Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 125 ggr
Uppkatten
4

Kattkörkort?

Att många djurägare har otillräckliga kunskaper om det/de djur som bor där hemma är en uppfattning som delas av många.

Hur ställer du dig till ett kattkörkort? Skulle vi rent utav behöva ett körkort för varje slags djur vi innehar? Påbyggnadskurser?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Moon AppleGrey]
3

Tja, för att kunna ta hand om ett djur så krävs ändå viss kunskap och sunt förnuft.
Så att ta vissa kurser etc inför "ägandeskap" är väl inte orimligt egentligen?

Uppkatten
2

#1 Begreppet "sunt förnuft" är dock svårt… för vem tycker inte att just hen själv har sunt förnuft… 😏 Men jag förstår vad du menar, och håller med! 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
4

Jag tycker själv att kattkörkort vore bra. Det borde krävas för att ö.h.t. få införskaffa katt. Utbildningen kunde ta upp frågor om allt från vad man ska tänka på när man skaffar katt, till kattens beteende, grundläggande sjukvård, information om kastrering-märkning-ägarregistrering-vaccination-försäkring, men även vad lagen säger, den ekonomiska biten, vad man kan förvänta sig av sin katt, vilka krav katten har på sin familj… o.s.v.

Vem skulle då hålla i utbildningen? Ja, det är förstås inget som jag själv kan hitta på. Men jag tänker att det måste finnas gemensamma krav på utbildare och på vad som krävs av den blivande kattägaren. Gemensamma "kunskapsprov".

Så kanske att JBV bör vara högst instans (för att därefter delegera uppgiften vidare…)? Jag tänker också att det utbildas allt fler etologer, att det nu finns högskoleutbildning inom djurpsykologi o.s.v. Kanske kunde det här vara en framtida arbetsmarknad för de personerna, antingen som egna företagare (med flera kompetenser i gruppen?) eller i samarbete med större kattorganisationer eller studieförbund?

En fördel med krav på kattkörkort är att man inte kan spontan-köpa djur, utan att man måste ha planerat och tänkt igenom sitt köp.

En annan fördel är att länsstyrelsen får ytterligare ett verktyg i sin verktygslåda: har inte djurägaren körkort för sin djurhållning så kan djuren snabbare få hjälp därifrån.

Ett problem är förstås, som alltid, följsamheten. Att folk inte alltid gör som lagstiftningen säger (det kommer alltid att finnas några som "kör mot rött").

Men det vore en viktig signal, ett bra sätt att få upp kunskapsnivån, och också ytterligare ett verktyg att använda i de fall när djur far riktigt illa.

Catlady91
2

Jag tycker absolut att man ska få något typ av körkort på det djur man ska skaffa!

Jag ser positivt på det, jag skulle gärna gå en kurs om ett djur innan jag skaffar ser, oavsett vilket djur det är.

Det skulle nog också leda till mindre hemlösa katter i framtiden, och bättre djurhållning.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Torparmor
2

Ja mer kunskap hos djurägare överlag är önskvärt även för marsvin, hundar, kaniner får och hästar

Kanske kursen skulle börja med ett kunskapspov och sen utbildning i det man inte behärskar. Att gå en utbildning om man varit ansvarskännande och har kunskap och lång erfarenhet kanske inte lockar när man vill skaffa ett nytt djur.

Den som inte vill köpa en katt från ett katthem eller en seriös uppfödare bara för kostnaden kanske inte heller är motiverad att betala för ett kattkörkort.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Uppkatten
2

#5 Bra idé med ett inledande kunskapsprov. Det är klart att man bör få chansen att "köra upp direkt" 😊. Fast själv hade jag nog gärna gått en kurs bara för att se om det t.ex. finns "uppdateringar" som jag har missat. Alltid kul att lära nytt! Och bra för katten!

Vill man inte betala för ett kattkörkort så är man nog inte den som bör ha djur fortsättningsvis heller, tänker jag. För det visar ju att man inte vill försäkra sig om att djuret kommer att få det (någorlunda) bra, och att man kanske inte egentligen bryr sig så mycket. Det visar också att man inte riktigt är beredd att satsa ekonomiskt på sitt djur. Bra om sådana personer kan sorteras bort - ett kattinköp ska vara planerat och genomtänkt, och katter kostar (även framåt i tiden).

Och träffar man på djur som far illa så bör t.ex. Lst kunna säga att "du måste ha gått den här utbildningen inom si och så många veckor och fått godkänt på den, annars blir det ett vite a…." (ja, om inte djuret är i sådant skick att det behöver omhändertas akut förstås). D.v.s. även den som smiter från körkortsprovet och "kör mot rött" ska kunna fångas upp, och antingen få en gedigen utbildning (som sedan efterföljs!) eller fråntas sitt djur.

Jag tänker att utbildningen skulle kunna omfatta ett material att läsa in sig på, kanske några lektionstillfällen (föreläsningar) live, eller förinspelat att ta del av på datorn eller som zoomföreläsningar. Naturligtvis bra med några diskussionstillfällen med möjligheter att ställa frågor/reflektera. Och därefter en "uppkörning" - som bör ske "på plats" för att folk inte ska "sitta hemma och fuska" (eller kanske låter någon helt annan besvara frågorna…). 😊

Men, som sagt. Formerna och hur innehållet skulle se ut kräver säkert många långa diskussioner 😊.

TatsuOni
2

Ja, jag är absolut för det!

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Catlady91
2

Jag tycker också att man ska kunna bli av med körkortet precis som man kan bli av med körkort för bil vid allvarliga brott. Och sedan måsta ta om provet, innan man får skaffa djur igen. Då skulle nog folk vara mer benägna att hålla sig efter de lagar och regler som finns.

TatsuOni
1

#8 Håller med! Och extra straff/böter till dem som väljer att "fortsätta köra utan körkort".

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Catlady91
2

#9: exakt! Och vid riktigt allvarliga brott, får man djurförbud

[Elina07]
3

Jag tycker att man borde ha körkort till alla djur.
På så sätt får man lära sig det teoretiska med att lära sig om djuret, hälsa och uppfostra den bra, men även det praktiska att lära sig hur man hanterar djuret i särskilda situationer och ge den ett bra liv :)