Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratdjurskyddsfrågor
Läst 134 ggr
Uppkatten
2022-04-02 22:33
7

Binda fast katten

Så här års är det många som tycker att katten ska få komma ut en stund.

En del gör som min granne gjorde för många år sedan: binder fast katten på balkongen. Jag vågar inte tänka på vad som hade hänt om katten hade hoppat eller ramlat ner från balkongen…

En del gör som en annan av mina grannar: binder katten vid ett träd, och går sedan in och hämtar något att äta/dricka (till sig själv). Den grannen bor på andra våningen, och måste gå en bra bit för att ta sig fram och tillbaka. Vad händer om en lös hund kommer springande? Här bor ett flertal hundar.

Ytterligare andra gör som en bekant till mig brukade göra när hen hade katt: sätter fast katten i en löplina, eller i långkoppel på altanen, men är själva inne och fixar.

Ja, är inte det här jättebra, kanske någon tycker. Så katten får lapa sol och frisk luft.

Nej, det är inte jättebra alls. Och ffa så är det inte tillåtet att ha sin katt uppbunden på det här sättet.

Däremot så är det förstås tillåtet att ta ut katten på koppelpromenad.

Själv föredrar jag in-nätad balkong. Eller om man har möjlighet att bygga en kattrastgård.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

TatsuOni
2022-04-02 22:43
5

Att man inte ser alla risker med detta! Och ska man ut med en katt där man inte kan släppa den lös, så ska man väl vara med själv!

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Moon AppleGrey]
2022-04-02 22:53
5

jag trodde faktiskt inte att folk gjorde så. 😶 lite naivt av mig kanske…

själv så har jag inglasad balkong, så katten är ofta där ute under vår/sommar/höst.
passar oss perfekt.

Catlady91
2022-04-03 15:36
1

Jag släpper aldrig ut min misse där jag bor, för det går för mycket katter här och folk som inte har kontroll på sina hundar. Så det känns för riskfyllt, även med koppel och mig med.
Men däremot brukar vi spendera dagarna hos pappa så fort det börjar bli uppåt 20 grader. Han bor på landet med stor trädgård 😊
Vi brukar åka ut direkt efter frukost, Mysan får på sig en sele och ett flexikoppel på 5m. Jag drar up kopplet till sin fulla längd, låser den i den lögnaren och släpper med en rosa bajspåse knuten på handtaget. Sedan går Mysan dit hon vill, oftast till en av rabatterna, och lägger sig. Sedan lägger/sätter jag mig nånstans och läser en bok eller något liknande, men har full koll på henne. Om jag måste gå in, även om det bara är för ett glas vatten, ber jag mamma eller pappa kolla henne. Hon är den enklaste katten att vakta, för hon lägger sig alltid på sin favoritplats på framsidan. I en stor rund rabatt, i mitten, och tittar på alla flygfän som flyger runt :P
På baksidan finns det inte så mycket rabatter att lägga sig i, så då lägger hon sig gärna under mammas solsäng eller under min stol 😊 ibland går hon ut i solen och solar lite, men hon är så nöjd med att känna gräset i pälsen och under tassarna, så solen är en bonus 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Uppkatten
2022-04-06 09:56
2

#2 Jo, dessvärre gör folk sådant…

Det är väl därför som föreskrifterna blivit till - för att få in folk "på rätt spår"…

Men man undrar ju lite varför så många inte verkar kunna tänka själva…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Moon AppleGrey]
2022-04-06 10:54
1

#4: ja, verkligen.