Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkatthem-katthjälpsföreningar
Läst 125 ggr
Uppkatten
5

Katterna måste in - nu!

Kö till katthemmen.

Iskyla som brer ut sig.

Katterna måste in - nu! - för att överleva.

"Har man sett lidandet så kan man inte blunda…"

https://sverigesradio.se/artikel/overgivna-katter-star-utan-hem-i-kylan-lang-ko-till-katthemmet

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Nu när vintern kommer måste de hemlösa katterna få ett nytt hem och kön har blivit lång till katthemmet i Orsa. Susanne Johansson jobbar ideellt ...
Magi-cat
4

Kära nån … 😿

Några vänner till mig har just räddat en frysande katt och lämnat in på katthem. Jag är så glad och lättad att det finns människor som bryr sig! 💗

En del förstår inte utan tror att katten klarar sig själv i något kallt uthus och äter sig mätt på råttor.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Urskog]
5

Dom gör ett kanonjobb i Orsa och är så engagerade, bor i Dalarna och läser och hör om dom då och då och det värmer vilket fint engagemang dom har för katterna.

På 80-talet flyttade jag ner till Stockholm och hade inte hört alls om det här med hemlösa katter för det var inget jag då hörde om här i Dalarna och jag fick se en helt annan värld i Stockholm när det kommer till hemlösa katter.

20 år senare flyttar jag tillbaka hem till Dalom och hade då fått med mig så mycket mer kunskap om hemlösa katter än jag hade innan jag flyttade ner och en katthemsfröken fick flytta hem till mig från dåvarande Rågsveds katthem som hade sin historia bakom sig men det som förvånade mig när jag kom tillbaka hem igen var att vi även i Dalarna har så många katter som saknar hem och som far illa det kunde jag inte tro för det hörde till storstäder som Stockholm så trodde jag men fick lära om.

Folk förstår inte att katt kan frysa och få skador, svälta med mera dom är ju överlevare med nio liv så katten klarar sig alltid tror folk men så är det ju verkligen inte tvärtom och jag känner en sån enormt varm och hjärtlig tacksamhet till alla katthem som gör så fina insatser för katter så dom kan få komma in i värmen och få skapa sig ett nytt tryggt liv, det är så fint så man blir rörd på djupet 😻

Men, ett stort men det är så viktigt att vi tänker på katthemmen och bidrar med en slant då och då som kan hjälpa katterna och jag hoppas hoppas att tomten kommer med många glada klappar som underlättar det för våra kära underbara katter 🎅🏻

Uppkatten
1

Jag undrar om antalet hemlösa katter norrut har ökat som en följd av t ex varmare vädet…? Fler kanske överlever vintern och kan föröka sig?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Urskog]
0

#3 Dom tankarna har slagit mig med och jag blir inte förvånad om det är så för allt liv, djur som människa och naturen påverkas så den tanken ställer jag mig inte främmande inför.