Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 100 ggr
Uppkatten
3

Markera revir åt katten?

Jag läser på nätet om folk som åker till sommarstugan. Slänger ut lite nerkissad sand från kattlådan och en del kattbajs runt om i buskarna på tomten. På så sätt uppfattar de att skapar ett tryggt revir åt katten på tomten, så att katten ska stanna där. Sedan släpper de ut katten. Vad tror du om det tipset?

Själv tvivlar jag starkt på tipset. Risken är snarare att alla kiss- och bajsdofter drar till sig främmande katter (och andra djur).

Jag tror inte revir/hemområden doftmarkeras på måfå, och att en människa kan göra det åt katten genom att pytsa ut lite kiss och bajs där människan tror det blir bra. . Jag tror att ett revir/hemområde måste skapas/markeras på katters vis för att det ska bli bra för katten.

Hur tänker du? Vilken är din erfarenhet?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2

Jag tror inte heller att den metoden gör någon nytta. Katter ska aldrig släppas ut i främmande utomhusmiljö oavsett hur mycket kiss och bajs kattägaren placerat ut där på måfå. Kanske t.o.m. mitt i ett redan upptaget revir!

Lämpligheten i om/när och var katten kissar och bajsar utomhus är något som enbart den enskilda katten kan avgöra. Jag har haft flera katter som aldrig vare sig kissat eller bajsat utomhus utan krävt att få gå in och göra det inne på sin egen trygga och invanda toalåda. Andra katter har kissat/bajsat utomhus när nöden krävt det, men varit noga med att krafsa över då. Ett par av katterna har i mogen ålder revirkissat på samma buske som områdets utekatter brukar markera på.

När jag studerat utekatterna i området har jag sett en del hanar spraya urin lite överallt, och det har varit katter som jag upplevt som ganska bråkiga/stöddiga (oavsett om de varit kastrerade eller inte).

Var, när och hur katten kissar utomhus ger signaler till andra katter och vilka signaler en enskild katt vill ge till andra katter kan inte människor bestämma över.

Sajtvärd Katter iFokus

Catlady91
1

Inte i ett sånt här läge, så ska katten få göra det själv.

Vid flytt är det bra att ha med sig kattlåda med avföring och urin kvar i, som sedan är kvar i kattlådan.

Men markera revir åt katten?
Nej, det måste de få göra själv.

Ta hellre ut katten i sele på gården, så den får markera revir och lära känna sin adress på egen hand, innan man släpper lös den.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪