Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 903 ggr
Ankah
0

Nervös

Imorgon åker jag med den lilla Stumpan till veterinären. Hon ska kastreras är tanken. Hon är bara ett halvår, men veten sa att det går bra, jag frågar om det imorgon också, för säkerhets skull - de måste ju kolla på henne först. Anledningen till att jag frågade om det gick att göra nu är att jag då kan vara hemma hos henne hela dagarna när hon är konvalescent. USCH! Tänk om det blir fel någonstans och hon inte vaknar igen!? *nojig* Jag ser verkligen bara worst case scenarios här…

Kan man fortfarande få tatuering eller är det chip som gäller när man märker dem? Jag tycker att det verkar lite bökigt det där med chippen, känns som att folk hellre skiter i det än om det bara är att läsa i örat…

Hawknestgrove
0

Det går bra! Se bara till, att du har möjlighet att ha kontakt med veten direkt efteråt. Bra att du kan vara hemma hos henne. Ja, chip eller tatuering, , en del veter gör bara chipmärkning. Tycker du, att tatuering är bättre,och har möjlighet, så gör du naturligtvis et. Men betänk, att tattisen bleknar, det gör aldrig chipet!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

miranda1
0

ååååh lille stumpan :) Det går säkert bra!
Det går fortfarande att få örontatuering.

Vilken vet ska du åka till? *nyfiken*

Ankah
0

Vi går till den på Allmänna vägen, det är nära och bra.  Glad

Sidentass
0

Lycka till nu imorgon..vet hur det är..man blir alltid lite orolig när pälsklingarna ska sövas..hos oss har det alltid gått bra..dom är först lite vingliga, kissar på sig..osv..o man tycker sååå synd om dom..men det brukar snart vända till det normala!

Maria
0

Lycka till….

/Maria

miranda1
0

#3 Då kan du vara lugn! Duktiga veterinärer och supertrevliga & duktiga sköterskor där :)

Puma77
0

Ja det gick jättebra här med min. Hon vinglade sig till lådan t.o.m och satt sig där. Spydde dock två gånger efter narkosen men på kvällen for hon runt som en blådåre igen och åt som vanligt.

Lycka till imorgon.

//Pia

Ankah
0

De sa att hon inte skulle ha någon sådan där krage efteråt - är inte det lite underligt?

storAnnette
0

Det verkar som det ofta går bara bra utan krage.Sen gör ju veterinärerna olika långa snitt också.Be att få med dig en krage och sätt på den om det verkar behövas (för mycket slickande).

Hawknestgrove
0

JA, här var det olika, Estheer behövde ingen krage, men ebba behövde. Men jag fick låna merd mig en ändå. Å andra sidan, köp den, kostar så lite och så bra att ha till hands!

Ankah
0

OK.  =)  Klart att hon inte skulle ljuga om att det brukar gå bra, men det var skönt att "höra" från andra också att det funkar!

Puma77
0

Thindra behövde ingen krage, hennes sår var bara ett par centimeter också.

//Pia

JosephineF
0

Vissa katter slickar så frenetiskt att man bör ha krage. Min veterinär ville absolut att Sigrid skulle ha det då hon fått tillbaka en kisse som slickat sönder såret.. Bläsch.. Det märker man på hur katten beter sig när man tar av den.

marieborg
0

Förstår att du är lite orolig. Vi kastrerade vår minsting Vilda för ngn månad sedan och då var hon 6 månader och det gick hur bra som helst. Ingen tratt och hon var som vanligt när vi hämtade henne, inget illamående eller yrsel.

Vi har valt att ha alla våra katter både tatuerade och chipmärkta. Är rädd för att om hon bara skulle vara chipad så skulle det lätt kunna tolkas som att hon är omärkt. Sen vill jag inte bara ha de tatuerade för att det brukar bli svårt att tyda tatueringen med tiden.

Håller tummar och tassar för att allt ska gå bra för Stumpan imorgon. Har du något foto på henne?

Ankah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jajjemen! Visst finns det bilder!

Jag har också tänkt på det där att man nästan måste vara kattägare själv för att första att katten man hittat kan vara chippad, medan en tatuering syns klart och tydligt. Vi får se hur det blir - hon har ganska mörka öron, så det kan ju hända att jag slipper välja!

http://www.hittekatter.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=a8332e5d-dcde-49e0-a5c7-f167127d4025&Filename=Bilder%20003.jpg

Alexej
0

Hon har verkligen en jättesöt ansikte.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ankah
0

Ja, jag är lite förtjust i hennes lite sneda ögon.

Just nu är hon lite förvirrad och funderar över varför hon inte får någon frukost någon gång…springer och hoppar och slåss…

Skrattande

Ankah
0

Såja, nu bär det av snart. Hoppas detta går vägen nu…   Hemlis

kattlover
0

Lycka till!  Är det Stumpan som saknar en tass??

Ankah
0

Ja. Veterinären blev helt ställd när hon såg det…

Det verkar bra där, veterinären var lite korthuggen, men hon hade väl bråttom. Hon blir färdig vid lunch ungefär…herregud vad nervöst!

Jenna-Gun
0

Det går säkert bra.

Kram Jenna

Ankah
0

Ja, nu ringde de och berättade att allt hade gått bra och att det bara var att plocka upp henne. Vilken enorm lättnad!!!!

marieborg
0

Å va skönt!! Så underbart söt hon är!!!

Casiopeia
0

Är det smådjurskliniken i Majorna ni varit hos? Jag kastrerade min Ciba där. Det gick bra, tycker veterinärerna där är snälla och duktiga. Dock fungerade det väl så där med att inte ha tratt- Ciba slickade upp såret som blev infekterat så vi fick åka tillbaks och få tratt och antibiotika. Men sen läkte det fint.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sidentass
0

#22 Så skönt att höra det..förstod att allt skulle gå bra..hon är så fin, lilla gumman!

Ankah
0

Ja, nu är hon hemma - med tratt. Hon var vinglig den första halvtimmen men nu leker hon som om inget hade hänt, har varit och kissat också, men äta vill hon inte göra…försöker lite mer med det i morgon…

Hawknestgrove
0

Hon är bakis. Så hon äter nog inte

Ankah
0

Helt motsats till mig då - vill äta hur mycket som helst när jag är bakis!

tussilago
0

hehe.

apropå tratt så har vi mest kört utan. någon av dem (tänk vad man glömmer, kommer inte ihåg vem!?!) ville slicka mycket, så hon fick ha på sig tratten, men annars har de varit utan och det har gått super. som någon nämnde så handlar det ju just om hur mycket de slickar…

Ankah
0

Ska testa att ta av henne den imorgon så att jag kan observera hennes slickschema ett tag innan jag låter henne gå utan…det jag egentligen är mest rädd för är att den andra katten (som är lite "morsig" och ska tvätta hela tiden) ska slicka upp dem!!

Hawknestgrove
0

Behåll tratten på. Men du kan klippa ner den lite i ytterkanten, så blir den lite nättare.

Ankah
0

Ja, jag undrar om det inte är extra jobbigt för henne eftersom hon kommer lite närmare golvet när hon går på sitt korta ben….hon fastnar i mattkanter här hela tiden!

miranda1
0

ååå stackarn, ta bort tratten när du har henne under uppsikt…
Vi brukar aldrig ha tratt på katterna efter kastrering. Alltid funkat bra.

Ge henne en stooor kram av mig :)

Ankah
0

De sa att jag kunde dra på henne något tubformat istället, typ som kroppsstrumpan det pratades om i andra tråden….ska nog hitta på något sådant imorgon…

kattlover
0

Vad skönt att allt gick bra. Stackars lilla gumman som fastnar i mattkanterna.. 

Hur gjorde du med märkningen, blev det chip eller tatuering?

Ankah
0

#35 - Tatuering, veterinären fnös bara när jag förde chippen på fråga.

Nu får hon slippa kragen en stund…lyckligare katt har jag sällan sett…kurrar medan hon springer runt och leker…riktig lite knäppis det där…   Skrattande