Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattprattips-råd
Läst 136 ggr
Uppkatten
5

Risk att katten fastnar i

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Både transportburar och kattlådor har ibland handtag som kan bli ståendes i "uppåt-läge".

Visste du - att det har hänt att katter fastnat i med ett av sina ben i den här typen av handtag och blivit (allvarligt) skadade…?

Har du transportbur som står framme, eller toalåda med handtag, se till att handtaget alltid ligger ner.

Är du volontär på ett katthem, ta alltid ett sista varv när kattskötseln är klar på just ditt pass och kolla så att ev. handtag ligger ner.

Den här typen av olyckor kan vi i hög grad förebygga genom att vara lite extra observanta, tänker jag.

OBS! Bild enbart för illustration. Känner inte till någon olycka specifikt med den typen av transportbur (det märket).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2020-11-15 14:30 av Uppkatten
OberonsMatte
2

Nej det visste jag inte, men det räcker att det har hänt en enda gång så finns uppenbarligen den risken, så tack för varningen!

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
2

Bra att påminna om det.

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
0

Märkte på katthemmet att en del handtag var väldigt benägna att fastna i det här läget.

På transportburarna/kattlådorna här hemma är det å andra sidan nästan omöjligt att få handtagen att stå rakt upp… En enda gång har jag konstaterat att ett handtag hamnat "i farligt läge".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.