Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 148 ggr
Uppkatten
4

När katten tappar vikt

Läser - återigen - om en kattägare som plötsligt upptäcker att katten magrat av. Och undrar - återigen - varför så många kattägare inte väger sina katter regelbundet. Gör man det så upptäcker man om kattens vikt är på väg åt fel håll.

Viktnedgång är ofta ett tidigt tecken på att något inte står rätt till. Då bör man boka tid hos sin veterinär, för att kolla tänder, ta blodprover etc. Innan katten blir i ett än sämre skick.

I det här fallet är det en äldre katt. Det finns flera sjukdomar hos katter som blir vanligare med ökande ålder, och där man vill kunna sätta in behandling i tid. En seniorkontroll är således på sin plats.

Katten beskrivs som "mager men med hängmage". Med hängmage avses, som jag förstår det, den "skinnpåse" som många katter har hängandes under magen. Den ska man bortse från när katter börjar magra av, den "skinnpåsen" är nedärvd, och betyder inte i sig att katten är överviktig.

Kattägaren får snabbt en massa råd om olika sorters mat som ”ska göra katten tjockare igen”. Trots att man i de här lägena bör besöka veterinär innan man överhuvudtaget funderar över att byta foder till sin katt.

Kanske är katten t.ex. njursjuk och behöver ett njurfoder. Det är vanligt bland äldre katter. Då behöver man få vetskap och kunskap hos sin veterinär, inte ägna (en längre) tid åt att experimentera med olika foder i hopp om att katten ”ska bli tjockare” igen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
1

Jag ser och känner på hullet på mina istället för att väga
Tycker det är värdelöst att försöka väga dem på vanlig personvåg
De vägs när de är inne för vaccination

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
1

Ja, långsam, men oförklarlig och kontinuerlig viktminskning är ofta första symtom på att katten har drabbats av sjukdom som behöver omgående behandling för att hejda. Det är alltför vanligt att katter med t.ex. kronisk njursvikt, diabetes eller överaktiv sköldkörtel tas till veterinär först när sjukdomsprocessen är så långt framskriden att kattens allmäntillstånd är påverkat och då har avmagringen redan pågått under längre tid.

Att katten "dricker bra" och "äter med god aptit" misstas ofta som friskhetstecken, men för en avmagrande äldre katt är det ofta en del av sjukdomsbilden (innan allmäntillståndet är påverkat). Både ökad törst och ökad aptit i kombination med viktminskning är symtom på relativt vanliga åldersrelaterade diagnoser.

Sajtvärd Katter iFokus

Scorpio97
0

Finns det några riktlinjer antingen i gram eller procent för när en viktnedgång börjar räknas som ett symptom, om man säger så? Alltså hur mycket kan en katt variera i vikt naturligt (nyss ätit eller nyss bajsat, variationer över året osv) och när ska man bli orolig?

//Jessie

Uppkatten
0

#3 Har inte hört om någon sådan riktlinje men väger man sin katt regelbundet så brukar man se om något börjar avvika. Det viktiga är inte ett enstaka värde som ligger strax under kattens normalvikt, men ser man att "nu var det lite lågt" så väger man lite oftare och ser i vilken riktning det går.

Min ena katt brukar ligga mellan 4,2-4,4 ca. Blir det någon enstaka vikt på t.ex. 3,9 så noterar jag det och väger om henne några dagar senare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-02-14 09:51 av Uppkatten
Scorpio97
0

#4 Okej, tack!

//Jessie

Uppkatten
0

#1 Ja, det kan vara lite knepigt att väga hemma.

Men väger man sig själv med och utan katt i famnen och beräknar mellanskillnaden så brukar det ändå stämma rätt väl. Jag har gjort detta i många år nu, och därefter jämfört med veterinärens våg, och som regel har det stämt väldigt väl överens. D v s den vikt jag har fått har varit den samma hos veterinären. Och min personvåg är varken ny eller dyr… utan en vanlig, enkel, billig personvåg.

Men visst skulle en våg kunna vara opålitlig, eller att man står konstigt på vågen, eller slängde av sig en tröja och glömde att ta det i beaktan eller liknande. Men får man ett "avvikande värde" så väger man helt enkelt om katten igen inom något eller några dygn.

Skulle min egen ena katt gå från 4,2 till 3,9 så skulle jag lugnt avvakta och väga om henne inom några dagar. Skulle hon gå från 4,4 till 3,9 så skulle jag bli mer orolig, men fortfarande vänta något dygn och väga igen (om hon verkar må bra och är som vanligt). D v s man får alltid ha med i bakhuvudet att det kan vara ett mätfel, eller att katten är nykissad + nybajsad + hungrig. Och en viss viktvariation över tid har många katter.

Men går en katt från en rätt stabil vikt över längre tid och så ser man en viktkurva som börjar gå utför så är det dags att reagera. En viktnedgång kan ske långsamt - eller mycket snabbt.

Och har katten gått från "vinteridé" till att börja vara ute mycket så kanske en viss viktnedgång är förväntad.

Att känna på sin katt är mer osäkert än att väga den, som jag uppfattar det. Jag känner dock också igenom mina katters hull dagligen. Men dessvärre tror jag att man lätt blir "hemmablind" när man känner på sin katt.

När det gäller min långhåriga katt tycker jag ibland att hon ser ut att ha fullkomligt rasat i vikt. Särskilt så här års när hon har fällt mycket och pälsen är statisk. Hon känns också mycket tunnare. Men ställer vi henne på vågen kan vi konstatera att hon ligger kvar på den vikt hon brukar ha, eller, att hon faktiskt har ökat i vikt. Så syn och känsel litar jag så där lagom på, medan vågen brukar ge ett mer säkert värde.

Att känna tidig viktnedgång och tidig viktuppgång på katt kräver nog också att man har en del erfarenhet och "fingertoppskänsla". Tänker jag.

Upptäckte vid ett tillfälle att min ena katt gått ner i vikt, utan att jag såg någon anledning till viktnedgången. Katten var ung, så jag hade is i magen och höll koll på vikt, foderintag etc. Snart gick vikten upp till det normala igen. En kort tid senare var vi hos veterinären för vaccination + tandkoll. Då visade det sig att hon tappat en tand (FORL). Min gissning är att det var det jag såg i hennes viktkurva. Det var troligtvis första tecknet på hennes FORL-sjukdom. Hon behandlades då ytterligare en tand var angripen och därefter har hennes FORL hållit sig lugn.

Att väga när katten är inne för vaccination är förstås ett bra komplement - ffa hos de katter som vaccineras årligen.

Men många katter vaccineras vart tredje år, och det är inte tillräckligt ofta för att hålla koll på vikten.

Elli-Lag
0

#0: Hoppas på svar även om tråden är gammal:
Jag har en ung kisse, Sphynx, som väger för lite… 7 augusti vägde han 4,2 kg och idag 24 september väger han 3,6 kg. Tidigare i september har han vägt 3,7 kg och då ökade jag mängden mat per måltid från 60 gram per måltid till 65 gram mat. Han får mat 4 ggr per dag.

Vad göra?

Uppkatten
2

Hur gammal är katten? Vad äter han och varför ransonerar du maten funderar jag. Är det en livlig kisse? Hur mycket åt han när han vägde som mest? Har du bytt foder/fodermängd sedan dess?

• Redigerat 2022-09-24 09:31 av Uppkatten