Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 2975 ggr
modellflickan
0

Minns du 80-talet?

Kopierade detta från ett annat forum då den är klockren! Jag har läst detta tidigare för ett antal månader sedan via mail. Den är så himla bra! Känner ni igen er? ;)

80-talet, visst är det ofattbart att:

1. Vi på fullt allvar trodde att George Michael var hetero
  2. Vi köade utanför telefonautomater varje gång vi ville ringa hem
  3. Hockeyfrillan fanns på var mans huvud - gärna i kombination med en synthtofs
  4. Seglarskon betraktades som 'klassisk' och 'tidlös'
  5. En krusig permanent ansågs vara en trendig frisyr - både på tjejer och killar
  6. Dirty Dancing stjärnan Patrick Swayze betraktades som supersexig
  7. Ett Lycra-plagg vid namn 'Body' (som knäpptes i skrevet med en konstruktion som var fullkomligt ohanterlig, särskilt i kombination med alkohol hade en naturlig plats i våra garderober
  8. Axelvaddar, ju större desto bättre, gav oss en naturlig siluett
  9. Mascaran inte skulle vara svart utan ha samma färg som ögonen - blå, grön eller brun
  10. En bit kassler med ananasskiva betraktades som exotisk och att alla maträtter som innehöll ananas hette någonting med Hawaii
  11. Den lyxigaste förrätten var räkcocktail och den flottaste efterrätten glace au four
  12. Vi fick inte hoppa på golvet när vi lyssnade på musik - då blev det hack i skivan
  13. Det fanns en särskild möbel att förvara skivspelaren på,den kallades stereobänken.
  14. Vi gick med i bokklubbar, skivklubbar och samlade på receptkort som vi förvarade i speciella boxar.
  15. Det gick rykten om att Michael och Janet Jackson var samma person.
  16. Det vita mirakelmedlet Tippex var det enda sättet att åtgärda stavfel
  17. Vi trodde att vi skulle få HIV vid blotta anblicken av Jacob Dahlin
    och Sighsten Herrgård
  18. Tights och storskjorta var en naturlig kombination
  19. Våra finaste tavlor förställde kyssande par i solnedgång, gråtande clowner och galopperande enhörningar
  20. Vi gick och tränade med stringtrosor utanpå gympadräkten
  21. 'Jag skriver en check' var en vanlig replik i shoppingsammanhang
  22. Snabbmat var detsamma som 'en grillad med mos'

År 2007, du vet att du lever år 2007 när :

1. Du av misstag knappar in en pin-kod på mikrovågsugnen

2. Du inte har lagt patiens med verkliga kort på flera år

3. Du har 15 telefonnummer till en familj på 3 personer

4. Du skickar e-post till dem som sitter bredvid dig

5. Ursäkten för att du har tappat kontakten med gamla vänner är att du inte har deras e - postadresser

6. Du har jobbat vid samma skrivbord i 4 år men för tre olika företag

7. Din chef klarar inte av att göra ditt jobb

8. Din lunch består av rå fisk som du äter med pinnar

10. Du ringer familjen för att höra om de är hemma medan du kör in i
garaget

11. All reklam på TV har en internetadress under

12. Du får panik för att du lämnat huset utan mobilen (som du inte
hade de första 20-40 åren av ditt liv) och måste åka tillbaka för att
hämta den

13. Det första du gör när du kliver upp på morgonen är att gå 'online'
innan du hämtar kaffet i espressomaskinen

14. Du lägger huvudet på sidan för att le :)

15. Du läser detta och nickar och ler

16. Ändå värre; du vet precis vem du ska skicka detta mail vidare
till

17. Du är för upptagen för att lägga märke till att nr 9 saknas i
denna lista

18. Du scrollade upp för att kolla att den faktiskt inte var där

19. Och nu sitter du och ler åt dig själv

Jag är född 79, dvs 29 bast. Men visst minns jag 80-talet! Jag hade mascaror i blått, grönt och brunt. Parmenentat hår och snelugg. Kläderna jag hade var gärna neonrosa. Avklippta shorts över svarta cykelbyxor. Och läppstiftet riktigt snuskigt rosa. Hemsk färg. Massvis med olika halsband och armband, gärna kors. Benvärmare med såklart! ;) Ja modet vill jag inte gå tillbaka till! Musiken jag lyssnade och mimade till var Lili & Sussie, Ankie Bagger och Madonna. Oh mama cant you tell…..;) Fniss ;)

Hawknestgrove
0

Den är bra! Men jag med min kroppsbyggnad, fick alltid slita ut de förb****e axelvaddarna. Såg ut som nån rysk idrotts(kvinna?) med axelvaddar……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Highlandertess
0

Jag har fortfarande stereobänk…hehe…;-) Född 80.

modellflickan
0

Hahahahah ja axelvaddar hade både jag och min mamma! Typ under varje kavaj och det en bit in i början av 90-talet med. Hemlis

Hur kunde man tycka det var snyggt då?? Jag ryser av tanken…

modellflickan
0

Kommer ni ihåg Varuhuset?

Wiizy
0

Haha. tur att man inte fanns på 80 talet… :-)

Ankah
0

Jag har också stereobänk! …och stereo…men inte axelvaddar…och jag minns inte så mycket av 80-talet heller, mer än Backa Västergård… =)

Hawknestgrove
0

Ja, jag kommer ihåg Varuhuset. Deep Purple, förresten, forever…..

Ankah
0

Ja! Varuhuset!!! Med Inga-Gill!

Ciiviic
0

Lite utanför… Men när jag läste detta, så började jag skratta är det så här jag kommer sitta när jag blir äldre och säga :

Hörrni tjejer kommer ni ihåg 90 talet.. HAHA. det låter ju helt galet : )

MorganP
0

Detta var väl 80-talet, eller? (var väl inte början  90?)

http://www.youtube.com/watch?v=u_0IKmq75UQ 

Nåväl, kanske vi ska starta en tråd "Smakprov av 1980-talet"

Räcka ut tungan

Hawknestgrove
0

MOOODY BLUES! Men det var kanske mest 70 tal.. fasen vad gammal jag är…..

Highlandertess
0

Apropå musik…vilken härlig musik det fanns på 80-talet! Queen (iofs bra även på 70-talet), A-ha, Bon Jovi, Van Halen etc etc.

Ankah
0

Def Leppard? Mina älsklingar…he he….leoparder…

karins
0

Ja Mody Blues lyssnade jag mycke på på 70 talet, det var väl då de var som störst och det var då jag var tonåring. Kanske ska starta en tråd minns ni 70 talet….

karins
0

#10 ja det var 80 tals musik…minns…

Hawknestgrove
0

Def Lepard var jättebra. Såg dem på Monsters of Rock i Stockholm

vanessa
0

Var tonåring på 80-talet, men verkade ändå född under en annan tid enligt detta :-).

Då gick jag igenom en massa perioder som inte inkluderade blå mascara och tights. Jag var punkare, jag var depprockare, rude girl, hängde med mods och skins.  Avskydde killar med hockeyfrilla. Sedan så hängde jag med bögarna på nätterna på ett nattöppet fik. Det enda i Stockholm förutom taxifiken som var öppna. Sedan kom HIV och Aids och många av mina vänner dog av aids, fiket stängde. Saknar dem än idag. Åkte på scooterruns med modsen, och så vidare.  Så det känns många gånger som jag växte upp i en annan värld. Fast jag älskade den världen och ville inte på några villkor vara som de kruspermanentade, axelvaddsförsedda människorna. Så kan det också vara :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

modellflickan
0

#8 Ja och sockerconny! God i miss it!! (inte conny alltså) ;)

modellflickan
0

#12 Ja musiken var underbar! Jag älskar 80-talsmusik!

modellflickan
0

Bästa låten från 80-talet är Forever Yonug. Jag får rysningar när jag hör denna låt. Med Alphaville.

Nu ska jag ta min medicin o sova. Kanske drömma om rosa axelvaddar eller nåt. Nä fy..Sov gott alla :)

Highlandertess
0

#20 - Håller med! En helt underbar låt!

Alexej
0

Jag saknar telefonhyttarna, har fortfarande ingen mobil. Men det ger mig otroligt mycket frihet…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Faxlin
0

#20 & 21: Håller med er. Helt underbar låt. Men jag tycker det fanns många bra låtar på 80 talet.

http://www.youtube.com/watch?v=n7CuJ8cR9sg

Här kan ni få lite rysningar levererad :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sidentass
0

hi,hiii..man får sig ett gott skratt när man läser hur det var..saknar telefonhytterna, faktiskt! Axelvaddar hade nog jag också..o man tyckte att det var snyggt..håhåjajaaa…man satt på kontorskurser o skrev maskin till sällskap av lärarens tickande klocka, det gällde att vara snabb på tangenterna för att få högsta betyg, delete-knapp existerade inte  vår värld då..! Hade inte mina bästa år i början av 80-talet precis..var mitt i anorexiperioden o gick omkring som ett levande skelett..men den tiden var nog nödvändig för att kunna vara den man är idag!!

supermoccine
0

#10 Läste igår att Yazoo ska släppa sina två album på nytt och det talas om livespelning såhär nu efter 25 år: http://www.side-line.com/news_comments.php?id=27901_0_2_0_C

supermoccine
0

#17 Ja 80-talet var verkligen så mycket mer än den gruppering som beskrivs i trådstarten. Stilmässigt så tycker jag att new romantics var väldigt intressanta. De tog verkligen ut svängarna i sin kreativitet. http://www.geocities.com/theblitzkids har en hel del snygga bilder.

Musikaliskt sett tycker jag det bästa var den acid house och belgiska new beat som bjöds under mitten och senare delen av årtiondet. Men det var inget jag kände till då. Var bara 6 år 1988. Michael jacskon var nog det jag minns mest att jag lyssnade på som liten knodd. Hade ett kassettband med skivan Bad ^^ Annars gillar jag mycket av den synthpop som producerades.

Engla
0

Jag är född 82, men minns inte 80-talet så jättemycket. Jo, de fula kläderna och frisyrerna som min syster hade! Cool Jag minns också några låtar, men annars har inte mycket fastnat. Räcka ut tungan

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

supermoccine
0

Sedan har vi ju all den vackra popmusiken från 80-talet. Sarah Records med The Field Mice i spetsen och andra skivbolag som Creation Records och Postcard Records. Den allra, allra bästa låten (kanske någonsin?) är My Suitor av belgiska Bernthøler. Den skrevs innan bandet bildades av Drita Kotaji från Albanien och den släpptes 1983. Den har sedan dess återkommit i ändlösa coverversioner. De flesta väldigt bra då grunden har så mycket att ge. Lyssna och njut: http://youtube.com/watch?v=zfEs8W4i9zw

Simson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vem har väl inte haft alla frillor från 80talet?!! Har set ut HUR som helst. Tom helsnagg med tintinlugg…blonderad! Å alla färger i regnbågen! Vem var det här inne som hade haft blått hår? Den enda färgen jag ej haft…förutom grön då…

En gång när jag kom hem till mamma sa hon att hon inte skulle lämna ut nyckeln till porten och släppa in mig för jag skulle tänka på vilken ålder jag var i…det funkade fem minuter tills hon kom på att det var bättre att släppa in mig så ingen såg mig!!! *asg*

Är det någon som vågar lägga upp en tråd med bilder på oss själva från 80talet??? Cool "Smak"prov…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

JosephineF
0

SIMSON JAG DÖR!!! Vilken frilla!!! Tror för övrigt det var Alexej som var blå..

Simson
0

Jossan!!! Jag var MODERN!!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

supermoccine
0

#29 Jag har haft turkost, orange och rosa hår samt en radda mer "vanliga" färger. Fast i gränsen mellan 90-talet och 00-talet då :)

JosephineF
0

Ja, jättemodern Simson.. Jättefin, verkligen! Oskyldig

modellflickan
0

Kul ide med bilder! Undrar just om jag har någon jag vågar visa. Fniss ;)

modellflickan
0

Ja mycket kan sägas om 80-talet. Vissa hatar allt som har med detta årtionde att göra andra älskar det. Jag älskar det faktiskt!

Visst modet var väl inte det snyggaste nu när man tänker efter. Men då var det ju riktigt läckert med Det var inne med hockeyfrilla. Håret skulle stå rakt ut, mycket gele behövdes under årtiondet. Resårskärp som av någon anledning skulle vara chockrosa. Färgerna skulle vara starka, näranog självlysande. Man skulle ju också ha pannband, och på vintern var det snowjoggingskor som gällde. För att hålla ordning på nycklarna skulle man ha -om man var riktigt cool- en telefonsladd i fickan, naturligtvis även den i grälla färger.
Salomonryggsäckarna som alla skulle bära. Snyggt va? Nja inte nu kanske. Må åttiotalets mode aldrig komma tillbaka. R.I.P. (rest in peace)

Annars levde vi och drack, Vira Blåtira, som ju faktiskt kommit tillbaka, Ice Cream Soda, en läsk som inte gick att dricka, Cola med Gräddsmak. Fantasin gjorde att det kom många roliga namn på läskeblasken, Wroom, Gulp, Plonk, och vira blåtira då. 
Andra aktiviteter som hölls på med på 80-talet var ju Electric Boogie, eller Breakdance. Man var imponerad över hur duktiga dom var, eller var det bara fånigt såhär i efterhand? Fågeldansen var en annan lustig dans som vi höll på med. Men dom mest vågade körde nog med ballongdansen, där man stod helnäck och döljde det heliga med en ballong…

Vem höll inte på med rubiks kub? (Den kom egentligen 1979, men slog igenom på 80-talet). Jag tror att alla funderade på hur man skulle lösa den, det trycktes upp lösningar i ett litet häfte.
Kåldockor var andra dockor som blev väldigt populära. Dom var ful som stryk enligt min uppfattning, men änd ock ganska charmiga.

Något annat som man samlade på, var ju dom grymma "Garbage pail kids" Det gjorde jag kan jag tala om. Bild kommer sen. ;)

När man skulle sova så var det ju vattensäng som gällde, den gäller väl i allra högsta grad även nu, men den fick en ökad försäljning under 80-talet. Jag ägde ingen, men hade en kompis som hade en en vattensäng som faktiskt senare sprack! Hon drömde om att hon höll på att drukna! Skrattar åt minnet ;)

Pogram man tittade på var Fame där det dansade och sjöngs, Dallas med JR och Bobby, Dynastin, Maktkamp på falcon crest. Science Fictionserien "V" var ju en höjdare, när dom drog av sig masken och dom visade sig vara ödlor, då blev man rädd. SVT klippte bort en scen som dom tyckte var för hemsk. Det var när någon födde ett barn och barnet visade sig vara en ödla…
Vi får inte heller glömma bort skjortfabrikanternas favoritserie; Hulken. Dr David Banner som när han blev riktigt upprörd växte och spräckte skjortan och blev en stark grön jätte. Tycker fortfarande att det var konstigt att när han var hulken gick han med bar överkropp, men efter en stund blev han blev "normal" igen och då hade han en trasig skjorta på sig. Ett annat populärt program som gick i tv hette "Toffelhjältarna" och "Solstollarna", av och med Ola Ström och Per Dunsö. Alla började säga "Ullabella min sekreterare". Inklusive jag. ;)

Musiken var mycket synthblippblopp, men också hårdrock. Man "fick" bara lyssna på en sorts musik, lyssnade man på hårdrock så var ju synth väldigt mesigt. Lyssnade man på synth så var hårdrock hemskt.
Det fanns en duo som kallade sig för "Milli Vanilli" Någon som minns? Killarna som sjöng på scen, sjöng inte, varken på scen eller på skiva, dom körde playback, eftersom dom inte kunde sjunga, utan bara stå och se bra ut så anlitades det andra sångare som kunde sjunga, men kunde följdaktigen inte stå på scen och se bra ut. När "skandalen" visade sig, så blev fansen arga, och lyssnade aldrig mera på Milli Vanilli. Och vem fick inte Attacks topplåt på hjärnan? "Oa hela natten" Annars dominerade musiken av Michael Jackson, Madonna, Bon jovi, Samantha Fox m.m fl. Ingen har väl glömt bort Boys boys med Sabrina big breast??

Själv lyssnade jag på Lili & Susie, Anki Bagger. Madonna. Dom var mina idoler som jag dyrkade. hehehe

modellflickan
0

Lili & Susie

modellflickan
0

Kommer ni ihåg dessa? De rymma "Garbage pail kids man samlade på. Jag gjorde det. :) Älskade mina Garbage kids!

Highlandertess
0

Åh, jag älskar tv-serierna också! Dallas, Hulken, MacGyver etc etc. Samlar på dem på dvd nu för att kunna återuppleva nostalgin när som helst :-)

Ankah
0

Jag hade megamånga garbage pale kids-kort!!!! Man köpte dem i små paket med tuggummin i också…som var fruktansvärt äckliga…precis som korten.  Skrattande

Highlandertess
0

#39 - Tuggummin ja…Kommer ihåg min favorit HubbaBubba med jordgubbssmak. De var goda, men så otroligt söta att man fick ont i tänderna av dem. Nyttigt eller…? :-)

modellflickan
0

Ja tuggummin som ingick kommer jag ihåg, fast det var oftast korten jag var ute efter. Sen bytte man med andra. Men visst är dom charmiga på ett äckligt sätt. ;)

Ankah
0

Ja, och stora som sockerbitar…med bubblor som inte fastnar! Vem sjutton blåser tuggummibubblor nuförtiden? Ha ha!

JosephineF
0

Ankah: Jag gör! Men jag är inte alls lika haj på det som jag en gång var.. =/ Numera fastnar dom alltid i ansiktet på mig och jag bannar mig själv varje gång.. Det var en annan konsistens på Hubba Bubba då..

supermoccine
0

80-talet var ravescenens gryning! http://en.wikipedia.org/wiki/Rave#1980s

Hawknestgrove
0

http://www.youtube.com/watch?v=PzAi0AII3ec&feature=related 

Lyssna och få ståpäls!!!!!! Roxy Music Avalone

Music to make love to……..