Ny hobby
De senaste åren har jag fått en ny "hobby". Jag har blivit någon slags mänsklig IDhund?
Jag gillar att röra mig mycket ute i naturen (går/cyklar). Ofta har jag kameran med, eller åtminstone mobilen.
Jag passar på att fota de katter jag möter. Ja, inte porträttfotografering precis (även om det också händer), men mer bara som en "kom-ihåg-bild". Det handlar främst om katter som är nya för mig.
Det intressanta är att det har visat sig att mina bilder är till nytta. För flera av de här katterna har visat sig vara bortsprungna.
Jag lägger aldrig ut bilderna på nätet, om inte katten skulle vara i dåligt skick eller så. Utan jag följer lokala fb-grupper samt VILSE, och då och då dyker de katter jag nyligen fotat upp som efterlysta (vanligtvis inom 1-2 dygn).
Det känns förstås jättebra att kunna berätta för ägaren att man har mött katten nyligen, + var någonstans, + att jag kan visa bild på katten. Och flera gånger har katterna återfunnits i närheten av där jag mötte dem. Det är häftigt!
Så nu utmanar jag fler att göra samma sak! 😊(man behöver ju inte fota varje katt och alltid, men man kan ha som vana att göra det när man hinner).
Katten på bilden har inte varit bortsprungen - vad jag vet - även om hon var rätt långt hemifrån när bilden togs… (kontaktuppgifter på halsbandet)… 😊.
Tänk f ö på att även katter med halsband/GPS kan vara bortsprungna/vilse.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2021-07-02 18:02 av Uppkatten
Underbart! Vilken jättebra insats! 😻
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tack!
Syftet med mina promenader är ju oftast att fota fåglar, rådjur, harar, fina miljöer, växter o s v. Men att fota katter "på köpet" har visat sig vara lyckat! 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jättebra idé!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Vilka fina insatser du gör för hemlösa katter Uppkatten! 🏆 😻
Har du chipläsaren med på promenaderna?
Jättebra. Det är ju så svårt att komma ihåg exakt hur en katt man sett någonstans faktiskt såg ut, men med en bild går det oftast att avgöra på en gång om det är rätt katt eller inte.
Jag brukar också fotografera okända katter ibland just för att ha "kvar" bilden om jag hittar en efterlysning.
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Tack! Om jag vet att det finns bortsprungna katter i området så har jag ofta med lite blötmat och en chipläsare ut, när jag ändå ger mig ut i skog och mark, och då rör jag mig ofta i området där den saknade katten bor, i alla fall till att börja med.
Likaså om någon är orolig för någon katt i närområdet eller om man hittar trafikdödad katt i området så händer det att jag tar med mig chipläsare ut och går en extra promenad för att se om jag kan hjälpa till på något sätt.
Däremot hsr jag inte fällor, bil etc och inga extra rum här hemma för ev. behövande katter.
Men om var och en bidrar med vad hen kan så blir det bra, tänker jag. 😊
Vilken underbar insats av dig Uppkatten 😎 något fler av oss borde ta efter. Alla tiders bra gjort 😎