Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 45 ggr
Uppkatten
8

Din katt - ditt ansvar

De är raskatter med stamtavla och reggade i Sverak.

De är cirka 6 år gamla, och har bott hos sin familj sedan de var små.

Nu ska de omplaceras.

Efter några timmar ändras annonsen.

Katterna behöver munsanseras. Det är dyrt och katterna är inte försäkrade.

Katterna kommer sannolikt att lämnas till ett katthem istället, uppger annonsören.

"Hallå, stopp, vänta nu!", vill jag ropa.

Ska de pengar som samlats in till de hemlösa katterna användas för att fixa munnarna på dina katter…???

"Varför har du inte tagit ditt ansvar och haft katterna försäkrade?"

"Varför tar du inte ditt ansvar nu och lånar pengar av nära och kära för att fixa katternas tänder innan du omplacerar dem?"

"Är det andra människor som ska samla in pengar på sin fritid, hjälpa dina katter att bli smärtfria och sedan ägna sin fritid åt att hjälpa dina katter att hitta ett nytt hem…?"

"Men det är väl ditt ansvar?"

"Ska dina katter ta upp platser på katthemmet som de hemlösa katterna behöver? Ska de hemlösa katterna vara kvar ute i kylan och vänta då…?"

"Hur tänker du nu?!"

Jag hoppas att du i alla fall förklarar för ditt katthem vilket problemet är. Varför du behöver omplacera dina katter. Varför du inte har råd att hjälpa katterna med den tandvård de behöver.

Jag hoppas att du inte försöker "lura på" katthemmet två ägda katter som sedan kostar katthemmet massor, utan att du är ärlig och låter katthemmet ta ställning till om de kan ta emot katterna (utifrån beläggning och utifrån katthemmets ekonomi).

Katthemmet går back på varje katt de hjälper.

Många katthem har knappa resurser, och katthemmets resurser måste få gå till de katter som inte har någon annan som kan hjälpa dem.

Kort sagt: din katt är ditt ansvar.

Katthemmet är heller ingen "avstjälpningsplats" dit man kan vända sig när man vill bli av med katten på enklast möjliga sätt.

MEN: man kan alltid prata med sitt katthem, och diskutera situationen man har hamnat i.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.