Åh så söt!
Åh så söt! Älskade misse!
Kan ha varit ute länge.
Jag ska dela.
Lille fine kisse.
Hoppas du är inne i värme och får mat tills ägaren hittas.
Hoppas ägaren ser detta.
Men hjälp den då!
Kan inte NÅGON hjälpa den.
Ja, den här typen av kommentarer läser man ofta i anslutning till efterlyst- och upphittat-annonser.
Men är inte det bra då? Det visar ju att folk engagerar sig och bryr sig?
Jo visst. Men viktiga tips riskerar att försvinna bland den här typen av kommentarer, och ju fler kommentarer desto rörigare blir det i trådarna.
Och själva syftet med annonsen är ju just - att hjälpa katten. Det är därför som annonsen lagts ut.
"Söta" kattbilder får ofta fler sådana här kommentarer, medan halvdåliga bilder på t.ex. helsvarta katter får färre kommentarer. Som om den svarta katten på den halvdåliga bilden inte vore lika värdefull och lika värd att hjälpa…?
Så: kommentera inte efterlysnings- och upphittat-annonser och du inte tillför något viktigt som kan hjälpa katten.
Huruvida katten är söt eller inte är oväsentligt i det här läget.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-09-26 10:40 av Uppkatten
Såg en av stallkatterna från ena stallet jag hade häst i uppe på en upphittat sida för någon tyckte att hon såg tuffsig och sliten ut (ojämn utväxt efter rakning) i början av sommaren. Var massor med kommentarer och spekulationer om hur hon såg ut istället för något hjälpsamt 🤦🏼♀️ Av 20-25 kommentarer så skrev jag att hon hörde hemma i stallet och någon annan taggade Stallägaren. Så två eventuellt 3 kommentarer var hjälpsamma
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Ja, exakt så brukar det kunna vara. Rakade katter verkar folk ha noll koll på hur de kan se ut sedan i olika stadier när pälsen växer ut…
Sedan blir det inte lättare när katterna är toviga, delvis tovrakade, har tovor som slitits loss, har lockig päls o.s.v… eller när katterna är gamla/skruttiga och pälsen blivit påverkad av ålder/sjukdom…. o.s.v…
Men fortfarande gäller det att ha fokus på att återförena katt och ägare, och att få in katten vid behov.
Så - att kommentera att katten är söt och att "prata med katten över nätet" kan man gott låta bli.
Det viktiga är att bara kommentera när det kan gagna katten. Typ: "jag vet var katten hör hemma", "jag kan komma och kolla chip", "det ser ut att vara en äldre katt - viktigt att knacka på i de närmaste husen, äldre katter påträffas ofta nära där de bor". O.s.v.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.