Bidrag till katt?
Hejsan!
Det är egentligen inte hittekatter som det här inlägget gäller, men jag tänker att det kanske finns folk här i gruppen som är insatta i problemet jag kommer att skriva om. Jag har inte hittat information någon annan stans när jag sökt.
Jag har en vän som har två katter. De är inte hittekatter. Katterna har gått på något slags p-piller för katter fram tills nu. När min vän hörde av sig till sin veterinär om att få fler så sa de att de inte sysslar med sådana piller mer utan att alternativet var sterilisering. Pga. Ändrade livsförhållanden och annat så har min vän det inget vidare ställt ekonomiskt i nuläget. Det är inget problem att ta hand om katternas vardagskostnader men det är svårt att slänga upp tusenlappar bara sådär.
Så nu kommer jag till min fråga:
Vet ni om det finns någon fond eller liknande som kan stötta min vän ekonomiskt med sterilisering av katterna? Det finns olika bidrag för hittekatter vad jag kunnat hitta men jag har inte hittat några andra.
Jätte tacksam för svar! Min vän oroar sig mycket över detta.
Vad jag vet så finns det inga bidrag som privatpersoner kan söka för att ha råd att kastrera sina katter.
P-piller bör endast ges tillfälligt, och då enbart till katter som sedan ska användas i seriöst avelsarbete. Ger du katten p-piller en längre tid riskerar du juvertumörer, livmoderinflammation, övervikt och diabetes hos katten. Och det säger sig självt att det kan bli dyrare att hantera detta än vad det kostar att kastrera honkatten, samt att det innebär ett avsevärt större lidande för katten.
Vet att det för något år sedan var svårt att ö h t få tag på p-piller för katt, då de var slut i hela landet. Vet inte hur det ser ut i dagsläget.
Nu har vi ju därtill en ny djurskyddslagstiftning som gärna ser att katter kastreras, speciellt om de ska gå ute. Även för innekatter är kastrering att föredra för att slippa löp, stress hos katten och felkissnings-problematik.
Mitt förslag är av ni ringer runt till olika djursjukhus/veterinärmottagningar och kollar om det finns något ställe som har kastreringskampanj, för då brukar priserna kunna sänkas ganska rejält (samt ibland även inkludera vaccination/idmärkning).
På t ex UDS (d v s djursjukhuset) i Uppsala har de i perioder veterinärstudenter som kastrerar katterna till reducerat pris (som ett led i sin utbildning), och självklart under överinseende av erfaren veterinär!
Annars får man spara ihop pengar till en kastrering i taget, slopa godis, snacks, klädinköp och annat mindre nödvändigt under en period. Jätteviktigt f ö att bygga upp en ekonomisk buffert även för framtiden (avsedd för katterna!) för alla katter blir sjuka/skadade förr eller senare, och då kostar det. Mycket…
Nu vet jag inte var i landet ni finns, men nämn gärna län/stad eller liknande så kanske ni kan få fler bra tips.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Här har du också bra priser om ni bor i närheten:
Tack så jätte mycket! Jag ska framföra det här till min kompis! Det är i Vänersborgstrakten min kompis bor.
Du har fått bra råd i #1.
Är det hankatter eller honkatter? Kastrering av en hankatt kostar bara runt 700 kr, honkatt några hundralappar mer.
https://distriktsveterinarerna.se/vara-priser/prislistor/prislista--katt
Om jag vore din vän skulle jag prioritera katterna. Kanske kan veterinären göra detta på avbetalning? Kanske finns det djurvänner i familjen/vänkretsen som kan låna ut några hundralappar?
Och självklart hålla katterna inne tills kastreringarna är gjorda!
Det är inga direkt stora pengar det handlar om att kastrera katter så det mest bekymmersamma är ju vad händer om katterna blir sjuka och behöver veterinärvård?
/Maria
Håller med Maria. Veterinärvård kan bli väldigt dyrt. Hur löser din vän det?
Mvh
Mig
Ser ut som din vän bör omplacera katterna till någon som har råd med dom. Någon som är beredd på att läsa på om varför man kastrerar och inte stereliserar, varför man inte ger piller och varför man inte skaffar katt om man inte ens har råd med kastrering….
#8 Tänk på tonfallet i tråden!
Kan tillägga att förr i tiden sa man "sterilisera" om honkatter och "kastrera" om hankatter, och det lever kvar, även om det inte är helt korrekt.
#9 Jag får fortfarande tänka mig för vad jag säger. Det här med "sterilisera" sitter fortfarande kvar.
/Maria
#10 Ja, det säger nog de flesta som jag känner som inte är "inbitna kattmänniskor". Även folk som haft katter i 20-talet år, men längre tillbaka i tiden.
Så där kan man informera då och då i trådarna, på ett bra sätt, men det är ju definitivt inte så att man är en olämplig kattägare för att man inte har koll på den exakta skillnaden mellan de båda begreppen.
Jag är inte speciellt insatt i katter eftersom jag aldrig själv haft någon, så det kan tänkas att jag har använt fel ord när det gäller kastrera och sterilisera.
Båda katterna är honkatter, syskon.
Hon har tagit över katterna från sin mamma, samt så går hon på A-kassa sen ett tag tillbaka, därför som hon inte har någon vidare ekonomisk backup för katterna. Men det ser ut som om det är på väg åt rätt håll iallafall.
Hennes pappa hjälpte henne lite med veterinärkostnaden när en av katterna gjorde illa en klo för några månader sen, men jag vet inte hon hon kan be om hjälp hos honom igen. Hon har lite svårt för att ta emot ekonomisk hjälp av andra.
Jag kan hålla med om att det är långt ifrån ett optimalt läge att ha katter i den situationen som hon befinner sig i, men hon älskar verkligen sina katter och försöker göra allt hon kan för dem. Vill också förtydliga att katterna mår utmärkt och är väl omhändertagna.
Men tanken på hur hon ska lösa en plötslig veterinärskostnad om någon katt skulle bli sjuk/skadas är något som jag också har funderat en del på. Jag håller tummarna på att hon får ett jobb snart, det hade löst mycket.

vet att djurens vänner har gått in och betalat halva kostnaden för kastrering av privatkatter förr i alla fall. kontakta djurensvänner riks och kolla.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.