Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 55 ggr
Uppkatten
10

Dags att mata katterna!

Nu är det riktigt kallt på många håll i Sverige. Minus 15 här i stan.

Dags att sluta lyssna på de som skriker i sociala medier att man inte får mata deras (allergiska…) utekatter.

Varje klok människa håller sin katt inne (större delen av dygnet) i sådan här kyla.

Ja, grannens katt behöver du kanske inte ge dig till att mata, om du vet att grannen är hemma eller kommer hem strax.

Men möter du en katt som verkar apatisk, hungrig, desperat eller där det på annat sätt känns "fel" så är det läge att agera nu.

För att en katt ska kunna upprätthålla sin kroppstemperatur i kyla krävs det att katten får mat. Mycket mat.

Ge hellre torrfoder än blötmat, eftersom frusen blötmat skadar katternas tänder. Har du möjlighet att ge vatten så gör det.

Kattungar, väldigt tunna katter, tunnhåriga katter, och katter som inte verkar må bra måste in! De klarar inte flera dygn ute i den här kylan.

Superbra om man kan erbjuda skydd mot väder och vind, ifall man av någon anledning inte kan ta in katten. En frigolitkoja med halm i ger ett gott skydd. Halm är generellt bättre än filtar. Eller kanske har du ett förråd där du kan bädda och lämna dörren öppen på glänt….? Annars är t.ex. ett badrum utmärkt för katter som behöver få komma in.

Tar du in en katt bör du börja söka aktivt efter ägaren redan inom några timmar. Anmäl katten som upphittad till polisen, lägg ut en annons på www.vilse.nu och i lokala FB-grupper.

För att katter ska överleva kylan krävs god tillgång på mat, skydd mot väder och vind - och att vi ser katterna och agerar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
3

I kväll läser jag om en tjej som hittat en ungkatt. Det är minus 14 grader kallt ute, och katten har halsband utan telefonnummer.

"Verkar den må bra så låt den vara", är ett av råden som ges i tråden.

Hur vågar man ge det rådet när det är 14 minusgrader ute, en temperatur som inte är jättevanlig i området…? Var tänker man sig att katten ska få mat och skydd ifall den är vilse?

Och även om katten mår OK just nu, så kanske den inte gör det om några timmar. Katter riskerar att förfrysa öron, tår etc i de här temperaturerna.

Dessutom vet vi hur många oerfarna kattägare det finns där ute. Ägaren kanske inte ens känner till riskerna med att släppa ut katten i stark kyla… Ska vi andra inte agera då?

Rikligt med mat och skydd mot väder och vind är nödvändigt om katter ska vistas ute just nu. Det är inte på något sätt ofarligt för katter att gå ute i 14 minusgrader.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[skyggis_tryggis]
0

Ja, det är inte alltid lätt att veta hur man ska göra.

Bra att du (och andra) som kan mycket orkar hålla på och informera! Du och andra som engagerar sig gör en stor insats!

Var läste du om frågan om ungkatten förresten?

Uppkatten
1

Nej, det är inte alltid lätt att veta hur man ska göra, men att ge råd som kan sluta med att katten far illa är förstås tveksamt. Då kan det vara bättre att låta bli att ge råd, och att upphittaren får lita på sin intuition. Just i det här fallet hade rådet kunnat vara OK, om det t.ex. hade varit varmt och skönt ute.

Men möter man en obekant tunn ungkatt ute i 14 minusgrader, där katten omöjligen kan vara van vid så låga temperaturer, så tycker jag att man ska agera och ta med katten in. Och självklart anmäla katten som upphittad till polisen, lappa digitalt, börja lappa och fråga runt bland grannarna o.s.v.

Jag känner till området där katten anträffades, och min bedömning är att där kan bo många ovana kattägare.

Uppgifter om katten hittade jag i en lokal grupp på nätet.