Förbjudet att mata katterna!?!
Denna artikel finns i Expreesen idag.
Text och bild kopierad från Expressen

Katterna på Munkängen har längevarit ett problem.
Nu tar Helsingborgs stad nya djärva grepp för att råda bot på situation.
Två kvinnor i området förbjuds att sätta ut mat till katterna.Katterna på Munkängen vid Katolska kyrkan i Helsingborg har varit ett kommunalt dilemma sedan 2005.
Då uppmärksammade boende miljönämnden om att två kvinnor satte ut mat i dungen som lockade dit katter.
Under en period fanns det så mycket som 20 förvildade katter i en koloni på Munkängen.
"Oacceptabelt"
De matande kvinnorna har fått lämna sina synpunkter till miljönämnden. En av dem anser att det vore "oacceptabelt" om nämnden skulle fånga in och avliva de katter som hon matat i 12 år.
Kvinnan anser också att missarna är till glädje för många.
Parar sig för ofta
Miljönämnden anmäler avvikande åsikt. De anser att katterna tvärtom far illa i sitt förvildade tillstånd. De kan förfrysa både öron och trampdynor samtidigt som de löper risk för infektioner och andra skador. Dessutom förökar de sig mer än "vad som är godtagbart ur djurskyddssynpunkt".
Nu föreslår Miljönämnden att kvinnorna förbjuds att sätta ut mat till katterna. Kvinnorna ska dessutom påminnas om att nedskräpning är straffbart.
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Varför kan de inte bara kastrera katterna istället för att slänga ut en massa pengar på utredningar?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Detta är skamligt och helt ofattbart. Varför tar inte kommunen ansvar för situationen och ser till att katterna får komma till en veterinär och blir kastrerade och vaccinerade samt id-märkta.
Finns det någon härinne från detta område som har mer insyn i detta?
Det måste finnas något vi kan göra för att hindra detta!?
Att svälta ihjäl katterna är ju helt vansinnigt.
//Eva
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

säger bara en sak… TNR
Det verkar som om det har lagts mer tid på dom problematiska damerna än det har gjorts på att lösa situationen med hemlösa katter.
Blir vansinnig över detta, trots att kommunen säger sig vara oroliga över att katterna far illa så är det i slutänden damerna som är problemet med sin nedskräpning!!

intressant fall juridiskt sett faktistk….kommunen förbjuder att katterna matas, då utsätter de katterna för lidande vilket är ett brott mot djurskyddslagen plus felaktigt myndighetsutövning… ska begära handlingarna….
kan du det Miranda det vore väldigt bra. Jag vet inte riktigt hur det går till med att gå på komuner man ej tillhör hurvida man får ta del av handlingar eller inte?

Munkängenkatterna i Helsingborg har KKS arbetat med sedan början av 2006 och tagit in ett antal vuxna katter som kastrerat samt ID-märkts (KKS betalat) och även ganska många födda kattungar.
http://www.kks.nu/gavor/insamlingar/helsingborgskoloni.html
Denna artikel var en nyhet och varför de tar till denna handling går över mitt förstånd. Miranda, du får gärna kontakta Birgitta i KKS så kan du får mer detaljerad information vad som skett i ärendet…
Morgan

man kan begära allmäna handlingar från vilken kommun som helst, det är offentliga för alla. Jag skulle vilja veta med stöd av vilken lag de förbjuder att mata katterna. Låter löjligt.
Kan även upplysa kommunen om TNR metoden.
/Miranda
men varför finns det ingen hjälp från kommunen Morgan om dom hållit på så länge som början av 2006? Håller ni fortfarande på med detta ärende? Och i så fall vad kan vi hjälpa till med härifrån, pengar, brevattack mot kommunen?
Jättebra Miranda du måste uppdatera oss så vi får höra vad det står. Och om det finns något man kan bestrida?

Miranda, du är in hjältinna. Säger som du TNR, TNR, TNR. Kanske man ska göra en "fotbollslåt" av det. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag är själv inte så insatt i TNR men det verkar som om det här iallafall vore något som skulle kunna fungera här.

#10 haha bra idé :P

#11 jepp, fungerar nästan alltid att stabilisera kolonin för att sen plocka in i mån av plats. Tänk om de hade gjort det för 12 år sen…..

Morgan: har ni diskuterat TNR metoden med kommunen?
Men vad är detta? Ska de svälta ihjäl katterna, var glad att någon ställer upp för de istället för att stjälpa de som kommunen nu vill göra. ja, jag håller oxå med TNR verkar ju vara ypperligt här, då blir det ju inga bäbisar ivarjefall. Men skulle det vara jag så skulle jag mata de ivarjefall, finge väl sätta dit mig då. Det var det värsta jag har hört, jag ska läsa artikeln nu.
Jag blir så upprörd och ledsen, hur fanken menar de? Att katterna ska dö av svält eller, det står det ingenting om hur följderna blir om dessa kvinnor inte matar de längre. Vad är det för jävla sågspån som har bestämt detta?

har begärt handlingarna hos kommunen nu. enligt de finns det bara 2 ärenden noterade ang. dessa katter…. väldigt få mht att katterna har matats i 12 år. Varför gör dom en så stor sak av det?
Kommunen svarade mig att de inte kunde skicka iväg handlingarna förrän veckan 3….
Jag var så snäll att upplysa dom att Justitieombudsmannen har uttalat att myndigheter måste organisera sin verksamhet på sådant sätt att de även under semesterperioder kan behandla framställningar om handlingsutlämnande i enlighet med gällande bestämmelser. Skyndsamt alltså!
Så roligt att skoja med dom! :D

Perfekt Miranda!!! Keep sticking it to the man!!!
Miranda ha inte för höga tankar om helsingborg kommun när det kommer till katter. Dom har inte gjort något för att hjälpa katter eller katthemmet som ligger i helsinborg. Jobbar nämligen själv där och jag har inte märkt något av att kommunen hjälpt till. Det är som om dom blundar tills någon medborgare anmäler något, då brukar dom öppna ögonen i alla fall lite.

JAg menade det! Jag tycker inte att NÅGON kommun verkar lägga två strån i kors för att motarbeta problemet med ferala katter!

#19 det är just därför jag brukar "jaga" på kommuner. Just för att de inte gör ett skit. De ska inte tro att ingen bryr sig om det! :)

#17 Visst är det kul att tala om för myndigheter hur de ska sköta sitt jobb, brukare jag göra när det gäller min dotter,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#14, Jag hade ärendet med Munkängen från början och visst ställde jag frågan till aktuelle djurinspektören gällande att kunna kastrera/ID-märka samt släppa ut på Munkängen på nytt men detta var inte aktuellt.
Det som blev en tidspress var följande, fanns två alternativ för katterna när fällorna sattes ut (på kvällen och kollades på morgonen). Alternativ 1 var att när skyddsjägaren hade vittjat fällorna på morgonen så ringde denne mig tidigt på morgonen om denne hade en eller flera katter i fällorna, hade vi stödhem till dem så lämnades katterna in till veterinär (vi hade/har väldigt bra samarbete med dem, och var väldigt flexibla med kastreringstider) och de kastrerades samt Id-märktes. Ofta hade vi ett stödhem till katten, annars var det att via vårt kontaktnät höra sig för gällande personer som kunde ställa upp för de stackars katterna. Hittade vi inget så lämnades katten till polisen, för senare ja, ni vet vad.
Under denna period och fram till nu har i a f inte vad KKS vet någon katt i Munkängen avlivats utan lösningar har funnits.
Är situationen som den var då så är TNR dödsdömd här men Birgitta ska åter efter denna artikel tala med aktuelle djurskyddsinspektören men blir nog efter nyår.
Morgan
Bra Morgan :-)
Undrar vad som ledde till denna artikel nu eftersom set verkar som om ni haft ett samarbete med dom?
Hoppas ni uppdaterar här vad ni får reda på.
//Eva