Hittekatter iFokus

Hittekatter

Läst 87 ggr
Rafflan
0

Kattunge som bits, tips?

Jag har en kattunge på 13 veckor här hemma.
Han är född ute och blev infångad med sin mamma och syskon när ungarna var ca 8 veckor. Så han har bott en tid inomhus innan jag adopterade honom.
Han är tam, orädd och som en normal kattunge.

Dock har vi ett problem. Kattungen verkar besatt av att lek-bita mig i händerna.
Om jag ligger i soffan klättar han upp för att "attackera" mina händer, jag måste gömma mina händer under kudden i soffan för att han ska sluta bitas.
Ibland lek-biter han även i händerna om man bär honom eller klappar honom.

Jag fattar att han bara vill leka, men samtidigt inte bra om han tror händerna är en leksak eftersom jag tänker att det kan försvåra i framtiden när man ska hantera honom?

Han leker väldigt mycket med min 2 åriga katt, och dem har jätte kul ihop. Vi leker även mycket med honom och leksaker, vilket han tycker är super kul. Så han får leka massor varje dag, men ändå verkar han lite besatt av att bita i händerna.

Hur lär man en kattunge att inte bita i händerna?
Har provat att ignorerar, sätta ner honom på golvet eller liknande, men det funkar inte.

Uppkatten
1

Har jourhemmet låtit honom leka med händerna?

Jag tänker att du bara får jobba vidare som du gör: aktivera kattungen mycket, förebygga, avleda och ignorera (vända kattungen ryggen och gå därifrån - biter man så tar det roliga slut).

Har kattungen annat att bita på? Min ena tjej bet på böcker, fönsterbrädor och allt möjligt under en period. Hon fick kartonger och papperskassar som hon kunde slakta (ta först av handtagen från papperskassarna så katten inte fastnar i). När min katt var kring 1-2 år upphörde hon helt med att slakta kartonger m.m.

En kattunge jag hade attackerade allt som rörde sig, inkl. händer. Han rev dock mest. Men jag fick sova med tubsockor på händer o underarmar en tid. Det beteendet upphörde också tids nog.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rafflan
0

Vet ej om jourhemmet lekt med händerna.

Han har massor med leksaker i olika varianter att leka och tugga på.
Även kartonger finns som gömställen, så dem kan han tugga på om han vill.
Han verkar dock inte bitig på andra saker i hemmet, mest bus-vild, klättrar på allt, leker med allt, osv, men tuggar inte på andra saker hemma.

Han biter även i fötterna när man går, men det kan jag lite mer förstår eftersom det är något som rör sig som man kan jaga.

Men händerna, han verkligen söker efter mina händer för att bita/leka med dem, även om jag ligger still i soffan klättrar han upp just för att attackera mina händer, sitter jag med datorn i köket klättrar han upp på bordet just för att attackera mina händer.
Det verkar som händer är den bästa leksaken som finns enligt honom. Vilket inte är så farligt nu när det är en liten kattunge, men kommer ju bli ett problem om han fortsätter som vuxen.

Men då kanske det här beteendet upphör av sig själv tids nog?

Uppkatten
0

Eftersom han är så fixerad vid händer så är min gissning att händer har använts som leksaker. Vilket är olyckligt.

Så du får jobba på med avledning, att förebygga, att vända ryggen åt kattungen och gå därifrån om han vill åt dina händer o.s.v. Och att aktivera honom massor. En kattunge somnar ofta efter någon timmes aktiv lek med sin människa. Då får du sätta dig vid datorn 😊.

Min gissning är att du behöver jobba aktivt med - och inte uppmuntra -beteendet för att bli av med det. Men att det finns goda chanser att det försvinner då.

Händer ska erbjuda gos och mat, men aldrig vara leksaker. Sina fötter kan man kanske sätta ett par skor på så blir de mindre intressanta som leksaker.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rafflan
1

#3: Fötterna är ganska enkelt att "säga ifrån" ang. Man stannar, tar upp honom och sätter ner honom någonstans tex soffan, en stol eller liknande. Då blir det tråkigt att jaga fötter. Så de ser jag inte som något problem.

Men fixeringen vid händer är mer ett problem, men då fortsätter jag som tidigare och hoppas han lugnar ner sig.

91Marran
0

Har två vuxna katter som biter vid gos ibland. Puttar bort de en bit och säger lätt bestämt nej. Den ena får man säga till lite mer bestämt ibland.

Mvh
Mig

91Marran
0

När min brors katt var kattunge som fick hon leka med händerna, men bara med handdockan som var en räv. När hon är hos mina föräldrar bär hon runt på räven när hon är ensam hemma. När hon var liten så tog hon med den överallt. När hon tyckte att vi lekt klart så tog hon den och gick iväg.
Hon leker inte med varken händerna eller räven längre. Men räven var bra som avledning.

Mvh
Mig

TatsuOni
1

Vi har en katt på sex månader hemma. Hon försöker fortfarande leka med händer och fötter ibland, men det var värre förut. (Tack och lov så har ingen lärt henne att leka med händer eller fötter).

T ex så hoppade hon gärna på fötterna när man satt i soffan. Det jag gjorde var att alltid ha en eller flera leksaker nära till hands, för att kunna avleda henne direkt. En period så fungerade det att kasta iväg leksaker. Sen när hon blev mer kräsen, så fick jag ha en leksak som jag kunde leka med henne med. Det var åtminstone 30 minuter varje morgon en period som jag fick leka med henne, när hon väl hade börjat hoppa på fötterna och därefter flera gånger under dagen och kvällen.

Det är också en viktig grej NÄR man leker. Det är lätt att tänka att vi lekte ju nyss. Men kommer katten och vill leka med händer eller fötter, så brukar det vara dags att leka en stund igen.

Man ska inte heller snabbt dra undan händer eller fötter, utan göra det försiktigt. För annars så triggar man igång jaktbeteendet.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/