Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratdjurskyddsfrågor
Läst 91 ggr
Uppkatten
6

Stödjer Blocket huskattavel?

Jag har nog aldrig fattat riktigt hur vanligt det är att folk annonserar ut sina hankatter för avel på Blocket.

Fick syn på det idag. Där fanns gott om hankatter både med och utan stamtavla. "En äkta gentleman". "Kan sin väg till honors hjärtan". "En äkta tjuren Ferdinand i kattformat".

En del katter beskrivs med hälsotester etc. Andra beskrivs mer utifrån färg och personlighet (och lurar säkert till sig många okunniga kattägare…).

Priserna varierade från "800 kronor" upp till "3500 kronor + 2000 kronor för varje levande kattunge". Intressant nog så verkade priserna vara ungefär samma vare sig det var en procentkatt (d v s en huskatt), en "raskatt" utan stamtavla (d v s en huskatt) eller en katt med stamtavla, även om en viss variation fanns.

Hur seriösa annonsörerna är verkar variera. "Avtal skrivs om så önskas" får det att kännas så där lagom oseriöst.

En del katter annonserades inte ut för avel därför att de var av en viss ras, utan för att de hade en viss färg, t.ex. svartsmoke eller vit. Också oseriöst så det förslår.

Där fanns ett par unga huskatt-hanar (1½ år) som sin ålder till trots uppgavs ha parat sig flera gånger och var erfarna. En huskatthane hade blivit far till hela 6 kullar under 2021. Det låter inte rimligt. Ett oerhört trist sätt som hankattägare tjänar pengar på. Vi får hoppas också att honorna var friska så det inte spreds en massa smitta vid de där parningarna…

Jag mår faktiskt rätt dåligt när jag läser sådant här. Är det verkligen rimligt att Blocket stödjer avel på huskatter (inkl. procentkatter, "raskatter" utan stamtavla o s v…). i ett läge där det finns 100 000 - 150 000 hemlösa katter som saknar ett hem? När marknaden är mättad? När katthemmen svämmar över av oönskade kattungar periodvis? Här skulle Blocket kunna göra en insats och sätta stopp för annonser om huskattavel.

Det känns som att den här marknaden behöver regleras. Det behövs inte fler katter i landet/världen - det behövs färre.

Detta så att alla katter som finns/föds kan få ett gott hem där de är efterlängtade, viktiga och värdefulla.

Hur vanligt är det att seriösa uppfödare använder sig av Blocket inför parning?

Och varför får jag upp så många annonser om ragdollhanar? Är det extra stor efterfrågan på seriös uppfödning av ragdolls, är dessa hanar extra värdefulla att spara som hanar/para, eller är det bara så att många oseriösa kattägare har sett sin chans att tjäna pengar på procentkatt-avel…? Under all kritik i så fall!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
8

Jag kollade in på Blocket och läste lusen av bottenskrapet som tänkte låna ut sin fertila stambokförda katt till både stambokförd avel OCH huskattavel (!). Så omedveten, girig och respektlös får man bara inte vara att man tror det är ok att stambokförda katter lika gärna kan användas till att utöka ett redan befintligt huskattöverskott.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
3

Men hur vanligt är det att raskattuppfödare söker en lämplig hane att para sin honkatt med på Blocket…??? Så trodde inte jag att det gick till???

Är det ö h t rimligt att det ska finnas möjligheter att söka partner till sin katt på Blocket…???

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.