Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 322 ggr
Uppkatten
6/16/20, 1:15 PM

Trafikdödade katter...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varje dag ser jag nya annonser om påkörda katter. Katter som ligger på vägbanan, katter som ligger vid sidan av vägen, katter som lyckats ta sig iväg en bit innan de dött. 

Det känns så himla trist och så himla onödigt.

Ska det vara så här? Jag bara undrar hur många katter som trafikdödas på ett år. Alldeles för många. Men hur många. Jag vill minnas att statistik saknas.

Kattvänner som efterlyser ägaren. "Den saknar halsband". "Den saknar öronmärkning". "Vi tog den till veterinären men den var varken kastrerad eller id-märkt". "Den var id-märkt men tyvärr inte ägarregistrerad". "Hur kunde den som körde på katten bara lämna den där?". "Hur kan någon vara så OFÖRSIKTIG/HEMSK att den kör på en katt?!" "Djursjukhuset behåller kroppen en vecka - sedan skickas den för kremering".

Och så alla invändningar: "Måste ni lägga ut så otäcka bilder". "Lägg bilderna i kommentarerna istället". 

För vem orkar se så många liv som släcks. Så många katter som dör, alldeles i onödan. Och blundar man - så kanske problemet försvinner…?

Så många familjer - som aldrig får veta var deras familjemedlem tog vägen. De skulle ju ha kastrerat och id-märkt - "i nästa vecka". Just deras katt var ju så hemmakär. Lämnade aldrig gården. Kom alltid hem när man ropade. Var rädd för höga ljud och bilar. Gick aldrig nära vägen. Och det är ju naturligt för katter att få gå ute… 

Fast nu har vi ju något så onaturligt som biltrafik där ute - och DET är inte naturligt för katter….

Döda katter - och halvdöda katter. För de är inte varje katt som dör när den blir påkörd. En del hittas och körs i panik till veterinär. Inte sällan dör de i bilen eller strax efter att de kommit fram. Andra har bättre tur och överlever. För det är just tur som det handlar om. Tur i oturen - om katten kan få ett fortsatt gott kattliv efter olyckan. Men jag undrar hur många påkörda katter som blir kvar där ute, (svårt) skadade - och som så småningom går under av värme/kyla, hunger/törst, skador o s v… 

Det borde vara lag på att katter inte ska få gå fritt ute om det finns bilvägar i närområdet. Det borde vara lag på att man är skyldig att rapportera om man har kört på en katt. Det borde vara lag på Id-märkning och ägarregistrering av katt - så att kattägaren snabbt kan nås om katten ännu är i livet och veterinär/polis funderar kring veterinärvård eller avlivning. Ett krav på Id-märkning och ägarregistrering skulle också medföra att kattägaren får besked om vad som hände katten.

Och: Det handlar inte bara om katten! Det handlar inte ens bara om katten och kattens familj.

Personen som kör på katten mår säkert inte så där jättebra av det som händer. I värsta fall har bilföraren sin familj med sig, väjar för katten, och så kan en mer omfattande trafikolycka vara ett faktum. 

Vilket ansvar har kattägaren?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Maleficum
6/16/20, 2:31 PM
#1

För ett antal år sedan körde min pappa på en katt (landsväg utanför Enköping), det var kolsvart och han märkte inte ens katten komma upp på vägen (han inte ens se att det var en katt). Det var inte alls läge att heller stanna just där och då men på vägen tillbaka (dem var på väg att hämta upp mig när det skedde) kunde vi stanna och konstatera att det just var en katt (och att den såklart dött direkt). Som tur var var den märkt så pappa kunde leta upp ägaren (som bodde i närheten) som kom och hämta upp katten. Visade sig vara en renrasig avelskatt som nu pensionerats och precis fått börja gå ut…

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MonicaLagerquist
6/16/20, 2:58 PM
#2

Jag har plockat upp 15 döda katter.Inte alls kul.Förra sommaren hittade jag en död påkörd svartvit katt.När jag annonserade i den lokala FB gruppen så var det ytterligare fem svart vita katter borta.Jag hittade aldrig ägaren till katten som var omärkt.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
6/16/20, 4:00 PM
#3

Jag har också plockat upp trafikdödade katter. Inte alls roligt. 

Inte kul att ringa kattägaren som blir fullständigt förtvivlad och bryter ihop….

Eller som nonchalant säger att "då får jag ringa min pappa så får han komma och ta hand om den", och som varken vill komma och se katten, än mindre vara hos sin katt.

Men jag vet ju hur viktigt det är att kattägaren får veta. Oavsett hur kattägaren reagerar i stunden.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
11/16/20, 10:20 AM
#4

Puttar upp.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: