Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 147 ggr
Uppkatten
4

Återförenade efter 11 år

Efter 11 år på vift återförenas en katt och hans matte.

Återigen så är det ID-märkning + registrering som gör återföreningen möjlig. Hade kissen inte varit ID-märkt så hade han och matte troligtvis aldrig fått se varandra igen…

Måtte ID-märkning och ägarregistrering snart bli obligatorisk!

"Kärleken till en katt betyder väldigt mycket". Ja, det är ju så. 💖

https://www.tv4.se/klipp/va/13723183/katten-scooby-doo-kom-tillbaka-efter-11-ar-blev-alldeles-skakig

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lindamarie Liljerts katt Scooby-doo försvann för 11 år sedan - och hon var säker på att katten var borta för evigt. Nu har det ofattbara hänt: katten har kommit tillbaka hem igen. När Lindamarie berättar hur det var att återse sin katt efter så många år kan hon inte hålla tårarna tillbaka.
Maria
3

Himmel ❤

/Maria

Magi-cat
5

Underbart! 😻 Jag fick tårar i ögonen …

Jag tror att sådana här positiva berättelser och exempel betyder mycket mycket för kattskyddet och att folk ska märka sina katter.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
6

Men tänk så himla bra det hade varit om inslaget hade följts upp med 5 minuters information om hur man IDmärker och ägarregistrerar sin katt, i TV på bästa sändningstid…

Och så ett spännande inslag om HUR man spårar kattens ägare via IDmärkningen…! Det är inte självklart för alla att det finns ID-chip, scanners, register, var man hittar dessa register, och hur man använder dem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
4

#3 Absolut, mer sånt! 😻

Som sagt, det är inte självklart för alla …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
2

#3 Ja, absolut! Jag skulle också vilja veta mer om var och hur han försvann och var (i förhållande till den platsen) han hittades och hur och hur länge ägaren sökte efter katten innan hon gav upp. Jag tror att kattägare ofta är alldeles för lama i sitt eftersökande och ger upp alldeles för snabbt istället för att eftersöka och efterlysa katten ordentligt under längre tid.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
4

En del ger upp väldigt lätt. En del skaffar t om en ny katt efter några månader.

Andra letar i åratal, trots att de inser att katten måste ha dött av ålder vid det här laget… Ändå kan de inte "släppa" letandet, utan är hela tiden uppmärksamma på om katten skulle dyka upp någonstans…

Men visst vill man få veta mer. Hur många katter dräller t ex runt i närområdet i flera år utan att hittas…? Hur många hamnar flera tiotals mil bort…? Hur länge kollar kattägare aktivt bland upphittat-annonserna efter sin bortsprungna katt? Hur aktivt används t ex råden på VILSE, för att systematiskt eftersöka katten…?

Men vi behöver verkligen en lag om IDmärkning och ägarregistrering, och den behövs NU!

Och vi behöver LÄRA folk att eftersöka sina bortsprungna katter på ett effektivt sätt, och vi behöver LÄRA folk hur man kollar upp en hittad katts IDmärkning. Här skulle massmedia verkligen kunna göra en insats!!!

Jag vet att en del t ex tror att siffrorna i kattens öra är ett telefonnummer. Och då blir det förstås inte lätt att hitta kattens ägare. Nej, det behövs utbildning, och det vore så himla enkelt att lära ut sådant om man ersatte t ex TV-reklamen med sånt folk behöver få lära sig istället.

Tänk vad mycket tid och pengar som går åt till idiotisk reklam (som ingen är intresserad av). Vi kunde lära folk om vilsekomna djur, lära ut Hjärt- och lugnräddning, prata brandskydd, undervisa om stroke, om miljön och vad som nu kan vara aktuellt för stunden. Massor av bra utbildnings-tid för att öka kunskapen och medvetenheten hos befolkningen, istället för att slösa tid och pengar på reklam.

Pia-69
4

#6: Ja , tänk om man t.ex kunde använda Tv-programmet "Anslagstavlan" för sådan "kattinfo", eller i reklampauserna på tv4 mfl.🤔🤔

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!