IDmärkning, katt
Ett reportage med anledning av att alla katter snart ska vara IDmärkta och ägarregistrerade.
https://sverigesradio.se/artikel/har-chippas-ozzie-nu-maste-alla-andra-katter-ocksa-registreras
Det här är verkligen ett superbra beslut! 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det kommer väl att bli kaos när alla kattägare skall registrera sina katter med tanke på att det inte går att registrera dem innan lagen redan trätt in.
När kommer de att lägga ut hur vi skall göra?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jordbruksverket skriver:
"Jordbruksverkets kattregister öppnar först när lagen träder i kraft den 1 januari 2023. Du kommer då att kunna registrera katten via vår nya e-tjänst som du loggar in till med BankID. Det kommer att kosta 40 kronor per katt och du kan betala med Swish eller kort. Om du inte vill eller kan använda e-tjänsten kan du använda en blankett. Det kommer då att kosta 100 kronor per katt och du betalar med faktura. Vi kommer inte kunna ta emot din registrering via telefon.
Det kommer att kosta motsvarande summa vid ägarbyte."
De skriver vidare att:
"Även om du redan har registrerat din katt i ett frivilligt register behöver du registrera den specifikt hos oss från januari 2023. Vi kommer inte kunna föra över redan registrerade katter från andra register till vårt kattregister."
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 Jordbruksverkets hemsida kommer att uppdateras kontinuerligt för att vi kattägare ska få den information vi behöver.
Ja, då lär jag behöva en blankett och det kanske tar tid innan man får den.
#4 JBV räknar nog inte med att alla katter ska bli registrerade "över en natt", utan det här är något som kommer att ske successivt, som jag har förstått det. 😊
Ja, de skall ju läggas in i registret också, så någon får väl jobba med bara det!😀
"Vad är ditt yrke?
Jag jobbar som katt registrerare!"😍
Jag skulle gärna jobba som katt-registrerare! 😊
Jag med!😍
#7: jag med! Som extrajobb för jag har planer för framtiden om att träna hästar.
Men självklart skulle jag göra det om jag var arbetslös. Låter mysigt att få sitta och registrera kissar om dagarna.
Tjena^^