Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterdjurskyddsfrågorkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 160 ggr
Uppkatten
7

Oseriös kattavel

Katten i Blocket-annonsen beskrivs som en bengalhane. Importerad från Lettland med imponerande förfäder i sin stamtavla. Sverak-registrerad. Han har stora tydliga rosetter och guldglitter i pälsen. Är välmusklad och jämförs med Tjuren Ferdinand (!).
Bengalhanen beskrivs som social, med ett rikt kattliv och med frihet att röra sig fritt ute. Fullt frisk och utan defekter.

Han lånas nu ut till avel till friska katthonor.

Språngavgiften är 3500 kr + 2000 kr per levande kattunge som fyllt 6 veckor.
Katthonor utan stamtavla är också välkomna. Priset för dessa är endast språngavgiften.

Vart eftersom jag läser börjar jag känna mig allt mer som Magnus Uggla. Ni vet, "illa, illa - jag mår illa"…

Menar de att katten går fritt ute - okastrerad? I strid med gällande lagstiftning? Eller har han en inhängnad tomt där han rör sig? Vem vet annars vilka virusar och annat han kan överföra mellan olika honkatter…? Och vad säger ägarna till de stambokförda bengalhonorna om att katten även används för huskattavel…??? Till ett lägre pris? Och att bengalhanen kanske även parar sig fritt med vilken hona som helst som den möter?

Är det fler än jag som känner sig lite som Magnus Uggla…? Illa, jag mår illa…. 🤢

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
3

Ja, man blir spyfärdig på alla ignoranta, egoistiska och giriga korkskallar som utnyttjar stambokförda katter för att utöka ett redan befintligt huskattöverskott och som har NOLL koll på föreskrifter, ansvar och moral.

Det finns såklart INGEN ansvarsfull uppfödare som ens skulle drömma om att anlita den här personens "avelshane", men huskattuppfödarna kommer säkert i vanlig ordning stå i kö för att belöna ignorans med tusenlappar.

Sajtvärd Katter iFokus

Vixxen
2

Verkligen oseriöst!

Uppkatten
1

Går den fritt ute och ynglar av sig så är det ju därtill ett länsstyrelseärende….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
1

🤬

Stolt ägare till tre La permer

Pia-69
0

Trött och uppgiven….🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️😠

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

OberonsMatte
4

Jag svarade på den annonsen igår, och deltog samtidigt i en undersökning där Blocket ville ha svar på hur nöjd jag var med Blocket. Jag passade på att skriva hur MISSNÖJD jag är med att det är tillåtet för huskattuppfödare att vilseleda läsare genom att skriva rasnamn i sina annonsrubriker.

Så här skrev jag iallafall till avelshane- annonsören:

"Hej! Tror du på fullt allvar att seriösa ansvarsfulla uppfödare som sysslar med ansvarsfull stambokförd avel skulle tycka att en katt som används i huskattavel är lämpad för stambokförd avel? Jag tror inte ens att det är tillåtet. En registrerad raskattuppfödare som bidrar till huskattavel riskerar att bli avstängd från sitt kattförbund och förlora möjligheten att stambokföra kullar där. Enligt jordbruksverkets föreskrifter är det dessutom inte tillåtet att ha okastrerade utekatter."

Jag har inte fått något svar..

Igår skrev jag även till en annan annonsör som hade två aktiva kattungeannonser på Blocket. En stambokförd kull och en huskattkull (!). Jag frågade hur det kom sig och det visade sig att den uppfödaren inte ens var medveten om att huskattavel inte var tillåtet för den som sysslar med stambokförd avel! Förvånande nog TACKADE hon mig väldigt ödmjukt för att jag upplyste henne om det, höll med i allt jag skrev och försäkrade att det inte skulle födas några fler huskattkullar hos henne. Hon skrev "Det är bra att det finns såna som du där ute". Jag svarar ibland på annonser som jag inte kan låta bli att svara på, men den reaktionen är jag inte van vid.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

Bra jobbat! 😊

Uppkatten
0

Egentligen borde man anmäla folk som sysslar med stamboksförd avel och som använder samma katter till huskattavel till SVERAK… Fast det kanske blir bökigt för SVERAK att rodda…?

OberonsMatte
1

#8 De blir nog ganska snart anmälda till kattförbundets disciplinnämnd skulle jag tro. Uppfödare har koll på andra uppfödare och rykten/skvaller sprids snabbt. Att medvetet syssla med huskattavel och dessutom (!) använda samma avelskatter som används i stambokförd avel är absolut förbjudet. Sveraks disciplinnämnd är nog vana vid att reda ut felsteg som är betydligt lindrigare än så. Så här står det på anmälningsblanketten till SVERAKs disciplinnämnd (DN):

"SVERAKs DN beslutar i ärenden rörande enskild medlem, som brutit mot SVERAKs stadgar och/eller SVERAKs och FIFes regler eller handlat på ett sätt som är ägnat att skada eller motverka SVERAKs och/eller FIFes mål och verksamhet"

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-06-13 22:28 av OberonsMatte