Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-beteende
Läst 75 ggr
Uppkatten
1

Trafikdödad Stadskatt

Så har det hänt igen… En av de s.k. Stadskatterna har trafikdödats.

När ska människor förstå att katter har lika lite trafikvett som riktigt små barn? Man kan inte släppa ut sin katt mitt i stan och tro att det ska sluta väl…

Det finns verkligen inga Stadskatter som kan läsa av trafiken…

Återigen gråter smileysarna på FB…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Syntium
0

Nej och framförallt lär de sig väl inte heller som många hävdar

"I'm too old for this shit."

Uppkatten
2

Det är nog tveksamt i vilken utsträckning katter kan lära sig om bilar, mänskligt beteende och (storstads-)trafik.

Risken är förstås stor att de trafikdödas redan innan de hunnit få erfarenheter att "lära sig av".

Jag känner till en katt som blev allvarligt trafikskadad (frakturer på bäckenet). Han överlevde tack vare att han fick omedelbar hjälp av kunnig person att snabbt komma till djursjukhuset, och han hade en ägare som var beredd att satsa ekonomiskt på honom.

Han var IDmärkt och reggad (= kattägaren kunde snabbt nås) och katten var försäkrad.

Hans ägare säger att han har slutat att - på egen tass - gå över vägen där olyckan skedde. Han går bara över om kattägaren är med.

Men jag skulle nog personligen ta den uppgiften med en nypa salt. Vad vet kattägaren om vad katten gör när han är ute? Han har inte gps. Och ibland är han ute dagar i sträck…

Man gamblar med sin katts liv om man vill att katten ska lära sig om trafik och mänskligt beteende utifrån erfarenheter. Det är inte OK tycker jag.

Vill man ha utekatt så får man välja ett bostadsområde som är lämpat för utekatter. Där det är ingen eller minimalt med trafik.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.