Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterdjurskyddsfrågorkattens-statuskatter-andra-länder
Läst 130 ggr
Uppkatten
0

ID-märkning katt, Danmark

Vad tycker ni om den danska strategin vad gäller omärkta katter?

https://tidningen.djurskyddet.se/2021/05/omarkta-danska-katter-blir-var-mans-egendom/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Danskt bakslag för katterna. Nyligen antog Danmark en ny lag för katter. Men det blev inte förslaget om krav på obligatorisk id-märkning som gick igenom. Utan i stället kan den som möter en omärkt …
Magi-cat
2

Nej!!! 😿
Det höjer inte kattens status, kanske tvärtom.

"Ministern kallar det ett incitamentsprogram eftersom det borde ge kattägare incitament att märka och registrera sin katt om de inte vill förlora sina rättsliga anspråk på katten. Men vi tror inte att det är genom hot att förlora sitt djur som kattägare väljer att märka och registrera sin katt"

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
1

Hmm… på ett sätt kan jag tycka att det är bra att de som anser att de bryr sig om sin katt får klart för sig vad som i så fall krävs för att ha rätt till den katten. Tydlighet.

Å andra sidan så känns det som att den danska lagen bara gör det lättare för vem som helst att omgående avliva väldigt många katter som påträffas omärkta.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2

Jag tänker också att en örontatuering kan bli oläslig med åren, och att det tydligtvis händer - i sällsynta fall - att chip upphör att fungera. Ska man då bli av med sin katt…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1

#3 När det gäller örontatueringar så är det ju ägarens ansvar att hålla koll på om den är läslig eller inte (om det är den enda id-märkning katten har).

Det är den allmänna slappheten (i synnerhet hos många utekattsägare) som gör att jag gillar tanken på krav som faktiskt kan få kännbara konsekvenser för dem.

Sajtvärd Katter iFokus

Pia-69
0

Sedan händer det ju ofta att t.ex innekatter smiter ut av misstag, om man då inte har "hunnit" märka sin katt så kanske man aldrig får tillbaka den….🤔🤔

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

OberonsMatte
2

#5 Ja, hur ska man få innekattsägare att förstå att även innekatter behöver vara id-märkta?

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
1

Det värsta är att det kan få kännbara konsekvenser även för katten (eller särskilt för katten). När är en tatuering oläslig/svår att läsa? Det finns ett tidsspann där innan den är åtgärdad i så fall, och smiter katten ut just då, ja, vad händer då?

Att bli av med sin katt (eller ännu värre katten bli av med livet) för att chippet upphör att fungera eller det är något tekniskt strul låter hemskt och alls ingen förbättring för berörda katter.

Människor gör inte alltid allting perfekt eller kan räkna med allt, men repressalier som går ut över katten gör ingenting bättre.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
1

Men mest blir jag förundrad över hur snabbt katter verkar kunna omplaceras i Danmark….?! Redan nu alltså.