Tejp för katten
Dåliga råd är vanligt i katt-världen.
På senare tid har jag flera gånger läst att kattägare fått rådet att sätta dubbelhäftande tejp där man inte vill att katten kloar, t.ex. på soffan.
Själv uppfattar jag det som ett synnerligen dåligt råd. Vad händer om tejpen fastnar i pälsen på katten, eller i de känsliga morrhåren? Eller om katten börjar slicka i sig tejp?
Man har fokus på att "straffa" katten på olika sätt för att få den att sluta. Trots att katten kanske ö.h.t. inte kopplar samman sitt beteende med den efterföljande konsekvensen, utan bara blir otrygg.
Det viktiga är ju att man begriper VARFÖR katten kloar (t.ex. för att det innebär en doftmarkering från kattens sida, då den har doftkörtlar på tassarna) och att man ger katten vettiga alternativ där den FÅR utföra det här beteendet som den - som art - är så motiverad att göra.
Katter BEHÖVER få kloa. Vårt ansvar som kattägare är att ge dem flera bra möjligheter där de får klösa. Inte att straffa vår katt när den gör vad katter behöver få göra. Vad de är gjorda för att göra.
Att klösa på möbler är för katten ett sätt att kommunicera. Inte ett sätt att protestera!
Katten är inte din fiende - utan en katt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Men herregud! Det där ser jag som en fysisk bestraffning och det är aldrig okej!
Och skaffar man djur så får man ändå räkna med att det kan bli ett visst "slitage" på hemmet. T ex en kattunge eller hundvalp är ju som små pirayor och ger sig på blommor, möbler, skor m.m. Det är helt normalt och krävs både tålamod, tid och "felsökning" för att komma till bukt med. Även hos vuxna katter.
Min ena katt brukade klösa på soffan tills vi hittade rätt klösbräda som han gillade. Idag klöser han 90% på den och 10% på soffan vilket är vid lek. Då brukar jag säga nej (bara ordet) och sen spreja kattmynta på hans klösbräda. Då går han dit istället.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag säger som Jackson Galaxy; bakom varje nej, måste det finnas ett ja.
”Nej, du får inte klösa här. Men här får du klösa hur mycket du vill!”
”Nej, du får inte kissa här, men här får du kissa hur mycket du vill”
Bestraffning fungerar inte hos djur, de förstår inte varför de får en bestraffning.
Däremot kan man, med kroppsspråket, visa att man inte är nöjd. Det fungerar hos de djur som är följare, t ex hundar. De behöver en ledare, och då visar ledaren vad som är okej och inte.
Men bestraffning, nej.
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
#2 Bra skrivet!
#2 En katt är dock ingen följare och har inget behov av en ledare. En katt är en katt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-04-09 14:43 av Uppkatten
#4: det är det jag menar 😊
Ett djur som behöver en ledare, t ex hund, kan man använda ”bestraffning” på. Och då menar jag så som man ser det i det vilda. Var gör alfan när någon i flocken gör något fel? Den kanske bara visar med kroppsspråket att den är missnöjd, eller ibland går fysiskt in.
En katt har ingen ledare, så de förstår inte riktigt det här med bestraffning. Så det är ingen idé att ens försöka. En katt är en katt, de följer sina egna lagar och regler 😊
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Ett problem är att vi människor ibland hänvisar till att det behövs en ledare/en alfahane i relationen till ett djur, och använder det skälet för att misshandla djur…
Vi människor kan inte prata djur-språk och upplever inte samma värld som djuren upplever, och det måste vi vara ödmjuka inför.
Angående alfa, så har Tismon skrivit en jättebra artikel som b la finns inne på hundar! https://hundar.ifokus.se/discussion/1538183/myten-om-alfavargen
Även hästar far illa därför att en del människor tror att de måste vara dominanta gentemot hästen… Vara dess "ledare"… När det viktiga är att förstå att hästen uppfattar omvärlden på ett helt annat sätt än vi människor gör. Hästar hör ljud som vi inte hör. Och en del ljud som vi människor hör - har hästar svårt att uppfatta. Deras ögon fungerar annorlunda än våra. De ser färger annorlunda än vi. Och de har ett komplex socialt samspel.
Vi människor måste generellt bli mer ödmjuka inför andra djurarter, öka vår kunskapsnivå och försöka förstå. Se deras behov, och vad som motiverar dem att göra på det ena eller andra sättet, istället för att vältra oss fram, hela tiden med oss människor som utgångspunkt.
#8 När jag fick min ponny, så hade han en hel del ovanor, från sin tid som ridskolehäst.
B la att slita ner benet, när man kratsade hovarna. En kvinna försökte få mig att slå min ponny hårt när han gjorde detta. Självklart vägrade jag att göra det! Jag var tonåring och fattade att det inte kommer att göra något annat än att skada honom och våran relation.
Jag lyfte lugnt upp hoven igen och igen och försökte att göra dessa "omvårdnadsstunder" till något positivt och belönade honom ordentligt när han skötte sig.
Efter något år var ponnyn så snäll att pappa använde honom när han lärde sig att sko.
Problemet med många djurarter är att det finns så många gamla teorier, "sanningar" och myter om hur djur fungerar, om hur de bör hanteras och skötas om o.s.v.
Det är viktigt att vi hela tiden vågar ompröva det vi tidigare lärt oss. Att vi tar del av ny forskning. Att vi går nya kurser. Att vi ifrågasätter.
Att vi är öppna för att "sanningen" hela tiden ändras vart eftersom vi lär oss mer.
#10 Och att djuren börjar få en "högre status". För det anser jag att de börjar få, när man börjar anse att de ska behandlas med respekt.
#9 Tyvärr har det använts mycket slag mot just hästar. Och dessvärre är det lätt för barn att ta efter, eftersom man tror att det ska vara på det sättet.
I dag vet vi att hästen har otroligt hög känslighet i sin hud. Den känner saker som vi människor ö.h.t. inte kan uppfatta. Där skänkeln ligger mot är hästar t.ex. minst lika känsliga som vi är i våra fingertoppar.
Så när vi slår hästar orsakar vi smärta och lidande.
#12 Djur sätter sig inte på tvären för att jävlas heller. De gör ju det för att något är fel (t ex smärta eller rädsla), eller för att något har varit fel. T ex för att någon har slagit dem. Då är det upp till oss att arbeta med detta på ett schyst sätt och vinna deras förtroende.
#11 Jo, nu poängteras det ju allt mer att djur ska bemötas med respekt. Och man poängterar allt oftare att de är kännande och tänkande varelser. Det syns även i vår lagstiftning.
Men när jag ser hur vi föder upp kycklingar i enorma stallar med hög grad av stress, och att de har så ont i kroppen att de inte går att rädda, och när jag ser hur fiskar får invänta döden i timmar (det är svårt att döda fiskar!), och hur djur föds upp enbart för människans skull och inte får något som helst utbyte av sitt eget liv - så känns det ändå långt ifrån som att djuret har någon status (annat än på pappret)….
- Redigerat 2022-04-09 16:05 av Uppkatten
#13 Exakt. Men där kommer vår stress och brist på kunskap och insikt in…
#14 Ja vi har LÅNGT kvar att gå! Men varje steg i rätt riktning är ett framsteg och varje person som inser att djur förtjänar kärlek och respekt är en liten vinst 🙂
Det är också därför dina artiklar är så bra! Du sprider kunskap till alla som går in och läser här 💚
#16 Jag försöker se iFokus som en möjlighet till ett kollektivt lärande, där vi alla kan bidra med kunskaper, erfarenheter, frågor och diskussioner.
Och där vi måste försöka ha en lyhördhet inför att "sanningen" är föränderlig, och att forskning är en ständigt pågående process. Men att: "Här står vi just nu".
Önskar bara att man hade mer tid att läsa och lära 😊.
Men tillsammans vill jag tro att vi kan göra det bättre för våra sällskapsdjur. Öka kunskapsnivån. Skapa mer förståelse.
#9: hästen jag hade hand om i högstadiet lärde jag att lyfta benen på kommando.
Gjorde ett speciellt klickande ljud med munnen och tungen samtidigt som jag lyfte på benen.
Efter några gånger så lyfte hon benen självmant när hon hörde det för att då visste hon att det var dags att kratsa hovarna.
Hästar är väldigt smarta!
#0: tråkigt qtt det finns så mycket myter om katter och hur man ska "hantera" dem.
Den om vattensprutan är den som jag svskyr alla mest.
#18 Ja visst är dem! Jag lärde min ena häst b la "puss", nicka, höger, vänster, stanna, sakta, trava och öka på röstkomando 😁
#20: coolt ändå. 😁
#18 Ö.h.t. så skulle vi kunna använda röstkommandon mycket mer vad gäller hästar. Deras hörsel är sådan att de hör våra röster mycket bra.
#19 Att folk håller på att spruta vatten på sina katter är ett otyg. Jag undrar vem som kom på något så dumt, och hur det har kunnat få sådan spridning.
#22: ja, precis. 😊
#23: mycket bra fråga.