Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 978 ggr
Mary-kate
0

Flyttning

Min dotter Sarah skall flytta hemifrån. Så nu har jag världens problem.Hon har köpt möbler till sitt rum. Nu är problemet att dom är för stora att få ut genom trappan.Det är en säng som är 140 bred med sänghimmel och en stor bokhylla som är fastspikad. Det går inte att få ut dem genom fönstret heller. Så vad gör jag??

Skall jag be en snickare komma att montera ner möblerna och sätta upp dom i nya lägenheten eller skall jag köpa nya?? Vill gärna ha förslag hur jag skall göra.

JosephineF
0

Jag har samma problem.. I morgon levereas en ny soffgrupp hit, en amerikansk bautamöbel! Jag är superglad för jag får den alldeles gratis av min syster och hennes familj som byter möbler som jag byter kläder. Problemet är att soffan är större än min dörröppning och att jag har en balkong på tredje våningen som är noggrannt innätad.. =/ Hur gör man? Jag tror inte den är nedmonterbar heller.. Oooops.. Vi sitter i klistret Mary-kate!

Mary-kate
0

Då är det inte bara jag som sitter i klistret. Får fundera tills i morgon då Sarah skall kolla lägenheten och ta kort på den.

Har jag tur så är möblerna för stora för lägenheten.

solweig
0

mary-kate. får sängen plats i hennes lägenhet. för var det inte bara 1 rum o kök? känner du ingen snickare som kan göra det?  eller fråga någon i släkten det måste ju finnas någon som kan.  jossan. är du säker på att det inte går att monter ner?.

essut
0

Mary-Kateoch Jossan vilka problem ni har..

Jag ska med Sarah imorgon och kolla på lägenheten. Vi får mäta hur stor vardagsrummet är, vet bara att lägenheten är på 49 m². Ska ta med tumstock och min gubbe förståss..

Hawknestgrove
0

Skruva isär möblerna. enda utvägen

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

JosephineF
0

*trött* Ska höra vad bärhjälpen tycker i morgon. Känner jag dessa karlar rätt lär dom kapa av benen innan jag hunnit blinka ;) Då blir det gråt och tandagnissel här!

Ciiviic
0

*fnitter*

kan inte mer än önska er lycka till :P hehe hehe

Sidentass
0

läser tråden här o sitter i mitt stilla sinne o flinar i mjugg åt min miserabla kunskap..kan man inte skruva isär möblerna så dom kommer in på nåt sätt!!? Flört

martdat
0

Skruva i sär dem,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattlover
0

Köp nya möber Mary-kate. I alla fall om alternativet är att ta dit en snickare som monterar ner och sen upp. Det kostar nog nästan mer än nya möbler. Du måste väl ändå köpa något nytt att ha i rummet när det blir tömt??

Måste gå att montera ner soffan Jossan??

Mary-kate
0

Solweig , det finns inga händiga karlar i vår släkt har jag kommit underfund med. Brorsan skulle fixa min lampa igår, det gick inget vidare. Han har tummen mitt i handen.

maggan47
0

lovar att ta dit snickare, och montera ner möblerna samt transport till nya lägenheten, kostar mer än nya möbler, så satsa på det, Jossan, montera bort benen, det måste gå, och ta den på snedden, låt bärhjälpen använda sina gråGlad så kopplar ni av under tiden Maggan47

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=a27f1042-5752-4766-b516-d2dbaad74697&Filename=damer som dricker.jpg)

JosephineF
0

Jag ska börja med att montera ner befintliga soffan, bära delarna tvärs över hallen och montera ihop den igen.. Vad säger ni om att slänga ner den i källaren ändå? Blir djuren väldigt ledsna om dom förlorar sin soffa? Oskyldig

Lena
0

Inte det lättaste problemen att lösa. Råkade själva ut för det när vi skulle flytta från Amsterdam. Vi fick slänga sängen då det inte gick att få ut den i helt skick i tid för flyttbilen.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

JosephineF
0

Nu har jag fått befintlig soffa till sovrummet! Kvinnor kan! ;) Katterna springer omkring som yra höns här och tycker det är såååå spännande! =)

Alexej
0

Vad är en bautasoffa?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kittekatten
0

#16 En väldigt stor soffa, kanske?

JosephineF
0

Det här är en bautasoffa! =) ÄNTLIGEN inne!! Det är en tresits och en tvåsits, men jag räknar det mer som en fem och en tre ;) Den är enorm åt alla håll! Nu ska kuddarna med afrikanska djur till, dom är kvar hos syrran.. Typiskt.. Jag lovar, den ÄR större än korten visar!!

Tresitsen med tillhörande katt =) Lille Johan =)

Tvåsitsen

kattassen
0

#16 Man använder det uttrycket för att beskriva något som är väldigt stort.

Uttrycket kommer av det gamla ordet "Bautasten" som enligt Wikipedia förklaras såhär:

Bautasten är i samband med svenska runstenar, en runstenslik rest sten som varken innehåller bilder eller runor och som oftast är högre och smalare än den megalitiska keltiska menhiren. Sådana stenar finns i närheten av runstenar eller enskilt på gravfält. Här åsyftas inte snarlika stenar som ingår i en skeppssättning eller domarring. En bautasten är alltid ohuggen och oberistad. Ordet "bautasten" förekommer redan i Eddadiktningen, t.ex i Havamal; "Sällan bautastenar / stånda byväg när / om ej resta av frände åt frände". I svenskan förekommer det för första gången hos Olof Verelius år 1664.

Bautastenar är tydligen minnesmärken men man vet inte om deras ålder kan bestämmas. Man behöver knappast undra varför en sten restes utan inskrift. Att hugga en runsten kräver färdighet, verktyg och tid. Att märka gravar på något sätt är god sed i många kulturer.

En runsten har normalt en naturlig platt yta för inskriften. Denna framsida fanns när stenen valdes. Datering genom vittringsmätning visar att runstenens baksida kunde bearbetas för att hugga bort onödigt material, medan framsidan är normalt orörd med undantag för runristningen. Bautastenar är naturstenar av hanterlig storlek. De kan ha platta eller rundade ytor.

De tidigaste bautastenarna är ganska små och restes över äldsta järnålderns enkla brandgropsgravar. Senare bautastenar kan även vara mycket stora, som Fridtjofs bauta i Sogn, Norge.

Så egentligen behöver inte en Bautasten vara extremt stor om man läser i ordförklaringen utan de är helt vanliga naturstenar. Alltid lär man sig något nyttFlört

Men soffan var jättehäftig och ser mysig ut, tufft jobb att få den på plats. Heja Jossan!Skrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

JosephineF
0

Danke kattassen för beskrivningen! Bauta låter ju tyskt iofs.. Men men.. Stor som ett as är den, soffan och skön! =)

kattlover
0

WOW vilken go soffa!  Kommer nog att bli populär tror jag.  Vad är det för material? Ser mocka-aktigt ut??

JosephineF
0

Det är tyg som ska se ut som mocka.. Mockaimitation =) Och lent så in i norden! Det är redan en kattfavorit och min syster har haft katt i alla år sedan hon köpte soffan och dom har klöst järnet. Inte ETT märke! Högkvalitativ bautasoffa ;) Den kostade många, mååånga tusenlappar när den köptes.. En bra bit över 20 stycken har jag för mig.. För sisådär en 7-8 år sedan? Jag älskar min nya soffa =)

kattlover
0

Vill ha!  Den ser ju ut att vara i utmärkt skick. Men den borde suga åt sig katthår som tusan? :-)

Faxlin
0

Ohh, vilken snygg soffa Jossan. Har sett en sådan irl och de är helt makalöst stora, men bland det skönaste som finns att sitta i.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Där ser du! Kvinnor kan! Så där höll Siw och jag på med en tvättmaskin en gång. Våra dumma gubbar satt och kraxade att det aldrig går…. Nähä, inte för dem kanske. Men vi kunde!!!! Hoppsan, nu blev jag nästan halvfräck!

Alexej
0

I en sån soffa skulle jag också vilja slänger mig!!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Simson
0

Jag tycker vi har adventsfika hemma hos Jossan!! Nu verkar hon få plats med hela hittekatter.ifokus! Skrattande

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Highlandertess
0

Vilka härliga soffor! Hur går det för Sarah då?

Wiizy
0

#27 - Vilken bra idé! :D

Mary-kate
0

Det går nog bra tror jag. Lägenheten var stor men det blir nog att köpa nya möbler tror jag.  Hon får önska sig saker till hushållet i julklapp. Det bkir en ny säng, soffa, köksbord och stolar. Lite kan hon ta med sig från sitt rum. Bara dom möbler som vi kan bära ner. Så jag får flytta över saker till Sarahs rum senare.

JosephineF
0

Den drar knappt till sig katthår alls faktiskt, är makalöst skön och rymmer många fokusmedlemmar! Bring it on bara! *fniss*

Sorry att jag stulit tråden Mary-kate.. Generad

Mary-kate
0

Det gör ingenting. Vilken härlig soffa.

Min soffa är upptagen ikväll båda katterna har brett ut sig så jag får inte plats. Får sitta på en stol och titta på tv. Dom vill inte ligga i fåtöljen.  Men dom går nog snart tror jag.

JosephineF
0

Johan ligger i tvåsitsen så nu ska jag kasta mig ner i tresitsen och bara njuta.. Har början på migrän och bara en tablett, typiskt..

maggan47
0

Härlig soffa Jossan, sådan vill jag ha, och för Sarahs del, blir det nog billigare, med nya möbler, än att som sagt hyra folk för nedmontering, samt hyra bil för frakt, samt hyra igen för uppmontering, många tusenlappar blir det, ni hänger med på alla turer, eller hur Maggan47Glad som rekommenderar Blocket för nyanskaffning, där är det många som fyndat

Mary-kate
0

Sarah har redan tittat ut lite möbler tror jag. Men det blir inga dyra saker. För man vet aldrig vad man vill ha egentligen. När hon blir äldre vill hon nog ha andra möbler än nu.

maggan47
0

helt klart att man ändrar smak, med åren, och behövs ju inte så mycket i början kram Maggan47

essut
0

En säng, bord och stolar plus en dator det är allt som en ung dam behöver i sin första lägenhet.Skrattande

solweig
0

glöm inte en liten soffa också eller fotölj.

solweig
0

när flyttar sara?

maggan47
0

billig bäddsoffa på Ikea finns det Maggan47

Mary-kate
0

Sarah flyttar nog till 1 Januari tror jag. Det beror på om hon vill ha den som hon tittade på igår. Men hon får flytta före jul om hon vill. Skall kolla upp det med henne när jag har tid.

Hawknestgrove
0

Får jag ge ett tips, som flyttpresent?

När jag flyttade hemifrån, med buller och bång, 17 år gammal, så gav mig min mor en banankartong. Den var full med torrskaffning och kem.tekn. Alltså mjöl, socker, salt, buljongtärningar, diskmedel tvättmedel, you name it. HAde svårt att uppskatta gåvan med detsamma, men så underbar den gåvan var, när man skulle handla första gången! tänk så dyrt att behöva köpa allt sånt på en gång!

Jenna-Gun
0

Min son brukar få en sådan kartong i julklapp.

Men torrvaror och hushållspapper.

Han tycker det är toppen att få.

Jenna

Alexej
0

Jag fick kastruller, asfula men jag har de fortfarande.

Mary-kate
0

Det var ett gott råd. Det skall jag köpa till henne i julklapp, även sopborste och skurhinkar.

martdat
0

#42, fick jag med när jag flyttade hemifrån! första födelsedagen, var lite fundersam varför pappa blivit så snål,,, hm , senare skämdes jag för den tanken, tänk vilken bra present det var!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

essut
0

Stackars Sarah bara tråkiga saker i julklapp..Ska hitta nått vackert i London till henne.

Mary-kate
0

Hon vill bara ha tråkiga saker. Nu vill hon ha en tvättmaskin oxå. Jag vill ha leksaker från London till katterna. Men köp inte kattmjölk för då åker du fast igen. Det vore inte roligt.

Simson
0

Vadå?? Åkte du fast för att du hade kattmjölk med dig?? Berätta!! Nyfiken!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Mary-kate
0

Essut var på kattutställningen och då fick hon kattmjölk och andra saker från Whiskas. När hon skulle flyga hem så stoppade hon katt mjölken i handväskan. Så när hon gick genom tullen så genomlyste dom hennes väska. Då såg han något som verkade vara vitt pulver. när han öppnade väskan såg han kattmjölken. Skulle vilja se deras min. Tusse gillade inte mjölken.

Hawknestgrove
0

Den var go!