Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterbortsprungna-upphittade-katterdjurskyddsfrågor
Läst 124 ggr
Uppkatten
9

Katthem gläds efter beslut

Glädje på Gästrike katthem efter beslut om obligatorisk ID-märkning och ägarregistrering av katt. 🥰

https://sverigesradio.se/artikel/gastrike-katthem-overlycklig-katter-maste-id-markas

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

En ny lag som Riksdagen röstade ja till i veckan innebär att du som kattägare måste ID-märka din katt från att den är fyra månader.Det här tillsammans ...
Tarotstollan
2

Ja, detta kommer att hjälpa till att få fler katter att komma hem igen även om de som inte bryr sig om sina katter ändå aldrig kommer att märka sina katter.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Catlady91
0

Är det en lag eller regel?
När det gäller djur tycker jag alltid det är svårt att veta det..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Uppkatten
3

#2 "Lagändringarna börjar gälla den 1 januari 2023" - så det handlar om en lag.

Jag vet inte hur du tänker kring "lag" respektive "regel".

Djurskyddsföreskrifterna har tre olika nivåer, kan man säga: lagar, förordningar och föreskrifter, där föreskrifterna går in mer på detaljer och hur man ska göra för att "uppfylla" det lagen säger.

Men du är alltså tvungen att följa föreskrifterna, på samma sätt som du är tvungen att följa lagen.

Till föreskrifterna finns - ibland - även så kallade allmänna råd.

Om föreskriften säger t.ex. att "Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för" så ska det följas! Det är inte förhandlingsbart.

I de allmänna råden som hör till finns förslag på HUR man kan göra för att följa föreskriften, t.ex. "Allmänna råd till 6 kap. 2 § Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat." Här används ordet bör - eftersom det kan finnas andra sätt att nå målet: t.ex. kemisk kastrering, p-piller, att hålla katten inne o.s.v. Men ordet "bör" betyder INTE att det är OK att släppa ut katten att föröka sig fritt.

Du är alltså skyldig som kattägare att följa de paragrafer som finns, oavsett om de ligger som lagar eller t.ex. som föreskrifter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-03-07 10:23 av Uppkatten
Catlady91
1

#3: tack för förtydligande 😊
Tänkte om det är mer än "du bör id-märka och registrera".
Många som jag pratar katt och katt hållning med brukar ofta påpeka att "det inte finns en lag på det". Men man kan alltså säga att de förordningar och föreskrifter som finns, räknas som en lag?

T ex, det är olagligt att ha en okastrerad katt gående löst ute, utan att vidta åtgärder som gör att denna katt inte kan föröka sig med andra?

Uppkatten
1

Du är skyldig att följa föreskrifterna på samma sätt som du är skyldig att följa övrig lagstiftning.

Det handlar alltså inte om att man "bör" ID-märka och ägarregistrera, utan det är något du SKA (läs: måste) göra.

Ja, det är olagligt att ha en katt gående lös ute som inte är förhindrad att para sig, för vill du avla på din katt så måste du ha koll på SAMTLIGA paragrafer om avel (se nedan). Kort sagt: ska du avla så måste du vilja att katthonan får kattungar, och du måste ha koll på vilken hona som betäcks av vilken hane, och du måste ha koll på att båda föräldradjuren är lämpliga att avla på. Samt att du måste ha kunskaper, tillräcklig ekonomi m.m. Och även i det läget bör man undvika att avla på huskatter, då det redan finns ett överskott på 150 000 huskatter som saknar ett hem (då avlar man inte fram fler huskatter!).

De här paragraferna har man att förhålla sig till:

*1 § För att hundar och katter ska få användas i avel ska följande krav vara uppfyllda:

1. Föräldradjuren ska ha lämpliga anatomiska, fysiologiska och beteendemässiga egenskaper och dessa egenskaper får inte riskera att påverka
    negativt varken föräldradjurens eller avkommornas hälsa och välfärd.

2. Föräldradjuren ska vara i god fysisk och psykisk hälsa inför parningen.

2 § Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för.

Allmänna råd till 6 kap. 2 §
Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat
sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat.

3 § Hundar och katter får inte användas i avel om någon av följande punkter är
aktuella:

1. De har sjukdomar, letala anlag, defekter eller andra egenskaper som kan
    nedärvas och kan medföra lidande för deras avkommor, eller kan hindra
    avkommorna att bete sig naturligt.
  2. De är eller är med stor sannolikhet bärare av recessivt anlag för sjukdom,
    letala anlag, defekter eller andra egenskaper som kan medföra lidande eller
    negativt påverka avkommornas naturliga beteende, såvida inte parning sker
    med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag.
  3. Parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för
    sjukdom eller funktionshinder hos avkomman. Med funktionshinder avses
    ett tillstånd som försvårar naturliga beteenden eller funktioner hos djur.
  4. De uppvisar beteendestörningar i form av överdriven rädslereaktion eller
    aggressivt beteende i oprovocerade eller för djuret vardagliga situationer.
  5. De saknar normalt utvecklade könsorgan samt saknar sådana kropps- och
    fortplantningsfunktioner som är normala för arten och som främjar ett
    naturligt beteende.
  6. Parningskombinationen kan antas resultera i ökad risk för förlossningssvårigheter"*

• Redigerat 2022-03-07 10:47 av Uppkatten
Catlady91
0

#5: ok, tack! 😊

Uppkatten
0

Det jag tror förvirrar människor är att annan lagstiftning inte är uppbyggd på det här sättet, med en väldans massa föreskrifter…

Man har inte kunskaper om hur det ska användas/tolkas.

Uppkatten
2

Även ordförande vid Södertälje katthem ser fram mot den nya lagen… 😊

https://sverigesradio.se/artikel/nu-far-katter-chip-underlattar-arbetet-for-katthemmet-i-sodertalje

Riksdagen har beslutat att alla katter ska få chip och ska registreras.Den nya lagen träder i kraft 1 januari 2023 och välkomnas inte minst av Astrid Åkesson, ...