Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterdjurskyddsfrågorbortsprungna-upphittade-katter
Läst 104 ggr
Uppkatten
4

Varför ID-märka innekatten?

"Men jag har ju en innekatt. Varför ska den vara IDmärkt och ägarregistrerad - den går ju ändå aldrig ut?"

Ja, så resonerar en del kattägare. Men anledningarna är många.

För det första är det en lag som säger så, den träder i kraft i januari 2023, d.v.s. som kattägare har du inget val.

För det andra: innekatter kommer ut av misstag. Det händer varje dag och hela tiden. De trillar ut genom fönster och ner från balkonger, de smiter ut i trapphuset och blir sedan utsläppta genom porten av misstag, de smiter ur transportburen på väg till veterinären eller på väg sommarstugan, de kan bli utsläppta av misstag av hantverkare eller när ambulansen kommer och hämtar någon i familjen o.s.v.

Kort sagt: det finns massor av händelser som kan leda till att en innekatt kommer ut av misstag, och vi ser det hända dagligen.

En innekatt som kommer ut av misstag har det ofta extra kämpigt, då den inte vet hur man lever "där ute" och var man hittar mat och vatten. Dessutom blir innekatterna ofta väldigt stressade och rädda när de kommer ut.

Så - självklart ska innekatten vara IDmärkt och ägarregistrerad. Dels för att det är ett lagkrav, men ffa för att katten ska ha en livlina tillbaka till hemmet.

Din katt kan inte själv berätta var den bor om den skulle komma ut av misstag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-08-09 14:37 av Uppkatten
[Vandring]
6

Jag tycker det är märkligt att folk kan säga så att dom inte ens tänker lite längre att katt kan smita, falla från balkonger och fönster det är som om dom vill slippa undan med alla medel att slippa kosta på chipp och registrering.

Så otroligt lamt och dåligt agerat för det är en självklarhet att alla ska id märkas samt registreras det är för katternas eget bästa förstår inte folk det när dom kommer med så dumma kommentarer som att katten är ju bara inne, suck.

TatsuOni
6

Det är ju inte dyrt heller. Tycker man det, så har man knappast råd med alla andra kostnader som hör till, med t ex foder och kattsand.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Uppkatten
3

Nej, slår man ut det på 15-20 år (kattens livslängd) så blir det ju nära nog gratis.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

91Marran
0

När jag kastrerade Tiger, så ville jag id-märka honom samtidigt. Veterinären frågade om jag var säker på att jag ville det. Det var inget som de rekommenderade att göra alt. tog upp. Jag gjorde självklart det. Missen var att jag glömde registrera honom på nätet. Kom på det ett bra tag efter när jag sökte på honom för att se om min adress och telefonnummer fanns med.

Våra andra katter behövde registreras om. Hur ska man veta hur ofta som man behöver göra det? Man borde fått ett mejl eller brev om det kan jag tycka. Inte bara jag som har behövt göra det.
Tur att jag märkte det och inte trodde att de fanns i registret.

Mvh
Mig

Maria
2

#4 Hur då "registreras om"?

/Maria

91Marran
0

#5 Man får registrera dem på nytt igen.

Mvh
Mig

Uppkatten
2

Man ska ö.h.t inte behöva registrera om sin katt igen, i ett och samma register. Bara om man reggar i ett register till (och då ändras ju inget i det register där katten redan är reggad).

• Redigerat 2022-08-09 16:26 av Uppkatten
91Marran
0

#7 Det trodde inte jag heller att man behövde. Tänk om sådant händer när lagen har trätt i kraft. Får hålla koll någon gång i månaden så att katterna inte är oregistrerade. Kan ju vara buggar som spökat.

Mvh
Mig

Uppkatten
4

Fast 2023 är det ju ett nytt register som katterna SKA vara reggade i, nämligen Jordbruksverkets register. Där går inte att regga ännu.

Har aldrig hört tidigare att det skulle ha varit problem med SKKs/SVERAKs register.