Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterdjurskyddsfrågorkattens-beteende
Läst 267 ggr
Uppkatten
12

Stadskatt - med trafikvett

Visste du att det finns speciella Stadskatter? Jag antar att det måste vara motsatsen till Bondkatterna…?

Jag träffade på ordet Stadskatt första gången för något år sedan. En kattägare på nätet efterlyste sin bortsprungna Stadskatt och förklarade för oss andra att Stadskatter lär sig att leva i stadstrafik. För Stadskatten var det inget problem alls att vara utekatt mitt i centrala staden, med den biltrafik som är där, påstod h*n.

Härom dagen var det dags igen. Ännu en kattägare efterlyste sin Stadskatt. "Vana stadskatter lär sig att akta sig för den vanliga trafiken" förklarade h*n för oss andra.

Så varför alls ha innekatt i stan, undrar jag, om Stadskatterna nu ändå inte blir skadade i trafiken eller trafikdödade…? Då kanske det är Bondkatterna vi bör ha som innekatter istället….? De där stackars lantis-katterna som inte fattar vad en bil är…

Näe, släng er i väggen, säger jag bara. Stadsjeepar och stadsbussar är en sak. Men kom inte och påstå att det finns särskilda Stadskatter - med trafikvett.

En katt är en katt är en katt… Och katter har inget som helst trafikvett. Punkt. Slut.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
4

Sånt skitsnack😒

/Maria

Magi-cat
6

suck … 🙄

Släpper de ut småbarnen i trafiken också?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
3

#2 Det kanske finns särskilda Stadsbarn, som föds med trafikvett och förstånd att undvika stadens alla faror…?

Skillnaden är väl den att socialen (i bästa fall) rycker ut om man släpper ut sina småbarn i staden vind för våg…

Men det är väl i och för sig intressant att folk tror att katten har större intellektuell kapacitet än vad folks egna barn har…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
3

Alla andra husdjur då? Kaniner, fåglar, hundar osv. Är de inte i lika stort behov av denna frihet? Det är bara katter man behandlar så illa.

/Maria

[[eskils_]]
1

Folk är inte kloka. Det är väl bekvämast för dem själva förstås om katten tvingas irra runt på gatorna bland bilarna och utföra sina behov där, för då slipper ju ägarna ha besvär med att rensa kattlådor…

MonicaLagerquist
2

Helt galet.

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
0

Puttar upp.

Uppkatten
1

En av Stadskatterna har blivit påkörd eller sparkad eller nå´t… "Tack och lov så verkar det "bara" vara en rejäl smäll i sidan", skriver kattägaren. "Efter smärtlindring är allt nästan som vanligt igen". Kattägaren hoppas att katten snabbt ska må bra igen.

Inte ett ord om att kisse nog borde få vara inne hädanefter, eller flytta ut på landet…

• Redigerat 2020-12-19 10:19 av Uppkatten
[Moon AppleGrey]
1

#8: inte klokt. 😡

OberonsMatte
0

Ja, t.o.m. den uppmärksammade "gatukatten Bob" blev ju till sist även han ett offer för trafikdöden.

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
0

😢😿

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
4

Återigen siktas en katt i centrala staden. Någon efterlyser ägaren på FB. De gamla vanliga råden strömmar in: "fånga in katten och lämna den till katthemmet". Trots att det inte alls är så det fungerar (man bör prata med sitt katthem först, minimum!).

Flera tips kommer in om att det bor utekatter i området. Trots trafiksituationen. Men det är mycket oro i tråden för att katten - som är i gott skick - ska vara hemlös, och man tycker att den behöver få komma till katthemmet.

Inom cirka 12 timmar hör ägaren av sig i tråden. Hen skriver att det förstås finns en oro för att katten ska bli påkörd, men att "det kan hända både på landet och i staden".

Och så är det förstås, men sannolikheten ökar ju galet mycket i en stad där det finns så många fler bilar…???? Det är med andra ord ett resonemang som inte håller, som jag ser det.

Kattägaren beskriver sin katt som "en väldigt van stadskatt", som verkligen älskar sitt liv där och att få mycket uppmärksamhet från allt och alla.

"Det är precis så som han vill ha det".

Jag håller inte med. Det finns inga stadskatter. Trafik är alltid farligt för katter och ju fler människor och ju mer trafik desto större är förstås risken att katten råkar illa ut.

Alla människor är inte snälla mot katter.

Och att ha sin katt ute mitt i centrala stan är inte heller - i sig - snällt mot katten.

Visst, absolut, en del katter trivs ute och behöver få mycket stimulans. Men då får man välja att bosätta sig i ett område som är "tryggt" för katten!

Man låter inte sitt barn i förskoleåldern springa vind för våg i centrala staden med motiveringen att: "det är precis så han/hon vill ha det". Men katten är förstås smartare och klokare än en 5-6 åring, och har förstås bättre koll på trafiken, och vet vilka människor som är snälla och pålitliga o s v….

Ja, eller inte…

Katter hör inte hemma i staden. Katter har inget trafikvett. Det finns inga stadskatter.

[[eskils_]]
1

Folk som tror att katter har trafikvett borde inte få ha katt! 😠