Hankatt omplaceras
Nu har vi fattat vårt beslut, efter att ha haft Grizzly i prick ett år och det fortfarande inte funkar med alla de andra katterna. Det är dags att leta ett nytt hem till honom.
Grizzly är 5-6 år, kastrerad hane. När vi tog hand om honom för ett år sedan var han okastrerad utekatt. Sedan dess har han enbart varit inomhus. Han är otroligt gosig och för det mesta väldigt snäll. Men han kommer som sagt inte överens med alla våra katter. Det märks ibland att han inte är riktigt lika inpräntat tam som de andra, framför allt i de bråkiga situationerna. Även när han blir skrämd är han inte lika snabb på att söka trygghet hos människor. Men får han bara ta allt i sin egen takt är han en riktig knäkatt. Han tycker det är lite tråkigt att bara vara inne, men har inte lyckats vänja sig vid koppel.
Grizzly gillar att bli kliad på magen, dricka direkt ur vattenkranen och sin "fjäderboll". Han är lite småkräsen med maten, ratar mycket av det de andra katterna tycker är godbitar.
Vi har inte bråttom, utan vill framför allt hitta rätt hem till honom.

Puttar upp för snygge Grizzly
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

En till gosgubbe!

Åhhhh..han är så vacker…hoppas att han får ett hem som passar honom..kanske ska han vara ensamkatt?

Jag tror han ska vara ensamkatt, eller möjligen med katter som är vana vid att bo i grupp, kan språket osv. Eventuellt kan problemet med Kisse bero på kommunikationsproblem eller Kisses osäkerhet. Med de andra katterna har det gått mycket bättre, undantaget de första månaderna då Grizzly dels säkert hade en del hormoner kvar, dels inte riktigt hade vant sig vid situationen. Det som ibland kan vara lite struligt mellan honom och de andra två är att han inte riktigt vet hur han ska leka, de blir ibland lite rädda, men då menar han egentligen ingenting illa fastän han går på lite mycket.
Han har, såvitt jag vet, inte varit särskilt mycket av en bråkstake ens som okastrerad. Men han är inte så van vid att leva och umgås såhär mycket med andra katter tror jag. Och varför det går så dåligt med just Kisse finns det flera möjliga orsaker, en kan också vara om de stött på varandra ute innan och har något gammalt groll.

Grizzly är inte mer än tre år.
När han började hälsa på hos mig i början av år 2006 var han en ungkatt och inte helt fullvuxen. Under sommaren bosatte han sig hos mig och kom in och åt flera gånger dagligen samt sov på altanen. När det blev kallt ute började han sova inomhus på nätterna tills han gick ut på kvällen den 6 december.
Han var en av de snällaste och timidaste okastrerade hankatter jag träffat. Han visade aldrig något morrande mot mina katter eller andra okastrater, så någon förvildad slagskämpe är han definitivt inte.

Simba: Jag var osäker på om du fanns kvar här på Hittekatter :) Uppskattningen av hans ålder är den som veterinären gjorde, själv vet jag med mig att jag inte kan sådant så bra.
Jag har också uppfattningen att han inte är elak mot andra katter egentligen, men av någon anledning har det inte funkat med just Kisse. I början var det lite strul med de andra katterna också, men det var sådant som reddes ut och inte hade varit ett direkt problem utan det normala. Det är Kisse och Grizzly som inte funkar.
Jag menade inte att han är eller varit förvildad i min beskrivning av honom, men han ser inte oss som en trygghet på samma sätt som de andra katterna, rent instinktivt litar han i första hand till sig själv.
Vill du ta tillbaka honom? Isåfall kan jag pm:a dig mina uppgifter så du kan kontakta oss. I annat fall stannar han hos oss tills vi hittat någon vi tror kan ge honom ett bra hem. Jag vill inte att du ska känna dig tvingad eller oroa dig för honom…
#7 Det är svårt det där att veta varför vissa katter inte fungerar tillsammans medan andra gör det. Ofta beror det på rangordningsstrider som inte riktigt ger sig. Hur gamal är Kisse i förhållandet till Grizzly? Om en ny katt är äldre än den katt som är ranghögst i gruppen brukar det bli strid. Oftast är det åldern som avgör vilken av katterna som har högsta rang. Sedan kan det också vara som du nämner att den nya kissen inte riktigt lärt sig spelets regler mellan katterna. Med hittekatter vet man ju aldrig hur deras bakgrund ser ut.
En av våra jourkatter, Sixten, fungerar inte så bra med våra andra katter. Att det blir lite bråk är ju normalt men han sätter sig upp mot de andra katterna trots att han är en ungkatt. Han respekterar inte de äldre katterna och beteer sig på ett helt annat sätt än jag är van vid att nya ungkatter brukar göra mot de som äldre. Misstänker i hans fall att han tagits för tidigt från mamman och därför inte lärt sig vara katt fullt ut. Däremot är Sixten hur kelig som helst mot andra katter.
Det jag funderar på just nu och måste reda ut är om det blir bäst för honom att vara ensamkatt i det permanenta hemmet eller om man ska försöka få honom att lära sig veta hut av våra andra katter. Just nu är han i eget rum och går ut under uppsikt. Släpper vi honom helt lös blir det fullt kaos bland de andra katterna. Som tur är har vi många rum här. Ska nu ställa iordning ett jättestort rum där han kan vara, eftersom det verkar ta lite längre tid innan han kan gå fritt.
#6 En katt kan vara hur timid som helst mot oss människor för att bli helt annorlunda ihop med andra katter. Och ibland är det mellan vissa katter som det uppstår en konflikt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#8 Kisse är äldre om Grizzly bara är runt 3 år, då vi haft Kisse i minst 4 år. Hos oss var han ensamkatt de första åren. Jag tror att Grizzly är mer självsäker jämfört med Kisse, jämfört med vad åldersfördelningen normalt sett skulle visa.
Det jag kan tänka mig är att de kanske träffat varandra ute innan vi tog in Grizzly, eller att det finns någon form av kommunikationssvårigheter dem emellan. Båda går ju ihop med Lillan och Pluto, så jag är inte heller säker på vem det är som inte riktigt kommunicerar rätt då.
Oavsett vad problemet från början varit så tror jag nu att det antingen aldrig har varit ett problem som gått att lösa, eller så har det med tiden blivit befäst eftersom vi inte lyckats eliminera grunden.
När det gäller Grizzlys nästa hem vill jag inte benhårt säga att det inte ska finnas andra katter där, men vi får vara noggranna isåfall.