Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 523 ggr
Winta
0

Snart blir jag....

en jourmatte! :) För första gången. Åt en (kasterad) katthane som heter Hirorkrates, blyg och försiktig katt som varit utekatt hemlös i några år och andra har matat honom tills han hamnade hos en annan jourhem men ska flyttas in hos mig tillfälligt. Jag har redan två katter och hoppas då de är snälla mot honom. Även min hund bryr sig inte så mycket, hon är mest neutral så det går nog bra tror jag. *hoppas* Hur går det för er som också är jourmatte. Har ni egna katter och hur gick det då med en annan främmande katt? *nyfiken* och kom gärna med fler tips. Han kommer hit nästa vecka och ska ta ett bild på honom. :)

Ha det fint!

essut
0

Vill bara säga att du är en ängel som ställer upp för katten.. Hoppas några här kan berätta mer om att vara jourhem..

Jenna-Gun
0

Håller med föregående

Jenna

yavannaKementari
0

Jag är jourmatte och det går jättebra :) Nu hade jag visserligen inga andra kissar från början men har haft en hel hög stödkatter vid detta laget och att introducera nykomlingarna brukar gå så bra så.

Tänk på att sätta nykomligen i ett eget rum till att börja med, gärna ditt sovrum, så kan kan vänja sig vid husets lukter och dig innan han får träffa de andra två missarna. 

Det kommer säkert gå jättebra :D

JosephineF
0

Jag är jourmatte och har både egna katter och en hund =) Jag har stängt av till vardagsrummet med en nätdörr så jourkatterna har hela vardagsrummet för sig själva. Visar dom att dom vill interagera med mina katter låter jag dom få träffas en och en efter några dagar - ett par veckor med tanke på skabb/mask osv. Hunden är så van katter att han bryr sig föga. Får han nosa och se vem det är så är han nöjd sedan.

Katten jag har nu, Johan, har varit väldigt sjuk så han har först nu, efter nästan 3 veckor, fått börja träffa mina katter en och en i korta perioder. Det går jättebra, det där märker man ganska fort. Min honkatt Sigrid är den som bestämmer här, hon kan vara lite barsk i början, men det går över efter ett tag.

Jag tror det är viktigt att katten du får hem får "landa" först. Vänja sig vid miljöombytet innan du låter honom träffa dina andra katter.

Lycka till! =)

Hawknestgrove
0

Lycka till!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Winta
0

Varma tackar! :) och även om era berättelser hur det fungerat. Jag undrar bara hur länge jag ska låta katten vara i en rum? En hel dag eller mer tills den får träffa mina djur? Och vad måste man tänka på?

zenita
0

jag är just nu jourmatte till tilda från djurhjälpen (inte länge till då jag ska adoptera henne). hon blev installerad i sonens rum på övervåningen. första dagen o natten höll jag dörren stängd men sedan fick den vara öppen. mina andra tre var inne o nosade på henne o det gick jättebra. hon håller sig fortf under sängen men börjar lite smått bli nyfiken på världen utanför. dom andra katterna vet att hon finns på övervåningen o dom kikar upp ibland   utan problem. dom får bekanta sig i sin egen takt.

RoseM
0

Jättebra!:D Jag vill ochså bli jourhem. Men kan inte:((

Denna kommentar har tagits bort.
solweig
0

jag var jourmatte till lasse ett tag. men kunde inte skiljas från honom. så jag adopterade honom. jag fick hjälp av essut att kunna genomföra det. tack essut.

Winta
0

Tackar för informationen! :) då vet jag vad jag kan göra för katten när den kommer hit. Ska i morgon eller onsdag åka till köpcentrum o köpa lite kattgrejer som kattlåda, sand och sånt för att förberedda innan. Kommer att sätta in bild här längre fram snart när den börjar vänja sig här. Ha det fint!

missempty
0

Det kommer att gå jättebra, Winta - speciellt när det är jag som är din kontaktperson! Skrattande Haha…

Winta
0

haha (missempty) och Lena (om det var hon hette?)  ;) tack för idag! och nu är även Hipokrates här och gömmer sig under sängen. Jag sitter vid datorn som är i samma rum men jag låter honom vara och han får komma fram är han vill. Kattlådan och kattmat finns på plats så han bara kan ta för sig när vi inte är inne. Min katter är så nyfikna på honom och de står utanför och väntar när jag går ut från rummet. Skrattande Men de får inte träffa honom förrän imorgon sent på kvällen eller om två dagar. he he…

Winta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på Hipokrates (kallas för Hiro nu). Ganska dålig bild men något än ingenting. Han gömmer sig fortfarande men vi har ett bra avstånd, han sticker även inte när jag ger honom mat eller sitter o pratar lite med honom. Ett god tecken… Mmm.. :)

Sidentass
0

Underbart att du kommer att ställa upp för missen!!! Så får du berätta hur det hela går sen…vi håller tummar o tassar:-)

maggan47
0

det kommer säkert att gå bra, vi håller allt vad tummar heter, här också kram Maggan47

Wiizy
0

Lycka till, det Kommer gå bra :)

evamojje
0

Va glad jag blir av att läsa att du har blivit jourmatte till Hiro *L*

Det kommer nog att gå jättebra med dina egna katter och hund oxå. Jag har själv katter och är akuthem så här har det varit några stycke ;-) och mina katter Mojje och Busan tar sina uppdrag som akuthem på stort allvar och är otroligt fina mot dom katter som kommer hit.

Ser fram emot att få höra hur det går för Hiro och på att få se kort på honom *L*

Tassar i massor från Mojje, Busan och matte Eva samt akutkatterna Björne och Kisen

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Winta
0

Tack för era rader! :) ska uppdatera mer senare… än så länge förendrar han att gömma. *suck* jag som vill bara gå och krampussa honom, med mycket kärlek hihi men nä får ta det när han blir tam. ;)

Wiizy
0

#19 Haha ,låt han vänja sig så får du en mysig katt sedan, ;)

Winta
0

Hej igen, har en fråga ang situatioen som hände igår när min rexhona Stella attackerade honom plötsligt efter två veckor och halv. Vet ej om det berodde på att hon är inte kasterad än, eller precis det va då efter Hiro kissade på min överkast plus katternas pläd när jag bara flyttat den på golvet tillfälligt och Stella gick fram att sniffa på den. Precis efter det gjorde hon det på försvarlösa Hiro. Han vågade inte säga emot och tog emot hennes bråk. Min kille sa till mig att han hörde bråken så vi fick komma o avbryta dem på en gång. Hon va så arg… jag har aldrig sett henne så arg och hon bet samt rev min kille när han försökte dra henne undan Hiro. Därefter kollade hon honom som en igel utan att göra något. Jag fyade henne med att dra henne i nacken och det verkar lugna sig sen.

Jag vet ej om jag gjorde rätt men dagen efter verkar Stella sig själv igen som vanligt utan att attackera…mmm?

Det är visst vanligt att katterna är sura på de nya tillkomna katter men hon gjorde ingenting tills plötsligt igår. då börjar man ju undra… men annars är det lugnt igen.

Hawknestgrove
0

lycka till!!!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Erika91
0

låter kul! Lycka till!

maggan47
0

var nog en tillsägelse, här kissar du inte, tror jag, är han på lådan annars Hiro Maggan47

Winta
0

Maggan47, Det kan va tillsägelse tänkte jag också. Men jag håller ett öga på Stella ändå om hon inte "smyger" fram och vara sån mot honom igen. Tidigare brukar han gå till kattlådan för det mesta men nu efter vet jag inte… Han kanske gör det när jag inte är hemma eller sover på nätterna. Än så länge ser jag ingen avföring/kiss nånstans.

Winta
0

Nehepp… nu har min rexkatten stella slagit till igen. Jag undrar om hur man kan göra åt de katter som är "grymma" mot de skygga katter? jag kände bara det är typiskt innan jul när jag håller på att planera åka hem till GBG nu på söndagen och blir väl tvungen att ta med henne dit även jag inte vill. Min mamma bor på sjuende våningen och min ångesttankar går till att hon skulle öppna balkongdörren eller ha fönster på glänt..

Urs med min dålig humör..

har alltså mailat till min mamma om den situationen jag står på.