Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettskygga-katter
Läst 99 ggr
gickan87
0

Skygg hittekatt

Hej alltihopa!

Det är såhär att jag har sedan 3 veckor tillbaka en katt hemma som hittades för 7 veckor sedan helt avmagrad och bara dagar från att dö enligt veterinären.

Det troliga är att det är en förvildad tamkatt då han inte verkar van vid människor.

Han hamnade här då upphittaren inte kunde ha honom kvar.

Chip är kollat men det finns inget. Han var även full med öronskabb och mask vilket är behandlat.

Vill ha lite tips på hur jag får honom trygg och tam 😊

Han bor i mitt badrum, han kommer fram när det är matdags om jag inte är nära. Kommer cirka 6 meter ifrån innan han gömmer sig.
Har kompostgaller för dörren när jag är hemma så han får "vara med".

Fräser om han ser hundarna men går inte undan.
Är okej med att bli klappad om godis ges, klappar man för mycket får man några klösmärken när handen är på väg ut från kojan han ligger i 😆

Kan tyvärr inte ha honom fritt i lägenheten då jag är rädd att han skadar hundarna (kattvana men nyfikna på honom när han fräser)

Planen var att han skulle bo i mitt kök, har ingen dörr där och tänkte han inte skulle ta sig ut därifrån i början men han stack första timmen han var ensam och flyttade självmant in i badrummet.

Annars så leker han en hel del dagtid om man inte är synlig. På natten lever han rövare med en rått som piper så det verkar vara en rädd men levnadsglad kille.

Har en övervakningskamera inne hos honom så ser allt han gör 😃

Tar tacksamt emot alla era tips!

MVH Erika :)

Uppkatten
1

Att han leker etc tyder på att han har bott ihop med människor tidigare, tänker jag. Det är positivt inför framtiden!

Vad har du för plan för honom på sikt? I badrummet kanske han kan bo en kortare tid, ffa om det finns fönster där, men det håller ju inte i längden.

Nu i början är det viktigaste att bara sitta i hans närhet (inte för nära, ge honom utrymme så han inte känner sig trängd). Sitt i hans närhet alltså och plugga/läs/prata i mobilen eller vad du nu vill hitta på.

Erbjud gärna godbitar, och testa att lägga dem strax utanför hans kryp-in. Kanske kan du lägga dem allt närmare dig och få honom att hämta dem?

I ett senare steg kan du prova att sprätta iväg godbitar och se om du kan få en interaktion i en jaga-lek.

När han verkar hyfsat trygg med din närhet så kan du skaffa en elementpensel med långt skaft och ha som "klapp-pensel", så slipper du onödiga rivsår.

Rutiner och att tillvaron är förutsebar är väldigt viktigt för otrygga/försiktiga/skygga katter. "Så här gör vi hemma hos mig". (samma-samma-lika-lika, varje dag).

Ibland kan det vara bra att jobba med signaler så att katten förstår t.ex. vad som kommer att hända i nästa steg. Här hemma drar jag t.ex. alltid ut en "ficklampa" ur väggurtaget innan jag börjar dammsuga. Katterna vet då vad som är på gång och kan gömma sig under sängen. Jag har också många ord som jag jobbar med, så katterna vet vad som är på gång.

Lek är vägen till många yngre katters hjärta. Ha något mellan dig och katten så att du inte känns "för nära". Jag brukar använda t.ex. en prasseltunnel att ha mellan mig och katten. Därefter leker jag med något katten inte kan trassla in sig i så lätt, t.ex. ett fleeceband.

Tänk på att många försiktiga katter vill ha tysta leksaker.

Men rutiner, lugnt, tryggt, gott, lekfullt, och att ge tid är exempel på sådant som är viktigt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

Nu är det kanske trångt i badrummet, men det är också bra om kissen har flera olika gömställen att välja mellan, om han kan "fly uppåt" och om han har möjlighet att spana.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

gickan87
0

Planen är att han ska kunna leva tillsammans med mig och hundarna utan att vara rädd. Förstår om han aldrig kommer bli en kelgris men det är okej.

Jag har kontaktat med ett katthem som när han är mogen för det kommer hjälpa mig att hitta ett för alltid hem åt honom.

Nu är det ett tag sedan du svarade och jag hunnit läsa ditt svar. Varit mycket med livet helt enkelt.

Vi har kommit en bit påväg, jag får numera klappa hela katten i hans gömsle "pilla" på tassarna osv. Han klöser inte längre.

Sitter man tillräckligt länge och stilla kommer han fram och äter mat/godis.

Han leker gärna med mig inifrån sin koja med fjädervippor. Kan lockas fram med vippa om man själv står gömd bakom ett hörn.

Dagtid är han ute i lägenheten korta rundor men gömmer sig om jag eller hundarna rör sig.

Har omedvetet tränat in en handsignal som numera betyder att jag backar undan och ger honom utrymme när jag ser att han behöver det.

Uppkatten
1

#3 Det du berättar indikerar att han en gång i tiden har levt med människor/i människors närhet. Så bli inte förvånad om du en dag möts av ett gosetroll… 😊

Ofta brukar de ju passa på att utforska lägenheten när man själv sover eller är borta i ärenden (eller när man är på jobbet).

Bra att du visar katten att du lyssnar, förstår och respekterar. Att ni kan kommunicera.

Främmande hundar innebär alltid stress för katter (det finns studier om det). Men tids nog så kommer han nog att acceptera att hundarna också finns där (medan varje ny hund fortfarande innebär ett stresspåslag). Bra dock om du har ställen där katten alltid kan få vara ifred för hundarna.

Bra att du har en plan för kissen!

Fortsätt erbjuda mat, gos och kommunikation/tydliga signaler + att du lyssnar in och visar att du fattar. 😊

gickan87
0

#4 Det går sakta men säkert framåt men ett beteende som får mig att fundera lite är att han har börjat skrika en del, både dag och natt. Låter liknande en löpande hona.

Han han vara påväg att bli könsmogen?

Uppkatten
1

Svårt att säga varför katten börjat jama på det här sättet.

Hur gammal tror veterinären att katten är? Är det konstaterat att katten är okastrerad? Har urinen börjat lukta mer?

Kan katten vara understimulerad tror du?

Ibland kan nytillkommet jamande indikera att katten inte mår bra.

Allmänt brukar man säga att vid beteendeförändringar så bör man börja hos veterinären.

Fungerar allt som det ska när det gäller att äta, dricka, kissa, bajsa?

gickan87
0

Veterinären kunde inte känna några kulor när han kollades igenom dagen efter han hittades.

Men hon sa också att han kanske var för avmagrad för att dem skulle ha utvecklats. Ålder sa hon ung, inte säkert men mellan 4 månader till runt året.

Han har utvecklat en större påse så kanske är dags för kastrering.

Urinen luktar mer och starkare än tidigare.

Tror inte han är understimulerad, han är ute i lägenheten på korta rundor, jag leker med honom dagligen och han har ett fönster han ofta sitter och kollar i.

Lådan sköter han perfekt men är till och från dålig i magen.
Äter som en häst, mer på natten än dagen men det är ju också då han är som aktivast.

Angående veterinär, vad är bäst ur kattens perspektiv?

Åka till veterinären eller ta hem den så katten slipper åka bil?

Uppkatten
0

Om urinen luktar starkare och mer fränt än tidigare och det är en ungkatt så är det möjligt att det är dags för kastrering.

Man brukar ofta kunna känna på lukten om man har fått in en okastrerad hankatt där hemma…

Jag vet ärligt talat inte om man kan säga att hembesök eller besök på mottagning är bäst/sämst. Det finns fördelar med både och.

Jag brukar tänka att jag vill att min skyggis ska vara heltrygg här hemma. Här ska ingen främmande person dyka upp o greja med henne. Men då har jag ingen lång resväg till veterinär heller.

Jag tänker att det är flera olika faktorer som måste vägas in. Och till syvene och sist är det ändå svårt att veta vad den enskilda katten hade valt, om den hade haft möjlighet att välja…

Men oavsett vilket alternativ man väljer så är det viktigt att tänka på stressreduktion inför och under besöket.