Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 69 ggr
Uppkatten
5

1000 chippade katter

SVEDEA fortsätter sin turné där de chipmärker katter gratis.

Katten i just det här reportaget verkar kanske inte allt för road, men Id-märkningen kan en dag bli kisses enda livlina tillbaka till hemmet.

https://sverigesradio.se/artikel/alla-katter-maste-vara-id-markta-efter-arsskiftet

Häromdagen läste jag om en katt som kunde återförenas med sin familj efter 9 år. Sådana återföreningar är näst intill omöjliga om katten inte är Id-märkt och ägarregistrerad.

Snart är det dags. Snart SKA varje katt vara Idmärkt och ägarregistrerad.

Jag ser SÅ mycket fram emot att varje katt jag scannar ska gå att länka ihop med en kattägare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Från januari nästa år blir det lag på att alla katter måste vara id-märkta och registrerade hos Jordbruksverket.Därför genomför försäkringsbolaget Svedea ...
[Goldie2010]
2

Åh va bra! Vi har alltid haft våra katter chip-märkta🥰

EquusCaty
1

#1: samma här.

Tjena^^

Skaikru
3

Att tro att alla kommer följa lagen och chippa sina katter i år eller nästa år är ett önsketänkande.
Kommer ta många år innan alla katter är märkta och registrerade precis som hundar. Men denna lag är ett första steg i rätt riktning. Och tids nog kommer den leda till att alla katter blir märkta.

Maleficum
3

#3: Tyvärr lär du ha rätt. Med tanke på att de beräknar att enbart en tredjedel av landets hästar blivit registrerade trots att det är ett år sedan den lagen infördes att de ska registreras (samt gårdarna där de bor).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Uppkatten
2

Men varje steg i rätt riktning är ett viktigt steg. Och det här har ett starkt signalvärde då det betonar att djurägande medför vissa förpliktelser.

Det kommer alltid att finnas idioter som av någon anledning inte fattat nyttan med idmärkning och registrering. Men då riskerar de också att katten omplaceras om den hittas av någon, och troligen kan det bli förknippat med vite tids nog om man inte följer reglerna.

Har man inte klokskap nog att märka och regga sitt djur så ställer jag mig tveksam till att man ska ha djur. Djuret behöver en livlina tillbaka till hemmet - om något skulle hända.

Och blir det tvist om katten så vill man nog gärna kunna "bevisa" att katten tillhör en. Då kan chippet vara en viktig del i bevisningen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.