"Stackars alla katter"
Det är minus 11 grader nu på morgonen.
Ett tunt, vitt, frostigt skikt över marken.
Jag njuter lite av det. Det är vackert. Jag vill ut i naturen. Gå med kameran och uppleva.
Men samtidigt är det svårt att riktigt njuta.
"Stackars alla katter", tänker jag.
De vilsna och hemlösa. Var hittar de skydd? Var får de tillräckligt med mat för att kunna upprätthålla kroppstemperaturen?
Det är så här års som många kattungar, men även vuxna katter, fryser ihjäl.
Och katthemmen är knökfulla och har svårt att ta emot fler katter.
Jag har verkligen fått en hat-kärlek till vintern…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tänker det samma…😢
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Du borde inte hata vintern. Det är inte vintern som överger katter, det är inte vintern som tar kullar på huskattshonor i en redan övermättad marknad och det är inte vintern som lämnar kvar sina katter i gamla bostäder när människor bestämmer sig för att flytta.
Jag tycker att du ska få lov att njuta av vintern, den är vacker. Det är de mänskliga kattägare som svikit sina fyrbenta familjemedlemmar och det är de som borde ta skulden.
- Redigerat 2022-12-08 21:55 av [Tismon]
Dock kan katter hamna vilse även om kattägaren gjort sitt bästa…
Men det ligger mycket i det du skriver.
Inte desto mindre vet jag allt för väl vad som händer där ute i kylan just nu.
Lever t.ex. de katter som jag själv hjälpt till att leta efter i månader nu? Får de tag i tillräckligt med mat för att kunna upprätthålla kroppstemperaturen?
Och jag minns den lilla katt jag hittade i sista stund mitt i vintern för något år sedan… Som fick chansen att komma hem igen, för att den blev sedd.
Men jag håller med - vintern ÄR vacker.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.