Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 130 ggr
Uppkatten
2

Matchande sovplats

Jag hörde någon gång att mörka katter föredrar att sova på mörka underlag, medan ljusa katter föredrar att sova på ljusa underlag.

Mina katter är svarta och har mestadels haft ljusa hänghyllor och liknande att sova på. Och verkat nöjda.

I kväll hade matten slängt en hög med rena svarta kläder i en fotölj. Plötsligt var högen dubbelt så stor. Skyggisen hade gosat in sig i de svarta kläderna.

Matten fick med ens dåligt samvete. Kanske har skyggisen drömt om en svart sovplats hela sitt liv…???

Nu får matten leta lämplig julklapp, för den här teorin måste testas. På vilken färg sover skyggisen om hon själv får välja…? Kan det verkligen spela roll?

Är din katt ljus/mörk och tycker du att katten väljer "matchande sovplats"…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
1

Vi har ju kolsvarta Lakritz här hemma men jag har faktiskt aldrig tänkt på det.

/Maria

Magi-cat
1

Jag har inte märkt att färgen skulle spela någon roll alls.

Men allt nytt måste förstås gosas in. 😊 😻 Oberoende av färg.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Grace2009
0

Jag bäddar sällan med matchande sängkläder här hemma. Katten som är svartsköldpadda ligger oftast på den halvan med mörkare färg. Trodde det bara var en egenhet hon hade för sig, kul att det verkar vara någon typ av instinkt?

Gammelkatten som var helsvart sov vart som helst.

Carmarino
0

Har inte märkt någon skillnad. Min svart-vita ligger på de underlag hon tycker är bekvämast för tillfället oavsett färg.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

TatsuOni
1

Mina sover där det är mysigt oavsett färg.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Moon AppleGrey]
1

Min blåsköldpadda bryr sig inte ett dugg om jag har mörka eller ljusa kläder på mig. Hon sover på mig om natten iallafall. 😉

Scorpio97
0

Min katt är mestadels mörkgrå, och mycket av min inredning går faktiskt i mörkare nyanser av grått. Det mesta annat är mörkrött så ungefär samma "mörkhet".
Men jag brukar ha vitt påslakan med mörkgråa underlakan, och hon sover ofta på täcket/påslakanet när jag kommer hem. Hon kan även ligga en stund på den ljusa mattan i köket, om jag är där.

Så för min katt har dom flesta sovplatserna rätt "mörkhet", men jag upplever inte att det är det som avgör vart hon vilar eller sover :)

//Jessie

[Tismon]
2

Min katt är hälften vit och hälften svart så frågan är hur man ens skulle testa detta?

[Moon AppleGrey]
3

#8: Sy ihop ett "täcke" som består av två olika färger. Den ena svart, den andra vit.
Och se sedan vilken sida hon föredrar. 😜

[Tismon]
2

#9: Om hon lägger sig i mitten då? 😮😁

[Moon AppleGrey]
2

#10: Måhända en fråga om beslutsångest.
Eller kattens version av att vara ambidextruös? 🙃

EquusCaty
1

Jag vet inte. Min katt är nästan regnbågsfärgad.

En massa nyanser av brunt,svart,grå och vit och sen rosa på nosen.

Tjena^^

Pilspets
1

Elsa är ju svart o vit.
Men sover på allt.😁