Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 97 ggr
Uppkatten
1

Katterfarenhet

Hur länge har du haft katt, och när började du känna att du har "stor erfarenhet" av katt?

Eller är du fortfarande i början av din erfarenhet av katter?

Vad innebär begreppet "erfarenhet" för dig? När blir man "erfaren"?

Och är det skillnad på kunskap och erfarenhet?

Kanske ser äldre och yngre personer olika på det här med erfarenhet?

Hur tänker du?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-04-12 12:33 av Uppkatten
Fridaaaa
2

Ja det är skillnad på erfarenhet och kunskap
Finns de som haft katter i 20 år, som inte har bra kunskap kring till exempel kost för att de lever i det gamla kring det men kan ha erfarenhet kring andra saker kring katter som uppkommit genom åren. (som exempel)

Finns de som har haft katter längre som har sämre erfarenhet eller kunskap än någon som haft kortare tid och även tvärtom. Tycker inte man kan gå efter hur länge man haft katt kring kunskap främst men även delvis erfarenhet.

Familjen hade katt när jag föddes, jag fick min första när jag var tre år (såklart 100% ansvar hos mina föräldrar). Jag har utvecklats mycket och läst på mycket. Glad att jag uppdaterat mig och ändrat mig på vissa saker genom åren. Så haft egen katt i ja snart 29 år.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magrat
1

Katt har alltid funnits i familjen, så det har varit en naturlig del av uppväxten. Jag upplevde dock ingen större erfarenhet innan jag vart 16 ovh började volontärarbeta på ett katthem. Där fick maqn ju träffa en drös avv olika individer och jag tror att det ökade både kunskap och erfarenhet. Det hela slutade i att två skyggisar fick flytta hem till mig.
Idag har vi inte katt, vår sista kille gick bort i november och vi känner oss inte redo än.
Min kunskap kring katter ökade väldigtr mycket i takt med att de växte upp och blev två keliga och glada individer.

Erfarenhet behöver ju inte vara flera års dedikation. Arbeta ett år på ett katthem och du lär sitta på mer erfarenhet än en "normal" kattägare

Jag tror dock inte att det är ålderspåverkat särskiltr mycket. -Men- en sak jag upplevde påkatthemmet, som fick mig att lämna dessutom, var inställningen att jag har minsann haft katt i 30 år, jag vet hur man gör!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Tarotstollan
1

Växt upp med katt, så över 60 år.
Men alla katter är individer och ingen är den andra lik så det som funkar för en funkar kanske inte för nästa. Jag har lärt mig massor av nya saker under åren som gått och utav alla katter jag haft.🧡
Tror aldrig man kan bli fullärd!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

OberonsMatte
1

För "stor erfarenhet av katter" anser jag att man ska ha hunnit skaffa sig praktisk erfarenhet av många olika sorters katter.

För kunskap krävs dock även genuint intresse och att man reflekterar över sina erfarenheter, t.ex. om /hur de erfarenheterna stämmer in på teoretiska kunskaper om katters beteenden och behov. Intresse även för andra katter och andra katters beteenden. Hur katter vanligtvis beter sig, hur de kan bete sig och varför de beter sig så.

Jag har haft egna katter i grupp sedan 1986, men det tog lång tid innan jag lyckades omvandla den erfarenheten till kunskap. Som jag minns det nu väcktes mitt mer djupgående intresse runt 2005 när jag började läsa på och det blev en aha-upplevelse när jag började förstå hur allt hängde ihop. Det som tidigare bara varit erfarenheter blev plötsligt fullt begripligt.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-04-12 18:19 av OberonsMatte
cattisa
1

Jag har haft egen katt sedan 1992, och läst på mycket och lärt mig mer allt eftersom. Men för varje ny katt behöver man läsa på mer och lära sig nytt. Varje katt har sina egenheter - och förr eller senare sina problem och sjukdomar. Det gäller att få allt att fungera praktiskt också.

För 2 år sedan vågade jag mig på att adoptera en fd hemlös skyggis från ett katthem. Trots att jag hade kunskap om katter sedan tidigare, och hade läst mycket om skyggisar innan, kände jag mig som en nybörjare igen. Det fanns otroligt mycket nytt jag behövde lära mig som jag aldrig behövt ta ställning till tidigare.

Man blir aldrig fullärd om katter. Med god förkunskap och mycket tur kan man ofta förebygga och undvika problem som kan uppstå. Men då dyker det ofta upp något annat oväntat i stället - och så blir man nybörjare igen. Då är det suveränt med kattgrupper som den här där man kan få tips och råd och få läsa om andras erfarenheter.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Uppkatten
1

Det här med erfarenhet är komplext.

För området "katt" är väldigt stort.

Jag känner mig nog rätt oerfaren vad gäller t.ex. avel, omhändertagande av riktigt små kattungar, veterinärmedicinskt, utställningar m.m.

Det är inte så att jag har "noll koll" men jag är väldigt medveten om att jag inte kan de här områdena särskilt bra. Även om jag förstås har läst om t.ex. kattungar, tagit del av erfarna personers tips och råd om små kattungar, varit på föreläsning om upphittade/omhändertagna kattungar, mött kattungar i alla åldrar, haft kattungar från ca 8 v ålder o.s.v. Men jag har inte levt med flera kullar kattungar, som jag mött dagligen.

Sedan finns det ju folk som lever i 30 år med katter, och som ändå saknar basal kunskap. Och fyra-åringar som tycker att de kan allt om katter 😊.

Människor som ser myter som "sanningar" eller som "bygger egna sanningar".

Tycker det finns många kloka tankar i tråden. 😊 Ser fram emot fler reflektioner kring det här med att vara erfaren/oerfaren när det gäller katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

#2 Det krävs en tydlig ledning på ett katthem för att det ska fungera. Det ska vara glasklart för var och en som är där att "på katthemmet ska katterna skötas/bemötas så här - hemma kan du göra annorlunda med din egen katt".

Men på katthemmet ska katthemmets rutiner och regler gälla. Det fungerar varken för katterna eller för verksamheten om alla gör som de tycker och vill…

Tycker man att katthemmet "bestämt fel" pratar man med verksamhetsansvarig, så att man får veta varför man gör som man gör.

Men att säga att "så här har jag alltid gjort med mina katter" duger inte.

Tänker jag.