Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 58 ggr
Uppkatten
4

Katter lever i misär

I ett års tid har kattägaren uppmanats av länsstyrelsen att förbättra sin kattskötsel. Trots det lever 37 katter, varav 19 kattungar, fortfarande i misär.

Det är inte rimligt att katter får fara illa på det här sättet, och att länsstyrelsen avvaktar medan ingenting händer.

Det enda vettiga vore att samarbeta med seriösa katthem/katthjälpsorganisationer och omhänderta/omplacera katterna.

Länsstyrelsen har SÅ många olika verktyg som de kan använda. Katter får enligt lag inte hållas på det här sättet, och katter SKA vara förhindrade att reproducera sig i den här omfattningen.

Nu hoppas jag att något görs så att katterna får det bra.

Men jag lär knappast bli förvånad om nästa rubrik lyder "Katter avlivade…"…

Och ju längre man avvaktar - desto mer växer problemet.

https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e/127795/norra-lanet-lever-bland-avforing-och-utan-tillsyn-lansstyrelsen-hotar-omhanderta-37-katter/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

För fjärde gången inom loppet av ett år har Länsstyrelsen gjort kontroll hos en kattägare i Hultsfreds kommun. 37 katter konstaterades leva i en miljö med avf&o...
Syntium
1

Men vad i hela helvete, rent ut sagt? De har ju varit där flera gånger på ett år,inget har förändrats. Varför tror de att fjärde tillsägelsen skulle göra nån skillnad? Som du säger, de har ju lagen på sin sida, va faan?

"I'm too old for this shit."

Tarotstollan
3

Varför går de inte bara in och hämtar katterna när det är klart att de inte kan sköta dem?
Varför fortsätta låta katterna lida?
Hoppas att de hämtar katterna snarast.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
3

Lagstiftningen är ju glasklar. Man får inte ha så här många katter utan att ha beviljats särskilt tillstånd. Och djur ska skötas väl. Och katter ska vara förhindrade att reproducera sig på det här sättet.

Men hämtar länsstyrelsen katterna så riskerar katterna att avlivas. Det vore bra med ett samarbete med en seriös katthjälpsorganisation/ett seriöst katthem i det här ärendet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Vixxen
2

Blir bara trött på länstyrelsens flathet. Återigen! 😡😠😡