha genomgåtts inom tre år efter det att anställningen som djurskyddsinspektör har påbörjats.

Sedan höstterminen 2005 finns också en nystartad treårig utbildning vid SLU i Skara, Etologi- och djurskyddsprogrammet som ger en kandidatexamen.
SLU i Skara erbjuder också tillsammans med Umeå universitet ett utbud av distanskurser som är inriktade mot djurskyddsinspektörsyrket.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

netta
0

Jag tror att det är av bekvämlighet eller dum snålhet som en del har så mycket katter. Det går ju att få dem att somna in sött.

Hawknestgrove
0

Oj vilken detektiv du är, Alexej! Ja, synd bara, att de flesta inspektörer inte verkar ha mer i huvet än en femteklassare…..

Ankie
0

#13 Men du jag har hört att man kan gå den utbildningen i Uppsala med, jag fattade att han sa clu men det var kanske SLU han menade. Jag har varit in och tittat men inte hittat den. Djurskyddsinpektören som jag pratade med förut sa det. Den var på 2 år sa han

Keso
0

#5 "Man blir förvånad över hur lätt de tar det många djurskyddsinspektörer. Det är ju knappt något alls som räknas som djurplågeri i deras ögon."

Nu är det ju inte djurskyddsinspektörerna som bestämmer brottsrubriceringen, hade du läst tidningsartikeln så hade du även sett vad som stod. läs urklippet nedan… 
"- Jag tror inte att man kan klassa det som djurplågeri. Katterna hade mat men rent sanitärt var situationen ohållbar för såväl djur som människor, säger biträdande polischef Rolf Wadman till"

Det är skilllnad i djurplågeri och brott mot djurskyddslagen. Djurplågeri då döms man enligt Brottsbalken och är det brott mot djurskyddslagen döms man enligt djurskyddslagen. Och att detta var ett brott mot djurskyddslagen är väl helt uppenbart, påföljden kan bli fängelse. Så tro inte att staffpåföljden uteblir bara för att det inte går att döma dem enligt Brottsbalken.

# 9 mfl. Jag tycker att det är tragiskt att ge sig på en hel yrkeskår i ren okunskap. Många av oss djurskyddsinspektörer har en magister examen i miljö- och hälsoskydd från Umeå Univeristet samt en massa påbyggnadskurser från SLU Skara.

Nina, (Miljö- och hälsoskyddsinspektör) djurskyddsinspektör

supermoccine
0

#17 Det är bra att du reder ut saker och ting.

Erika91
0

#17 Angående det jag skrev, "Jag tycker att man också ska vara engagerad och verkligen vilja djuret bästa!!"
Det tycker jag är självklart, en del de gör inte allt de egentligen ska. Observera att jag INTE drar alla över en kam, det finns bra djurskyddsinspektörer också! :)

Denna kommentar har tagits bort.