Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 286 ggr
Uppkatten
2022-02-09 13:32
13

Berägeri-varning

Flera av er hann kanske se en annons om ”ragdollkattunge bortskänkes” i dag på en iFokus-sajt. Kattungen uppgavs vara 15 v, och skulle ha papper, vara vaccinerad etc. Kattungen behövde hem omgående och var man intresserad så skulle man höra av sig omedelbart.

Vi misstänkte tidigt att något inte stod rätt till, utan att det kunde röra sig om ett bedrägeriförsök.

Kattungen var visserligen ”gratis” enligt annonsen, men ofta framkommer ”kring-avgifter” i ett senare skede när man kontaktar bedragare i sådana här fall. Kring-avgifterna kan t.ex. bestå i att man förväntas betala för transport av katten eller liknande. När man väl har betalat, så kommer ingen katt – eftersom det hela var bluff.

Varför uppfattade vi då det här som ett bedrägeriförsök?

Jo, för på annat håll på nätet så annonserades samma katt ut… Annons utlagd i mitten av november. Då kostade katten 3000 :-, och det fanns inga uppgifter om att katten då hade papper. Det märkliga är att kattungen redan då var 15 veckor. På tre månader har kattungen alltså inte åldrats.

Så: när något är för bra för att vara sant – utgå då från att något inte stämmer.
Ingen seriös kattuppfödare vill sälja katter ”omgående” – det är i själva verket en varningsklocka som säger att någon vill få dig att impuls-köpa den söta kattungen på bilden (en kattunge som kanske såldes på riktigt redan för flera år sedan…).

Var noga när du köper kattunge eller annat djur. Vänd dig till seriösa kattuppfödare eller till ett seriöst arbetande katthem. Be att få träffa kattungen flera gånger. Be att få träffa föräldrar och syskon till katten. Anonyma kontaktuppgifter och brådska är starka indikatorer på att något är fel.

Ser du liknande annonser här på iFokus så kan du skriva "Bedrägeri?" som kommentar för att varna andra så att ingen råkar illa ut i onödan. Och på första inlägget i tråden kan du därefter klicka på "Hantera" och sedan på "Anmäl".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Calcifer
2022-02-09 14:32
6

Att det är brådskande med att hitta nytt hem åt en katt (eller andra djur för övrigt) kan också vara kod för "det är något väldigt fel med djuret och vi orkar inte ta hand om det". Kan vara något så enkelt som felkissning eller något så allvarligt som olika sjukdomar eller hälsoproblem. När jag ser annonser (oavsett djur) där det står att det omedelbart måste ha nytt hem pga "förändrade familjeförhållanden" så går varningsklockorna alltid igång.

Naturligtvis KAN det ju ibland ske att man som ägare råkar ut för en allvarlig olycka eller sjukdom där man genuint verkligen måste akut hitta nytt hem åt djuret, men för det mesta om det handlar om förändringar i hemmet brukar de som är seriösa kunna lösa det temporärt ändå tills rätt hem hittats.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

OberonsMatte
2022-02-09 17:43
3

Det är också en väldigt stor varningsklocka när "papper" nämns utan att det framgår vad det är för "papper". Det kan vara ett medvetet försök att lura en oerfaren raskattköpare att tro att "papper" betyder stamtavla, dvs. att katten är stambokförd i ett kattförbunds stambok, men det kanske är helt andra papper annonsören i efterhand kan påstå sig ha syftat på. Det gäller bara att få potentiella köpare på kroken så blir det svårare för köparen att backa när det väl framkommer att stamtavla faktiskt inte finns. Det är alltså ett medvetet ordval.

Finns stamtavla så står det stamtavla eller stambokförd. Ibland kan det även t.ex. stå "registrerad" i SVERAK (eller annat kattförbund), men då måste man som köpare direkt fråga vad det betyder (INNAN man träffar kattungen!). Det kan nämligen betyda att id-märkningen är registrerad i SVERAKs id-register.. (där både huskatter och raskatters ägarregistreras) , men det är inte detsamma som att kattens födelse och ursprung registrerats i SVERAKs stambok.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-02-09 17:44 av OberonsMatte
OberonsMatte
2022-02-09 18:38
4

Nyfiken som jag är kunde jag inte låta bli att snoka vidare angående den där mystiska annonsen och mycket riktigt.. Kattungebilden visade sig vara stulen från ett instagramkonto som handlar om en (nu vuxen!) katt som bor i London..! Jag tror inte att hans ägare har för avsikt att skänka bort honom här i Sverige och försöka få någon att tro att han bara är 15 veckor..! 😂😂😂

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
2022-02-09 18:47
1

#3 Oj då🤨

/Maria

Uppkatten
2022-02-09 19:01
3

#3 Bra jobbat!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lona
2022-02-10 18:28
2

Bra inlägg även om det är trist att det behövs!
Vill bara inflika angående stamtavla att till och med där kan folk luras. En stamtavla är ju egentligen bara ett papper som härstamningen (dvs föräldrar, mor- och farföräldrar osv) står på. Seriösa uppfödare syftar på att katten är registrerad som renrasig i Sverak eller motsvarande men egentligen kan jag lika gärna printa ut ett tjusigt papper med "Mysan" och hennes föräldrar. En renrasig, registrerad katt SKA ha ett registreringsnummer och det skall gå att kolla upp.

Är ni tveksamma - hör med kattfolket här på iFokus om det är en seriös annons eller inte!

Ska kanske tillägga att jag inte är så kunnig på just katter så jag kan ha skrivit något fel, rätta mig gärna i så fall! Jag är urless på samma bedrägerier i hundvärlden, antar att det är ungefär samma lurendrejare som håller på…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2022-02-10 18:29 av Lona
OberonsMatte
2022-02-10 18:56
4

#6 Det finns andra kattförbund katter kan vara stambokförda i, men en fördel med att katten är stambokförd i SVERAK är att Sveraks stambok är offentlig, för vem som helst att söka i. I Sveraks FindUs finns alla katters stamtavlor och det går även att få fram ännu fler generationer bakåt än de som syns på pappersstamtavlan. Det går att se exakt hur många och vilka katter (och kullar) som har stambokförda under ett visst stamnamn, när de är födda och t.ex. vilken inavelsgrad en kull har. Vissa av avelskatternas hälsotester finns också synliga.

Jag hittade faktiskt min senaste katt i Sveraks FindUs redan innan han annonserades ut genom att söka på ras (Norsk skogkatt) född (fr.o.m. -t.o.m 2020) och välja sortering i födelseordning. För att kolla uppfödaren sökte jag därefter på stamnamnet på facebook och google och såg då att hon dessutom bodde i rätt del av landet. https://stambok.sverak.se/

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-02-10 18:59 av OberonsMatte
Uppkatten
2022-02-19 12:27
2

Som ni kan läsa mer om inne på Katter i Fokus så visar det sig nu att den här påstådda kattungen (som sedan länge är vuxen och vars familj inte alls vill bli av med honom), ska finnas i Ukraina… (vilket således inte stämmer alls!).

Ja, ni fattar själva, hur mycket pengar bedragaren kan lyckas lura till sig av den som vill adoptera katten genom att hänvisa till olika kostnader för veterinär/resan till Sverige mm…

Var vaksam när du ska köpa/adoptera katt!
Låter det för bra för att vara sant (inledningsvis) - så är det förmodligen för bra för att vara sant.

Uppkatten
2022-05-02 22:40
3

Den här bedragaren är återigen i gång och ska "hitta nytt hem till Alfie!" 😠😠😠 Den här gången sker det på Facebook i en grupp för Efterlysta katter….

Alfie är nu vuxen på bilden…. (återigen snodd bild, på samma katt som förr….).

Varning-varning-varning alltså - det är bedrägeri!!!!

"Ragdoll katt söker akut efter ett nytt hem!!! Jag letar efter en ny familj till min katt. Han heter Alfie och är frisk och uppdaterad med veterinärkontroller. Alfie är vänlig mot barn och andra husdjur. Han är intelligent och han kan anpassa sig till nya miljöer. Kontakta mig gärna privat om du är intresserad. Om du inte är intresserad får du gärna dela detta inlägg så att Alfie kan hitta en ny familj."

Och folk går på det och delar snällt annonsen…. Kommentarsfältet har förstås annonsören stängt av….

Samma annonsör letar också ny familj till sin renrasiga golden-valp, Lizzy. Det sker i en annan lokal FB-grupp.

Det är också bedrägeri.

Jag har anmält till administratören i den grupp som jag själv är medlem i, samt till FB. Men gå inte på det här, och försök få stopp på det om den här typen av annonser dyker upp på sajter där ni är aktiva. Det verkar finnas gott om liknande annonser (samma koncept) på Facebook just nu.

Uppkatten
2022-05-02 22:42
1

Ursprung: Kamerun som det verkar.

Uppkatten
2022-05-16 21:05
0

Även på en av de senaste vändorna med "katten Alfie" var det folk som svarade på bedragarens annons.

Den här gången visade sig Alfie finnas i Tyskland (!) och bedragaren skulle ha betalt för att "skicka katten till Sverige" (trots att det alltså inte finns någon katt att skicka…).

Gång på gång hade bedragaren använt fel namn på katten (!), för att sedan gå tillbaka till "rätt" namn igen… Ja, hen har väl svårt att hålla reda på alla sina annonser om olika djur…

Dessbättre förstod personen som svarat på annonsen att backa, när det visade sig att "katten inte fanns i Sverige".

Men jag undrar hur många som låtit sig luras, och skickat pengar…

Vixxen
2022-05-16 22:40
1

Förslagna människor!

OberonsMatte
2022-05-16 22:52
3

Ett gemensamt kännetecken för alla falska annonser av den här typen som sprids på facebook är att inläggsskrivaren själv stängt av kommentarssfunktionen så att det bara går att gilla och/eller dela inlägget, utan att kommentera det. Kontakt kan bara ske genom privata pm. Allt för att inlägget inte ska kunna ifrågasättas offentligt och avslöjas som det bedrägeriförsök det är.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-05-16 22:55 av OberonsMatte