Slutförvar - för kattsand?!
Kattsandens bentonitlera har länge setts som en miljöbov.
En annan miljöbov är vårt kärnavfall.
Vad jag förstått tänker man sig nu att förvara kärnavfallet i kopparkapslar i berget, där kapslarna ska omges av - bentonitlera..! Nu hoppas jag verkligen att myndigheterna tar sitt ansvar och ser till att samla in begagnad kattsand (gjord av bentonitlera) för att använda den vid slutförvaret av kärnavfall. 😊
Ja, man kanske t.om. kunde tänka sig en pant på begagnad kattsand… 😉 För det vore väl himla korkat att importera hit en massa oanvänd bentonitlera bara som fyllnadsmaterial…???
Två produkter som inte är bra för miljön skulle alltså s.a.s. kunna få samsas i slutförvaret, där kattsanden ihop med kopparkapslarna förväntas skydda oss mot skadlig strålning i 100 000 år framåt… Då skulle kattsanden göra dubbel nytta; först i kattlådan och sedan för att packa in kopparkapslar.
Dock tror jag inte riktigt på det här som slutförvaringsmetod, men det - är en annan historia…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#0 😸
Fyndig användning för använd kattsand, men, men …. Håller med dig om tveksamheten.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#0 Jag gillar hur du tänker, särskilt panten 😸
"I'm too old for this shit."
Ja, då håller nog lukten av ammoniak borta alla som vill bryta sig in till kärnavfallet och hitta på en massa dumheter ….😁😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Ja, eller så känner man på lukten vem som varit där och ställt till det…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 och #4 😂😂😼
Sajtvärd Katter iFokus
Känner att jag ser fram emot slutförvar av använd kattsand i 100 000 år! Eventuella livsformer som i framtiden finner dessa platser kommer att förstå att de märkliga varelser som kan härröras till luktmolekylerna i fråga måste ha dyrkats som heliga. Annars skulle man ju inte gjort sig allt detta besvär med förvaret!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen