Seriös avel
Det föds galet många huskattungar. Det är en effekt av att vi människor inte har tagit ansvar för våra katter. Det har i sin tur lett till att vi idag har ett gigantiskt djurskyddsproblem med omkring 150 000 hemlösa katter. Ändå fortsätter hobby-aveln i många svenska hem. Man parar sin hona "med ett temperament utöver det vanliga" med kompisens jättesöta långhåriga hankatt, och på det sättet fortsätter det att drälla ut katter på en redan övermättad marknad.
Tyvärr är det inte enbart på kattsidan vi ser det här problemet. Det är dessvärre vanligt även när det gäller smådjur.
"Jag avlar för att det är kul och för att ha något att pyssla med. Det är kul att se vilka färger det blir", läste jag nyligen på en smådjurs-sida.
"Att det är kul att se vilka färger det blir är definitivt inte rätt skäl till avel!", invände jag, och fick svaret: "Varför avlar man då?"
Jag har naturligtvis gett ett svar, men tänker att det skulle vara intressant med en tråd här på Hittekatter där vi diskuterar 1) i vilka lägen är det försvarbart att avla fram fler katter/smådjur, 2) vad bör man ha tänkt igenom innan man låter para sitt djur, 3) vilket ansvar har man som uppfödare, 4) vilka kunskaper behöver man, 5) vilket syfte ska man ha med sin avel?
Dessvärre tror jag att många hobby-avlare/buskavlare på kattsidan tänker ungefär likadant: "det är kul att se vilka färger det blir", eller att man vill se om man kan få till kattungar med lång päls, maskning o s v. Man tjänar också pengar på att hävda att katten innehåller en viss procent raskatt o s v. Så oseriöst att man blir mörkrädd!
Hur tänker du kring det här?
Vill betona att Hittekatter i Fokus INTE stödjer oseriös avel.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Avel ska ske på noga utvalda individer.Av kunniga och seriösa uppfödare.Bara avel på katter vars avkommer går att regitstera i godkända förbund.
Alla katter har ett värde men alla katter har inget avelsvärde.
Dvs ingen avel öht på huskatter.
Jag avlar på mina katter för att få fram friska rastypiska katter med trevlig tempramet.
Planen är i i varje parning ska jag spara något för att gå vidare på i mitt avelsarbete.
Stolt ägare till tre La permer
Nu kommer jag in och svarar utifrån smådjursperspektivet då jag är uppfödare av guldhamster. Kattavel är inget jag har koll på så där lämnar jag inga kommentarer.
Det finns alldeles för många oseriösa uppfödare av hamstrar, inom alla arter. Där avlar man med noll kunskap och inga mål över huvudtaget, enda anledningen till att man avlar är för att "dom ä så söta" vilket inte är ett hållbart argument för att ta en kull. Självklart är hamstrarna söta, det är dom oavsett ursprung men det gör dom inte till bra avelsdjur för det.
Utöver köksaveln hos privatpersoner har vi också ett annat problem i vårt område, vi har massproduktionen hos grossister. Honorna avlas på tills dom inte orkar mer, då slängs dom åt sidan och en ny hona får ta dess plats. Man har ingen kontroll över inavel, defekter och sjukdomar och man bryr sig inte om det heller. Man kullar bort djur som är fula, det vill säga sjuka eller missbildade djur, innan djuren fraktas ut till butikerna vid ynka 3 veckors ålder. Detta är något dom flesta alltså stöttar genom att köpa i butik.
Köksavel och grossister bidrar inte med något gott i hamstervärlden. I båda dessa typer av avel lägger man ingen vikt på djurens hälsa, vilket jag anser är av stor vikt då hamstrarna redan i ursprungsläget har en kort livscykel. Den behöver inte förkortas ytterligare på grund av okontrollerad avel med sjukdomar och genetiska defekter.
Vi som avlar seriöst har alla lite olika målsättningar, vissa fokuserar på att följa typstandard gällande utseende för att avla fram utställningsdjur medan andra färgavlar för att förbättra och utveckla färger.
Allas gemensamma mål är dock att främja arten och föra den framåt. Vi vill att varje generation ska vara bättre än den förra. Varje kull ska ha ett syfte. Sedan ska varje individ som ingår i avel självklart vara frisk och sund samt vara av bra storlek för sin art och med ett stabilt och bra psyke.
Innan man tar kull på sina hamstrar ska man fråga sig varför man tar kullen. Vad är målet bakom kullen? Vad ger det hamstervärlden? Hur bidrar dessa djur till att föra arten framåt?
Sedan finns det såklart vissa andra aspekter såsom hamsterns ursprung, kommer hamstern utan stamtavla så ska den inte avlas på oavsett hur fin och fantastisk den är. Stamtavlan är viktig eftersom den dels bidrar med information om hamsterns släkt men den ger också information om recessiva gener, sjukdomsbild och eventuella defekter. Något man alltså helt och hållet står utan om man köper från köksavel eller djuraffär.
Sedan finns det mycket annat att ha med sig innan man avlar. Exempelvis hos guldhamster finns det flera olika färgkategorier, teckningar och hårlag. Man bör inte blanda vissa gener hur som helst, exempelvis finns det gener som är dödliga om de kommer i dubbel upplaga.
Rysk vintervit och Campbells är två dvärghamsterarter som kan para sig trots att det är två olika arter. Dessa kallas då hybrider. På grund av detta räknas alla dvärghamstrar av dessa arter som hybrider om man inte har en stamtavla som kan stärka deras härstammning. Att avla på hybrider är oförsvarligt då det bidrar till djur som inte riktigt kan kommunicera då de olika arterna kommunicerar på olika sätt vilket då ofta leder till bråk, sedan är inte vintervita och campbells byggda på samma sätt vilket kan leda till problem rent kroppsmässigt när man korsar dessa arter.
Kunskapsmässigt anser jag att man ska ha koll på genetik, man behöver inte vara fullärd för det är ett stort område att täcka men grundläggande genetik anser jag är absolut minimum. Man ska också ha kunskap om den art man ska avla på, exempelvis om man ska avla guldhamster anser jag att man långt innan ska planera för vilken/vilka färgkategorier man ska fokusera på och sedan även hur man vill kombinera detta ihop med eventuella teckningar och hårlag. Jag anser också att man ska ha en tydlig målsättning med sin avel, vad ska man bidra med i hamstervärlden?
Sedan ska man såklart ha kunskap om hur det går till vid avel rent teoretiskt: parning, dräktighet, födsel och ungarnas utveckling.
Man ska också besitta kunskap om sjukdomar och genetiska defekter samt andra aspekter såsom antal kullar per hona, ålder för parning, ålder för försäljning osv.
Det sitter så mycket mer bakom en parning än att man bara släpper ihop två djur som är "söta". Man ska ha ett syfte med kullen som ska bidra till att den art man avlar på främjas och drivs framåt.
Alldeles för många kullar tas för att det är kul, för att föräldrarna är söta eller för att man bara vill. Det finns ingen tanke bakom det man gör eller ens kunskap nog för att förstå att man inte bidrar med något annat än mer köksavel. Vill man avla ska man göra rätt från början istället för att sätta djur till världen utan kunskap eller syfte. Vi behöver inte fler oseriösa uppfödare.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1 Förstår jag dig rätt så tycker du att den svenska huskatten ska utrotas?
Personligen tycker jag att det är fel väg att gå. Däremot måste avel ske på ett ansvarsfullt sätt, av uppfödare med tillräckliga kunskaper etc.
Vi har förvisso Europén, men jag känner mig väldigt tveksam inför en strävan mot att helt få bort våra huskatter…
Dock måste vi alla sträva mot att minska antalet hemlösa katter (överallt på planeten!), öka kattens status och samtidigt öka skyddet för våra vilda kattdjur (varav många är antingen hotade eller på väg att utrotas).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2 Mycket bra, informativt och lärorikt inlägg! 🧡

#1 Nej jag tycker inte att huskatten ska utrotas.
Men så länge som det finns ett överskott på huskatter så bör aveln upphöra.
När aveln sen ska ske så ska den ske på ett ansvarsfullt sett.
Stolt ägare till tre La permer
Jag håller med om att det är hemskt att en del människor avlar fram katter bara för att det är "kul" eller för att tjäna pengar på sin stackars katthona!
Har t o m läst ett par gånger här i iFokus att man tänker para sin katthona för att "jag är så himla kattungesugen".
Dessutom tycker jag faktiskt att huskatter är snyggare än några raskatter. Gillar "natural look". 😻
- Redigerat 2021-02-07 17:25 av [[eskils_]]