Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 125 ggr
Uppkatten
6

Hur ofta ska katten få mat?

Hur ofta katten ska få mat är ett återkommande tema på kattsajterna.

En del kattägare hävdar att det räcker att katten får mat en gång per dygn. De menar att det "är naturligt", eftersom kattdjur i det fria inte lyckas fånga mat varje dag.

En förfärlig syn, och ett uselt argument, anser jag, då vi vet att katten är ett djurslag som är särskilt känsligt för svält. Katter ska äta flera gånger per dygn för att må bra, och extra viktigt är det vintertid om katten vistas mycket utomhus och behöver kunna hålla värmen.

Vad säger då lagstiftningen…? Det finns ett s.k. Allmänt råd som beskriver hur man som kattägare kan göra för att uppfylla lagstiftningens intentioner. Så här står det:

"Allmänna råd till 5 kap. 1 §
Utfodring av katter bör ske fler gånger under dygnet för att efterlikna deras
naturliga ätbeteende."

Observera att det inte står "en gång", eller "två gånger" utan "flera gånger".

Det här innebär inte att man behöver ÖKA kattens mat-giva och ge mer mat (lagstiftningen är tydlig med att "utfodringen ska resultera i ett hälsosamt hull") utan själva grejen är att man fördelar kattens mat på flera måltider över dygnet.

På svenska katthem har man erfarenhet av att stress och övervikt hos katter kan reduceras om katten får sin mat serverad uppdelad på flera måltider.

"Men jag hinner inte!", säger en del kattägare förfärat. "Jag jobbar! Jag kan bara ge två gånger per dag!".

Skitsnack, tänker jag då. För få av oss går direkt från sängen till jobbet, och sedan direkt hem till sängen igen. De allra flesta av oss kan servera en måltid när vi stiger upp, ett mål innan vi går iväg till jobbet, ett mål när vi kommer hem, och ett mål precis innan vi går och lägger oss.

Hinner man inte det så ska man nog inte ha katt, för katten behöver mer omsorg än bara mat av sin familj. Och det lär man ju definitivt inte hinna med om man inte ens hinner mata katten…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-03-23 09:40 av Uppkatten
Maria
4

#0 Jättebra.

Våra katter har alltid fått matskålar fyllda morgon och kväll.
Däremellan så fyller jag på så fort jag ser att det är tomt så de har alltid tillgång till mat.

/Maria

Fridaaaa
0

Katter behöver inte fri tillgång som vissa hävdar. Det är en myt.

Mina får 3-4 ggr/dag (inte dygn utan dag). Vilket är lagom. De behöver inte småäta under dagen. Jag ger dessutom inte torrfoder

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
4

#2 Lagstiftningen säger inget om fri tillgång. Däremot att katten ska få mat "flera gånger" per dygn.

Dock brukar man rekommendera att kattungar har fri tillgång till foder upp till 10-12 månaders ålder.

4 måltider per dygn är vad jag själv brukar rekommendera, men här hemma säger tjejerna till när de vill ha mat, och får därför fler måltider än så (men däremot inte obegränsad fodermängd). Men klarar katterna att ha obegränsad fodermängd utan att få ett ohälsosamt hull så kan jag inte se något fel i det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-03-23 09:47 av Uppkatten
Fridaaaa
0

#3 Det skrev jag inte heller om du läser igen. Skrev "som vissa hävdar".
Kattungar ska ha mat så ofta de vill ha. Men ger man blötmat eller mush tex kan man inte ha framme hela tiden. När jag har kattungar får de många gånger per dag vilket fungerar lika bra det, och sent på kvällen och tidigt på morgonen. (nu har jag dock sällan kattungar, föredrar att adoptera vuxna)

Men ville få fram att katter behöver inte småäta under dagen eller ha tillgång till mat under natten

• Redigerat 2022-03-23 09:49 av Fridaaaa
Uppkatten
4

#4 Det allvarliga är väl om katten använder matskålen som "snuttefilt" och det är den enda intressanta sysselsättningen i kattens liv… Då har man hamnat fel, och riskerar en överviktig katt.

Uppkatten
4

Även riktigt gamla katter kan må bra av att ha mat framme "dygnet runt", tänker jag. T.ex. om de har dålig aptit och bara kan äta lite åt gången.

Fridaaaa
0

#6 Går ofta att ordna på andra sätt
Jag personligen skulle tex aldrig ha torrfoder till katter, då jag ser det som viktigt med bra kost. Går alltid att ordna på något sätt, både till gamla katter och unga katter som behöver äta ofta :)

Uppkatten
6

#7 Jag vet att du inte anser att torrfoder är bra mat för katt. Men det finns ingen vetenskaplig forskning som stödjer det påståendet. I vart fall så har vi inte lyckats hitta någon så här långt, trots att vi har efterlyst tips på sådan forskning flera gånger. Vi har även frågat dig om sådan forskning, utan resultat.

Min uppfattning om att gamla katter kan må bra av fri tillgång till foder kvarstår. Kanske kommer du också att landa i den uppfattningen någon dag, när din katt blivit gammal, senil och njursjuk….

Maria
6

Våra katter har ju alltid haft fri tillgång och ingen har varit överviktig. Gamle Moritz blev lite rund en period då hans kompis dött men när vi skaffade ny katt blev hans kroppsvikt normal igen.

/Maria

Pilspets
2

Min har alltid tillgång på mat. Både blötfoder och torrfoder.🙂

Uppkatten
3

#10 Viktigt bara att blötfoder inte får stå framme i flera timmar, för då blir det dåligt 😊.

Pilspets
0

#11 Bra att veta,hur länge får det stå framme?🙂

Uppkatten
2

#12 Det måste du nästan fråga varje tillverkare om, eftersom blötmaten kan vara tillverkad på olika sätt.

Men jag kontaktade en stor svensk tillverkare av blötmat. De rekommenderade att deras blötmat inte skulle stå framme längre än max 1 timme. De sa att blötmat ska hanteras på samma sätt som man hanterar rå köttfärs.

En del låter blötmaten stå framme hela dagen, eller i värsta fall i flera dagar. Blir blötmaten torr så häller de på lite vatten och mosar runt. Så bör man inte göra. Katten har rätt till fräsch mat av god hygienisk kvalitet. Visst, det känns trist att slänga mat, men då kanske man bör servera mindre portioner istället?

Pilspets
1

#13 Tack då vet jag!

TatsuOni
2

Vi hade foder framme dygnet runt till gammelkatten.

Blötfoder gick bra att ha framme några timmar. Han fick en portion innan vi åkte hemifrån och så ny mat så fort vi kom hem.

På kvällarna så kunde vi ställa fram fryst mush, som fick tina så att han fick äta det under natten.

Han fick dock torrfoder på slutet, dels för att han åt bättre av det och dels för att han fick njurmat. Nuvarande katter får bara blötmat och mush.

Idag så har vi en katt som äter när han har tråkigt på vintrarna och lätt går upp i vikt. Samt en katt i fint hull, som totalvägrar att äta en hel portion åt gången. Skulle hon bara få mat tre gånger om dagen, så skulle hon rasa i vikt…

Hon får mat i stort sett så fort hon säger till. Blir det mat kvar, så åker den in i kylen tills nästa vända. Hankatten får mat 4-5 gånger om dagen och kan få äta sin mammas rester ibland däremellan om det bara är lite kvar.

Och vi måste vakta så fort hon har mat framme. Hon äter långsamt och tar gärna en promenad emellan åt 😅 Så han äter på några minuter och hon kan hålla på i 15-30 minuter per gång. Och han snor hennes mat så fort han får chansen 🙄

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/