Redovisningar!
Det har gått ut många hjälprop om ekonomisk stöd här på hittekatter. Vad jag saknar just från Onikan och Klasson är en redovisning. Vad jag vet har just ni fått ganska mycket pengar, mer än vad en kastrering borde kosta och då tycker jag det är viktigt med en redovisning så att restpengarna kan gå till nästa katt som behöver hjälp.
Sedan har jag funderat över att det borde vara självklart om katten bli såld sedan att köpespengar gå tex till månadens katthem.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
de penagr jag fick in för amanda och matilda ligger redovisat på min hemsida. fast nu står det ju visserligen inte hur mycket jag fick, bara vad de har kostat 
bra ide att uppmärksamma månadens katthem!
Det vet jag att du redovisade:) Det är flera som har gjort det, men några har inte gjort det och det är de jag menar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag har lovat att jag ska scana in papprena i dator å visa er.. men samtidigt så måste jag göra de när min chef är här…
Hur ska jag redovisa??? Pengar som jag skänker här å där

Jag har samanlagt Kostat på Skogis 1750kr.
kastrering 850
Chipp 350
Undersökning 350
Vacc 200.
Resterande har jag börjat skänka bort
Hurdå skänkat bort?
Bara för att förtydliga mig.
Jag ser alla insamlingar som en solidaritätsgrej mellan hittekattsfolk. Många av oss har själv inte mycket pengar men vill ändå hjälpa och uppmuntra andra att ta in en katt som behöver hjälp.
Att ni fick in så stora summor var en undantag ingen självklarhet. Annars brukar insamlingar knappt täcka kastreringskostnader.
Nu menar jag inte er personligen men vill ha klarhet för framtiden. Jag personligen är inte heller intresserat av kvitto utan vad jag kräver är ett samvete.
Har hittekattfolk visat sig solidarisk då tycker jag det borde vara en självklarhet att också vara sig solidarisk och lämnar resten av insamlingen över till nästa katt.
Sedan är min personlig åsikt att en insamling borde räcka för en behandling och kastrering men att tex id-märkning borde kunna betalas av kattägaren.
Jag missunnar er inte pengarna men ser alla andra katter som också behöver hjälp.
Rent allmänt när det gäller privata insamlingar som ska gå till en namngiven katt eller flera. Tänk då på att ni får pengar av privatpersoner för det speciella ändamål som ni skrivit i insamlingen. T.ex kastrering och ID-märkning. Skulle det sedan visa sig att kasteringen/ID-märkningen aldrig blir av eller att det inkommer mer pengar än vad som behövdes, då är det oerhört viktigt att ta upp den situationen. Era välgörare bör då få möjlighet att avgöra hur överskottet ska fördelas. Det finns så enormt många nödlidande katter i landet och eldsjälar som går på knäna. Allt sådant här måste skötas noga och superseriöst för att vi inte ska förlora medlemmarnas förtroende. Om en insamling går fel vill man kanske inte bidra nästa gång en katt är i nöd.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Alexej: Du vad det gäller att vissa får mer pengar till en katt än vad som behövs har inget att göra med solidaritet att gör. Om man ber om hjälp för en katt så ska de pengarna gå till den katten. Visst om det blir mycket pengar över så kan man ju skänka till andra katter eller till katthem som du säger, men det kanske är något annat fel på katten. T.ex att den har dåliga tänder eller att den är sjuk på något sätt.
"Era välgörare bör då få möjlighet att avgöra hur överskottet ska fördelas."Det är upp till den som har fått pengarna till insamlingen att besluta vart pengarna ska gå. Tänk att det är flera personer som har skänkt och inte bara en person. Ska den som fått pengarna till insamligen ta kontakt med alla som har skänkt det går jue inte.
Och vad gäller redovisning: Varför ska dem redovisa? Okej om man har fått mycket, mycket pengar men alla vet väl på ett ungefär hur mycket det kostar att sterilisera/kastrera en katt, och chipmärka den och vaccinera? Och om man inte vet det så kan man jue fråga den personen som har tagit med katten till vetrinären??
Vad har samvete med att redovisa kvitton att göra??
Okej, insamlingen ska räcka till behandling och kastrering? Har du tänkt på att katten är sjuk och har en sjukdom som kattägaren inte vet om? Då får du en ovälkommen extra utgift som du kanske inte har råd med, du kanske står där med 800:- och så kostar det 3000:- , VAD GÖR DU DÅ?? Då står du där och kan inte betala vetrinärskostnadena. Om det är en hittekatt så har den katten INGEN försäkring så då måste du betala allt själv. Vad det gäller Robinsson så var det 3 katter som behövde hjälp.
Tycker redovisning är självklart .
Annars är risken att man inte hjälper nästa gång.

Ja, det är väl klart att man ska redovisa.
Mary-Kate, jag kan inte ens betala alla mina räkningar, har inte råd till nya kläder och vi äter här mest det billigaste mat som finns. Men jag har förklarad för min son att det finns katter ute som svälter och är sjuka, att jag därför ger pengar till insamlingar. Det kan han acceptera och det kallar jag för solidaritet. Jag vill hjälpa nödlidande katter och inte hjälper andra kattägare med sina katter. Det tycker jag är en kattägarens ansvar.
Jag har inga försäkringar på mina katter för jag har inte råd till det. Men skulle något inträffa då skulle jag låna pengar hos kompisar eller banken.
Eftersom det är flera katter som har fått hjälp så bör alla redovisa. Inte bara onikan och Klasson.Eftersom jag skänker till andra katter som det aldrig kommer fram hur mycket dom har fått.
Eller skall jag oxå redovisa till vilka jag skänkt??
Det blir en del skall jag tro.

Ursekta detta svar!
Men de känns som ett J**a påhopp.. Ungefär som jag stjälit pengarna å sånt!
Jag har precis kommit igång med skogis, jag har skänkt lite pengar till Dom som behöver pengar..
Sen har jag varit lite försiktig med att göra mig av med pengarna än, då de bara va någon dag sedan skogis blev pigg å började busa!
Känns lite hårt att bara jag och Onikan ska redovisa..
TYCKER ALLA SKA REDOVISA VART PENGARNA GÅTT Å HUR!!
# 11
Om vi nu pratar katter och att hjälpa till så anser jag att först och främst har man ett ansvar gentemot sina egna katter. Därför MÅSTE man försäkra sina katter, det är du skyldig dom. Tänk om något händer? Veterinärskostnader kan springa upp i jättestora summor och man ska inte behöva tveka om man har råd eller inte att hjälpa katten att bli frisk. Tänk om du inte får banklån eller kompisarna inte har råd att låna ut….. vad gör du då? Vad kan du göra annat än att avliva katten?? Det är jättesnällt av dig att vara solidarisk med (mot?) andra nödlidande katter men försäkra dina egna katter först!!!

# 13 håller med dig. Då ska redovisning vara en del av kravet till att be om ekonomisk hjälp.. och det ska då gälla för alla.

Alexej.
Jag har sagt tusen gånger att jag ska redovisa pengarna, Men jag är ledsen, jag har mycket i huvdet..
Men jag blir faktist ledsen när jag ser en sådan här tråd..
Folk här inne vet förhoppnings vis vilken djurmänniska jag är.. Å
att jag gillar djur å gör allt för dom…
vet bara inte va jag ska seja.
Känns som jag å Onikan blir uthängd här..
Jag menade ju aldrig dig personligen, Mary-kate! Jag tycker det är fantastisk gjort av dig att ge så mycket pengar. Hade jag mer pengar skulle jag också gärna ge mer. Allting står i förhållande hur mycket man själv har och för mig är 100 kronor ofta jättemycket. Men 100 kronor är för en svältande katt ändå mer än vad det är för mig.
Jag nämnde Onikan och Klasson för att jag räknade ut att de fick mer pengar ihop än vad en kastrering kostar och samtidigt vet jag hur många fler hemlösa katter det finns. För mig skulle det vara en självklarhet att ge pengar till nästa katt eller till månadens katthem.För mig är inte ett kvitto det viktigaste utan som sagt samvete mot andra katter som behöver akuthjälp.

17,
När jag läser de som står..
Så tycker jag du ska ta å titta i tråden jag skrivit när jag fick pengar!!!
ATT JAG SKULLE SKÄNKA PENGARNA VIDARE, TILL ANDRA NÖDHAVANDE KATTER
#11 Ett tips bara, tror det blir dyrare i längden för dig att inte ha dina katter försäkrade. Med 8 katter känns det som en tidsfråga innan någon av dem blir sjuk.. och veterinär kostnader drar fort i väg. Ska du då låna hos banken tillkommer räntor osv… alltså pengar i sjön. Näe det låter inte alls förnuftigt i mina öron.
Innan jag fick pension så hade vi det knapert jag och Sarah. Tjänade 16.000;. i månaden före skatt, ändå hade jag jobbat 48 år i samma företag. Sedan fick jag avtalspension och får ut 9.000:- i månaden. Sedan fick vi aktier i stället för löneförhöjning. Eftersom börsen går bra så blir det lite pengar, det är en del av dom som går till katterna.
Nu ger jag pengar både till hittekatter och katthem.
#12 Självklart, jag riktar mig i #7 till alla våra nästan 1000 medlemmarna här på sajten. Och i den här frågan viker mig inte en tum. Vi måste strama upp reglerna för hur insamlingar på Hittekatter i Fokus ska gå till. Det är mitt ansvar som Sajtvärd.
Här är ett exempel på hur jag tycker det ska gå till: Medlem Y vädjar om hjälp på forumet för att få ekonomiska möjligheter att kastrera HitteKatt Mr X. Insamligen ger 2500 Kr. Kastreringen kostar 500 kr. Medlem Y bör då redovisa summan för insamlingen och saldot som återstår efter åtgärden. I detta fall kastrering av en hankatt, Redovisningen bör ske i samma tråd som insamlingen pågått i. I nämnda tråd bör det sedan beslutas vad som ska ske med överskottet. I det här exemplet de 2000 kronorna.
Raka rör, ordning och reda, pengarna på bordet. Det vinner vi alla på.
Eftersom insamlingar ofta har uppkommit spontant i akuta lägen har de hitintills fått pågå för sig själva. Nu märker vi att vi måste ta ett tag i regelverket på sajten för att strama upp det lite. Det är viktigt att vi även i fortsättningen ska kunna hjälpa varandra i svåra katt-lägen.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

"I nämnda tråd bör det sedan beslutas vad som ska ske med överskottet. I det här exemplet de 2000 kronorna."
Jag tycker faktist att man ska få bestämma själv vart man vill lämna pengarna!
#18 jag vill förtydliga ännu en gång att jag inte angriper någon personligen. Vi har bara kunnat konstatera att det förekommer ganska många insamlingar på sajten och att många aldrig blir redovisade ordentligt. En av de största anledningarna till att det brister är att vi inte haft några tydliga regler för hur det ska gå till. Man kan därför säga att det "allas" fel att det brustit ibland.
Stramar vi nu upp regelverket lite så undviker vi funderingar och tvetydigheter. Det blir med andra ord bättre för alla. Något som i slutändan gynnar de nödlidande katterna.
//Lena
#22 Inte om insamligen görs här på Hittekatter i Fokus.
//Lena

#5,
Ja jag skänker pengar till dom katter som behöver..
Eller va de inte de jag skulle göra med överflödet?

Självklart ska man redovisa. Absolut. Ingen tvekan om den saken.

ärligt talat så kanske ni borde ringa till varandra istället och tala ut.det är synd om folk blir misstänksamma mot varandra , det känns som om det är lite för allvarligt om det bara handlar om ett missförstånd, förlåt att jag lägger mig i , ….
#25 Vad du måste tänka på är att det är ett stort ansvar att ta emot pengar från privatpersoner. Om du t.ex. behöver pengar för att kastrera en katt och sedan får 5 ggr mera än vad det kostar, då anser inte jag att det är fritt fram att göra vad som helst för de återstående pengarna. Inte utan samtycke från de som bidragit. Tänk själv vem som helst skulle ju kunna dra en vals här om att de behöver pengar för en katt och sedan göra något helt annat för pengarna sedan.
//Lena
Kan man inte bara skriva i tråden de gäller om man sätter in pengar? Så ser man om de behövs nå mer pengar eller inte…
Tråden är viktig för det handlar om att vi behöver införa regler för hur insamlingar ska gå till. Just för att det inte ska bli missförstånd. Mina inlägg riktar sig inte mot någon personligen, jag har bara insett att jag som Sajtvärd måsta ta tag i frågan. Därför måst vi ha en allmän diskussion om det.
//Lena
Tessan, jag har ett kattkonto med målet att spara ihop pengar så att alla katter ha med sig pengar ifall jag dör. Jag har skrivit ett testament så att min bror hitta nya hem till de helst med hjälp av en bra förening och det blir lättare med en medgift. Skulle det inträffa något med mina katter då kan jag alltid låna pengar eller ta från kattkontot, men hittills har det gått bra. Men det är inget som oroar mig.
Skulle jag vara rik skulle jag ha försäkringar på alla mina katter och kunde köpa det bästa kattfoder. Men det har jag inte och jag anser ändå att mina katter ha det mycket bättre än vad många andra katter ha.

Tror du någon är så j'vla dum så dom gör de då??
Isf tycker jag att det är mary-Kate isf som ska få bestämma vart pengarna går!
Hon satte in 2000kr till skogis
#31 okej men dåså. Då står du ju inte där helt tomhänt OM det nu skulle hända något :)
#29 Absolut, det är en jättebra idé att skriva i tråden hur det hela utvecklar sig. Det brukar göras så länge insamlingen pågår, men sedan har det allt för ofta fallit i glömska. Därför bra att man även gör redovisningen där.
//Lena
Är det inte bättre att dom personer som söker "bidrag" här uppdaterar vad som hänt, både med katten och pengarna. Behöver inte vara grundlig, för även dom som kanske inte kan skänka pengar vill gärna veta hur det går med katten, om den fick hjälp och liknande. Sen kan det vara upp till var och en av dom som skänkte att pma personen och få en mer ingående redovisning. Behöver nämligen inte göra det svårare än så, samtidigt som man uppdaterar kan man tacka dom människor som skänkte pengar. Det gör att man blir glad och då även känner sig behövd vilket ger resultatet att man skänker pengar igen.
När det gäller vad öveskottet ska gå tycker jag att det ska hamna hos andra behövande katter. Det är ju trotts allt katterna vi arbetar för på detta forum. Vilken katt/katthem som får pengarna tycker jag personen som sökte "bidrag" ska få välja, även om dom som skänkt kan ge förslag. Bara en liten tanke från mig
Det kan ju bli en oerhört stor apparat om t ex 20 personer ska vara med och bestämma vad som ska göras med eventuellt överskott. Ska man bestämma i proportion till hur mycket man har bidragit med då eller om folk inte kan enas??

Jag kommer göra så här ifortsättninge för att SLIPPA sånt här..
Jag kommer INTE lägga ut något mer rop på hjälp, för de funkar inte..
Är katten nödstäld så får jag fixa de själv på något sätt.
Annars är de inte akut så får helt enkelt katten vänta tills pengar kommit fram.
#30 Helt rätt att vi här på hittekatter i fokus stramar upp reglerna för insamlingsbiten en smula. Inte kul om vi händelsevis med vår generositet lockar in diverse gold diggers till sajten. Redovisning av ingående- och utgående balans är väl det minsta man kan begära som bidragsgivare.
/Pelusa
Jag tycker definitivt att pengar som kommer ifrån oss privat personer ska redovisas. Jag vill då veta vart mina pengar tar vägen och om de har kommit fram, helst av allt vill jag se kvitton.
#28 då anser inte jag att det är fritt fram att göra vad som helst för de återstående pengarna. Inte utan samtycke från de som bidragit. Instämmer till fullo på denna mening, det handlar inte om att misstro någon, men att vi som är villiga och ställer upp för någon som inte har pengar oxå är ärlig och villig att visar kvitton på vart pengarna tagit vägen. Mycket viktigt!!!
Som Lena skriver oxå: Raka rör, ordning och reda, pengarna på bordet. Det vinner vi alla på.
Jag kommer ihåg när det var insamling till Fonzie och jag inte stod med på redovisningen på KKS hemsida, jag mailade direkt för jag vill veta att pengarna kommit fram till rätt katt och det hade dem, det var bara det att de inte hade hunnit uppdatera sidan.
Vi har månadens katthem tex som bli noga utvalda att de inte avliva skygga katter. Det vore en bra möjlighet till pengar som bli över.
Nu är det ju så att många insamlingar knappt räkte för det nödvändigaste men jag tror att den personen uppskattade mycket att det kom ändå lite pengar in. Vi ska inte ta över ansvaret för en kattägare att kastrera sina katter. Pengarna som jag gav var som en tack till den personen som tog in en hemlös katt fast personen själv hade inte mycket pengar.
Men en redovisning borde alltid vara en självklarhet.
Varje gång vi försöker räta upp riktlinjer och skapa ordning i en fråga blir det tyvärr alltid någon/några som tar det personligt. Gör för guds skull inte det! Vi måste ha vissa regler för att det ska fungera, svårare än så är det inte.
#37 Nu får du ta en toy och lugna ned dig Klasson! Om du tänker efter och läser vad jag skrivit en gång till så tror jag nog du inser och förstår vad jag menar.
Vi är för bra på att blanda in känslor i precis allting. Känslor är bra att ha, men i vissa lägen kan det var lättare att lämna dem i farstun en liten stund.
#36 Vad jag tänkt mig är att det bör stämmas av i insamlingstråden. Då får alla som vill säga sitt. Sedan har man allt på ett ställe också. Typ att nu blev det Kr 2000 över, vad ska vi göra med dem? Är det okey att jag kastrerar även katt Z och skänker resten till Katthem Å?
//Lena
Kopiera in en inlägg av Rita som hamnade fel:)
Rita.S
2007-11-29
17:56
jag tycker som så att skal där frågast äfter redovisningar får det gjälla alla och inte bara fåtalls personer. Nyttjar anledningen att föreslå för Sajtvärd att det kanske kan skrivast inn i sajtreglerna i så fall, att insamlingar får förekomma mot redovisning sen, så undviker man sådana situationer som denna? Kanske även tillägga nåt om väm som då bestämmer vart räst-pängar går? Kanske sajtvärden kan bestämma? Sajtvärd och Medarbetare? Omröstning i sajten?
Bara mina tankar.

Det vore bra med regler.Jag skänker ibland och blir glad om det kommer en redovisning men inser att jag tar en risk att det inte gör det också.De flesta härinne gör ju allt de kan och lite till,jag vet av egen erfarenhet att det kostar att ta in en katt.Egentligen borde man ju inte göra det om man inte har råd (det är tur att folk gör det ändå)!
För att göra allt mer tydligt vore det bästa att varje person som skänker skriver i tråden hur mycket de ger.Ja,jag vet att man kanske inte vill det men det är ju ett enkelt sätt att få öppenhet kring del 1 nämligen hur mycket som kommer in.
Del 2 hur mycket det kostar där får vi lov att lita på den som bett om hjälp även om det är sjyst att PM:a kopia på kvitton eller så till dem som skänkt.
Jag skrev en fråga i min "insamlingstråd" med rubrik "Id och vacc." men skriver här också så den inte missas. Mary-kate skrev till mig att jag även kunde använda hennes bidrag till t.ex. kattmat. Ska jag redovisa det också? Det blir lite svårt nämligen eftersom jag inte tänkt på det och sparat på kvitton :-/ Jag har redovisat veterinärkostnader i min tråd iaf.

Jag är en av dom som slarvat med redovisningen för insamlingen till Morris, där det inkom 2000 kr, och jag tycker att det är en självklar sak, att pengarna ska redovisat, men jag har haft ett helvete, men kanon att man blir påmind om det, jag ser det bara som om folk bryr sig om katterna, och att ev överskott går vidare till nån annan behövande kisse. Ska i helgen fixa ihop kvittona, och redovisa det jag lagt ut, ett stort hjärta till er alla, som hjälper de lidande
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
vilket tjafs om redovisning. om det är någon som skämker en viss summa så är det den person som skänker, som vill ha redovisning. jag tycker det verkar som om det är någon sorts avundsjuka på gång. jag tycker att man ska försäkra sina katter. annars kan det bli jättedyrt om katten skulle bli sjuk.
#42 men vart i hela friden hamnade det där?
tack iaf
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Solweig, om du tror att jag är avundsjuk du har du gissat fel. För jag har faktisk den egenskap att jag kan glädja mig för andra. Mer än var jag kan glädja mig för mig själv.
Jag känner mig rik för jag vet hur många andra har det mycket sämre än vad jag har. Jag ser inte vad jag inte har utan det vad jag har.
Men vad som är viktigt för mig är rättvisan och bra samvete. Att vara en bra människa. Jag strävar inte efter pengar, men hatar orättvisa. Men det har inget med tråden att göra.
Jag har hittad en slags familj här på hittekatter, där jag hittar mycket empati och solidaritet. Vi hjälper varannan och hjälper utsatta katter, men tydligen är det så att när det gäller pengar måste det finnas regler.
Varför ska inte en redovisning vara en självklarhet?
Tyckte om vad Driadria under #35 skrev. Enkelt och sant.

Hej på er.
Efter uppmaning utav Alexej tänkte jag redovisa Robinsons pengar. Jag har faktiskt även gjort detta i hans tråd, men jag tar väl det igen. Jag kan också fotografera kvittona med digitalkameran och lägga in om ni vill, har dock ingen scanner, jag har sparat alla kvitton från både djursjukhus och apotek.
Först vill jag dock påpeka att det är en onödigt tråkig ton denna tråden bidragit till och jag önskar att Alexej eller vem som, hade kontaktat mig först via pm om de tyckt att jag redovisat dåligt istället för att hänga ut mitt namn här. Jag tar inte åt mig då mitt samvete är rent, men jag kan också förstå Klassons starka reaktion.
Robinsons insamling;
Överföring 200:-
Överföring 150:-
Överföring 50:-
Överföring 50:-
Överföring 100:-
Summa: 950:-
Utöver detta skänkte Mary-Kate 5000:- som skulle gå till Robinsons veterinärbesök och ev extra utgifter som kunde tillkomma utöver kastration, vaccination och id-märkning som vi alla på forumet kommit överrens skulle göras. Synsk som jag tror att hon är ;) verkade hon nästan veta att komplikationer skulle tillkomma för pga att de behövde ta urinprov (snoppen läckte hela tiden) och att han hade en infekterad bitskada i svansen, så steg räkningen långt, långt över de 950:- som i övrigt samlats in.
Robinsons veterinärbesök kostade;
**2027 kr
**medicin (antibiotika) och sårtvätt, apoketet kostade;
**118,50 kr
Summa Robinson; 2145,50 kr**
Som ni ser räckte inte de 950:- men tack vare mary-kates bidrag blev det t o m pengar över.
Mary-Kate ville att jag skulle ta utav dessa pengar och kastrera mina två honor, jag frågade om ingen i större nöd borde få dessa pengar, men då hon redan skänkt pengar till många olika katter i nöd, insisterade hon på att mina två omplaceringsfröknar skulle kastreras så det kunde funka ihop med Robinson här hemma. Det tycker jag var otroligt fint gjort och faktiskt hennes och bara hennes beslut.
Vad som ska göras med de pengar som är över har redan mary-kate och jag diskuterat och jag kommer diskutera det med henne igen. Det tycker faktiskt jag är hennes beslut. Vi har avvaktat lite för att se så Robinsons svans läker bra och kissdroppandet slutat, vilket hittills ser ljust ut.
Jag tyckte hela tiden det var skitjobbigt att ta emot pengar utav främlingar, men har sparat alla kvitton och faktiskt tack vare detta har vi räddat en katt som antingen frusit/svält ihjäl eller strukit med utav den rejäla infektionen i hans svanssår till slut, tack vare denna insamling, så det känns ändå värt obehaget.
Den som vill se kvitton kan väl PMa mig, för då det står mina personliga uppgifter vill jag helst inte lägga ut det här.
Att refpvisa är ju detsamma som att visa att pengarna går till katterna .
Det finns tyvärr folk som missbrukar pengainsamlingar. Nu säjer jag inte att det är så i det här forumet. men det förekommer. För att slippa bli misstänkt så är det väl enkelt att skriva en liten notis om vad pengarna använts till. Då blir det chans för andra att få ett bidrag, när de behöver.
Jenna
Så tänker jag.
Det låter som att mary-kate förtjänar en drös med röda rosor, och mer där till!!! Tur det finns sådanna som du 
MVH therese
#42 Det är precis så jag som Sajtvärd tänkt mig det hela - att vi ska ha gemensamma regler som gäller alla insamlingar som görs här på sajten. samma för alla naturligtvis. Det är en bra tanke sedan att skriva en artikel där alla sajtregler samlas och som man kan hänvisa till redan i välkomstmeddelandet. tack för tipset!
Jag har skrivit det många gånger i den här tråden redan, det här ska inte ses som ett påhopp mot någon särskild person. Insamlingarna har tidigare levt sig eget liv och nu kan vi se att det behövs en uppstramning. Konstigare än så är det inte. Många sajter förbjuder insamlingar just för att det kan bli tvistemål runt dem, men det skulle vara ödesdigert för oss här på Hittekatter eftersom drabbar katterna på ett tråkigt sätt.
#46 Nej det handlar som sajten regler, inte om avundsjuka. I alla fall inte från min sida som Sajtvärd. Dessa insamlingar får ju utrymme på Hittekatter i Fokus i en särskild tråd och då behöver vi ha klara regler för att inte hamna i tvistemål, brydderier och tveksamheter. Det sparar tid, energi och gör att det fungerar bättre. Om jag eller någon annan startar en insamling för att rädda en katt eller flera är det bara bra om det finns klara spelregler för hur själva insamlingen går till.
//Lena
Även jag tycker det är viktigt och självklart med en redovisning. Nu hade Onikan redovisat så där säger jag inget, det blev kanske en miss? Skulle jag behöva en insamling skulle jag definitivt redovisa resultatet!
#49 Kan hålla med dig om att det var lite oklokt av Alexej att namnge i inledningstråden.
Annars är det bra och viktigt med en diskussion om reglerna. Eftersom vi inga regler haft är det lika mycket sajtledningens (i yttersta förlängningen mitt eget fel) om det inte blivit så bra redovisat alla gånger. Men man får lära sig av sina misstag helt enkelt.
Förstår på din redovisning att marykay gett bidrag som varit riktade till dig mer privat där hon angett riktlinjer för hur de ska användas. Då blir det ju en helt annan sak än de insamlingar som jag tänker på där många skrammlar till en specifik sak.
//Lena

Lena -jag förstår hur du menar, och håller med om att det absolut ska redovisas! Självklart.
Det är ju bra om det dras upp lite trevliga, konkreta och hjälpgivande regler för detta, så slipper de som tar emot pengar oroa sig för om nån ska misstänka dem, och de som skänker får en trygghet i att veta vart deras pengar går.
Personligen tycker jag att ni är otroliga här!
När jag har jobb igen och en inkomst kommer jag försöka hjälpa till i insamlingar själv, för värme och givmildhet är som ringar på vatten, de sprids! Om jag fick den ekonomiska möjligheten i framtiden, kommer jag starta något slags katthem själv (säg inget till sambon min ;)) och det kanske låter fånigt men att se er skänka pengar i Robinsons insamling har stärkt min varma, givmilda sida och jag vill bara kunna ge ännu mer tillbaka.
Jag vill be om ursäkt om någon känner sig påhoppad. Det var aldrig min mening och absolut inte mot dig Onikan.
Jag tillhör den tyska generationen som fick leva med vad våra föräldrar, lärare osv har gjort och det gjorde att många av oss bestämde sig att inte vara tyst när vi tycker att något känns fel. Har har aldrig kunnat var tyst, fast ofta blev det fel och jag har skadat mig själv. Fast ändå tycker jag det är bättre än att inte reagera.
Jag vet att min mentalitet krockar mycket med den svenska mentaliteten. Jag påstår aldrig att jag har rätt eller hel rätt, men jag gör mig hellre ovänner än att gå med på allt.
Men jag ber om ursäkt och hoppas att det kommer något bra ur den diskussionen.
Varför inte starta ett inlägg där var och en kan komma med förslag till hur en insamling ska gå till. Sen med hjälp av det göra en mall, som jag tror blir bättre än regler. För många är osäkra när det handlar om pengar och behöver bara en mall att följa.
Förstår inte varför det ska bli sånt "bråk" så fort pengar är med i bilden. Sen att man ska göra saker mer komplicerade än vad de är förstår jag inte heller.

Alexej -tysk rättframhet? Det är okej ;) Lite trist känns det förstås att bli utpekad i första inlägget sådär, men jag tänker inte ta åt mig, för jag har rent samvete och jag har hög moral.
Förstår om folk undrar vart pengarna tar vägen.
Men jag hoppas inte insamlingar försvinner pga att folk läser i denna tråd, att folk blir rädda för att ta emot pengar, för det är ju fantastiskt om många bäckar små kan rädda liv!
#57 Regler är ju till för att underlätta och inget annat. Jag för min del bråkar inte. :)
Dock är det känsloladdat så fort det kommer pengar in i bilden. Så är det tyvärr alltid i alla sammanhang. Inte bara på Hittekatter.
Det kommer bli svårt att rösta fram regler för det här tror jag. Just detta ser jag som ett ansvar för sajtvärden och medarbetarna.
//Lena
Tycker Onikan har helt rätt inställning. Har man rent mjöl i påsen är det väl bara att kasta fram en redovisning, vad är problemet egentligen? När man fått donerade pengar från vänliga själar ser jag det som en plikt att redovisa för dessa hur pengarna gått åt. Och ber man om pengar i hittekatter.ifokus regi får man banne mig visa upp här hur man fördelat intäkterna. Det är väl sunt förnuft för sjutton? Varför reagera så starkt på detta ämne?
Jag har fått redovisningar från alla som har fått bidrag.
När det gäller Robinsson så hade han samma skada som min Snufflan. Det blev dyrt men jag hade försäkring som tur va.
Man måste kunna lita på varandra eller hur??
Ps Har även gett bidrag till Iris katten med ögonskadan som skall opereras. Det blev lite mycket tycker jag. Men vadå.
Har varit med mina katter till vet. Men försäkringen gäller inte eftersom det är seniorundersökning. Så det blir dyrt igen.
#59 Har aldrig sagt att man ska rösta fram regler, det jag sa var att starta ett inlägg där folk kan ge förslag på hur man ska lösa det här med insamlingen. Detta var mer för att underlätta för dig och kanske få fram ideer som du kanske inte hade tänkt på själv. Det var bara som ett förslag, sen om du vill använda det eller inte är upp till dig.
Pengar har en skum inverkan på människor, kanske inte alla men dom flesta.
Men som jag sa först, en uppdatering om vad som hänt med katten som pengarna gick till och sen dom som skänkte pengar och som vill ha reda på var dom hamna får skicka pm till personen. Måste det vara mer komplicerat?
Oj, vilken storm! håller med, kopior av kvittona behöver vi väl inte, alla har inte någon scanner och att fota med kamera blir ofta dåligt. Men en redovisning av vad som kommit in och vad som gått ut och finns det inte några specifika krav från någon donator, så tycker jag , att eventuellt överskott skall gå till månadens katthem. då får ju all en skärv av kakan, så att säga.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#58 det var inte kul att växa upp i Tyskland på den tiden och blir medveten vad som hade hänt några år tidigare och framförallt att alla hade vetat och inte många som reagerade plus att man visste att alla dessa människor som var delaktiga i alla massmord och tortyrer fanns kvar. Och ingen visste vem som hade gjord vad. Kanske min biologilärare var delaktig i medicinska försök på jüdiska barn? Det var då många av oss bestämde sig att det inte få händer igen, åtminstone inte på grund av feghet.
Jag skämdes i många år att vara tysk!

Vill bara nämna hur det fungerar för de större välgörenhetsorganisationerna. Jag har ingen aning om de här fallen efetrsom jag är ny här. Men, exempelvis efter tsunamin. Välgörenhetsorganisationerna fick in mer pengar än vad de kunde använda för stunden. Men de kunde inte använda de pebgarna till andra projekt eftersom personer get just till det projektet. Det är ett almänt stort problem inom de organisationerna när det är något som blir väldigt uppmärksammat i media. Då sparas de pengarna till vidare återuppbyggning om några år.
Så, att skänka vidare pengar till ett n ytt projekt, eller i det här fallet en ny katt är inte en självklarhet om man ser på hela samhället.
att vara rättfram och rak behöver inte vara samma sak som att namnge personer…
jag tycker att det är helt rätt att ta upp en diskussion om hur insamlingar och
redovisningar ska gå till, men att namnge personer på det viset
som gjorts i #0 tycker inte jag är ok - det hade kunnat tas via pm.

Här har det varit full storm medan jag tagit det lugnt med mannen.
Tycker att redovisning är så enkelt. Det krävs inte en massa arbete, utan behåll kvittona och sedan räkna ihop dem. Det klarar även sifferblinda jag,
En annan tanke jag har. Då man tar hand om en katt som man sedan adopterar ut, så bör man ta betalt för den för att dels ge en bra grund inför det framtida livet, sedan för att få tillbaka pengarna man la ut. Sina eller andras pengar. Väljer man att behålla katten, tycker jag att man själv ska betala en summa på runt 500 kr eller mer. De pengarna kan man väl sedan skicka till månadens katthem eller liknande. Med en speciell markering, typ ett kodord som visar att pengarna kommer därifrån. En tanke bara. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
tycker inte heller det behöver vara så svårt att redovisa, inkom så och så mycket pengar, utgifter för katten så och så mycket, vore bra om det vore i samma tråd, så man slipper leta, är ju så att ibland räcker säkert inte insamlade pengar till, utan den som har katten har fått lägga till, nu har det ju kommit in rätt mycket pengar, och det är vi väl glada för, har underlättat för många, personligen har jag inga stora pengar att avvara, syrra i vården, ger inga guldkanter på tillvaron, och med Lucas njursjuk sedan flera år, hans specialmat, från veterinären, samt undersökningar, vilket jag absolut skulle göra om, som ni förstår, inte det jag menar, men vi är många här i små omständigheter, och då kan det vara stort med 100;-
kram Maggan47

Detta blev en het diskusition, vågar knappt lägga mig i. kan bara hålla med om att det vore bra med tydliga riktlinjer hur man går tillväga när det gäller insamlingar och det bässta är väll då att saitvärdarna tar fram de så slipper man diskusitioner i framtiden.
De gånger jag sökt hjälp för hittekatter har jag fått hjälp av DV, det är min enda erfarenhet av bidrag till djur. men vet hur tacksam man är att man fick hjälp att hjälpa, ibland hade det helt enkelt inte varit möjligt att ta in denna katt utan hjälp.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Tycker ärligt talat inte att det är så konstigt att om man har fått hjälp i form av en insamling att man senare redovisar vart pengarna har gått. Framför allt för att det viktigt att alla som väljer att hjälpa till ska kunna se vart deras pengar har gått och för att framtida insamlingar inte ska behöva lida av att tidigare insamlingar inte har skötts korrekt. Och det är inte ett påhopp att be om en redovisning utan borde faktiskt ske utan att frågan ställs.
Jag hoppas att det i fortsättningen kommer att skötas på ett seriöst sätt. Ex. först redovisning av dom pengar man fått in och sedan redovisning på pengar som gått ut. Det bästa vore att från början ha en plan med prisuppgifter på det man behöver hjälp med. Så att när man fått in den summa som krävs kan stoppa insamlingen. Självklart så kan oförutsedda utgifter komma men en preliminär prisuppgift kan dom flesta veterinärer ge.
Och som sagt det är inget påhopp att be om en redovisning av pengar som faktiskt är insamlade på denna sajt för ett speciellt syfte.
Och det behövs inget scannande av kvitton men absolut en skriftlig redovisning och om någon skulle vilja se kvitton så ska man kunna uppvisa det. Det handlar ju ändå om pengar som samlats in för ett visst syfte.
// Eva
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Det här blev en mycket viktig tråd som jag tror kommer resultera i lite bättre och klarare regler i saken framöver. Det känns tryggt.
Jag är oxå en lite virrig typ som inte är helt hundra på vilka missar jag sponsrar. Petar in en hundring eller ett par vid angelägna nödrop men har sedan ofta dålig koll på hur det gick med missen ifråga till slut. Söker ofta i befintliga trådar men hittar sällan slutredovisning.
Det händer dock då och då att jag får uppdateringar via mail. Ibland även inscannade kontoutdrag och veterinärsräkningar (gäller t ex alltid där Trullis är insamlare). Annars tycker jag oxå att det räcker bra med några enkla rader om ingångar och utgångar (som många här oxå gör) samt hur ev överblivna medel utnyttjas.
En större gåva med personligt stuk tycker jag inte heller behöver ingå i den offentliga redovisningen på sajten. Skickar jag alltså några tusingar till en speciell upphittare och misse så är det en sak mellan oss och ingen annan.
Som Medarbetare avvaktar jag dina förslag till insamlingsregler, Lena. Tror det här kommer att bli bra framöver.
/Pelusa

Nu skriver jag ett sista inlägg i denna tråd!!
Jag tycker det är grymt tråkigt att det är så här.
Jag känner mig grymt på hoppad,då mitt nick stog framme!
Å I andra trådar har jag skrivit vad allt kommer kosta å så.. men tji fick jag… Jag fick fn för de iaf.
Ja är en Ärlig människa å hatar å bli uthängd!!
Jag fick in pengar av väldigt många snälla människor här inne!
Fick ihop 350kr så skogis kunde åka till vetrinären för en undersökning.
Sen bad alla mig inte stänga tråden utan skrammla mera pengar.
Det gjorde jag, då jag har de hektist med "kronofogden" i hälarna så jag har inte mycket pengar över varje månad.
Då fick jag in ytligare ´200kr av snälla själar.
Då köpte jag avmaskningsmedel, två olika avmaskningsmedel. Där gick de åt yttligare en hundring.
Sen inkom det 2500kr av mary-kate.
Dom tog jag till Kastrering,chipp och vacc!
Så jag tycker ju att det är MARY-KATE som ska bestämma vart pengarna ska gå!
Å jag har Pmat henne å pratar med henne, så…
Detta skrev jag i ett annat inlägg.
Ska vi se. Då de blev lite jobbigt att sitta å radera mina personliga pengar så gör vi så här!
07-11-14
07-11-14
100,00
07-11-14
07-11-14
200,00
07-11-15
07-11-15
100,00
07-11-19
07-11-18
50,00
07-11-19
07-11-19
2 500,00
07-11-19
07-11-19
100,00
Alltså av denna inskramling har jag fått ihop. 3050kr!
Dessa pengar kommer att gå till.
Avmaskning,Chipp,hälsoundersökning,Kastrering. å allt sådant!
Så tack alla snälla människor=)
Men detta är de många som glömt av…
Tråkigt tycker jag!

#72 Klasson, den här tråden har kommit att handla om redovisning i allmänhet, inte om dig specifikt, så du ska inte känna att alla kritiserar dig. Det har varit oklart hur man bör göra med insamlingar och redovisning, så man kan ju inte säga att du gjort något fel. Kan nog hålla med om att det var lite väl känsligt att nämna namn i #0, men det var inget illa ment. Nu har vi kommit fram till vikten av tydliga regler kring insamlingar och redovisning och det är bra. Då kan man slippa kontroverser i framtiden.

#72 Tycker att dom pengarna du fick av syrran, ska du och syrran komma överens om vad pengarna blir över ska hamna.
tycker inte det är konstigt att man vill veta vad ens pengar gick till. skulle personligen inte vilja scanna in något och lägga ut på nätet, då kvitton innehåller personlig information om mig, men jag skulle gärna ta kopia på dem och skicka per post om någon ville se.
vi alla här inne vet väl hur dyrt det är med djur i allmänhet, och jag tycker det finns många storhjärtade människor här inne som skänker en slant, fast man kanske egentligen inte har råd, bara för att en hemlös katt ska få vård. jag tycker inte det är en självklarhet att kunna "kräva" pengar från " främlingar" här inne, men jag kan säga att jag är otroligt rörd och tacksam över de som skänt en slant till amanda och matilda. jag har egentligen inte råd att ta in dem, men mitt hjärta kan inte låta dem frysa/svälta ihjäl heller, för att de sedan om de överlever ska sätta ännu fler ungar till världen som går samma öde till mötes.
ska vi kunna hjälpas åt att kämpa i denna motvind och hjälpa katterna, tycker jag att det är viktigt att köra med öppna kort, redovisa, och att ge och ta.
detta inlägg var inte menat att vara riktat mot någon personligen, utan bara min syn rent allmänt på detta ämne.

Vilken diskussion. Själv tycker jag att det är självklart att redovisa efter att man fått pengar. Men Klasson, jag tycker absolut inte att du ska sluta med att be om pengar!!

Om jag som privatperson betalar ut en viss summa till någon som ska använda pengarna till nödställd katt så hade jag velat se kvitto på vad pengarna går till. Redovisning är en självklarhet!
#71 Vi ska börja jobba med det nu i medarbetargänget. Hoppas att vi tillsammans ska kunna prestera något bra inom en inte allt för avlägsen framtid.
#62 Tråden pågår ju redan här och nu! :) Mycket bra synpunkter har framkommit som vi kan jobba vidare med. Och nej det här är inte alls komplicerat utan en ganska enkel sak - särskilt om det finns tydliga regler för det.
//Lena

Jag har uppdaterat lite om Iris i min tråd. Jag har inte skrivit in exakta inbetalningar osv.Vi får ju andra typer av insättningar så det tar en stund att gå igenom. Men min mamma har nyss uppdaterat gåvoredovisningen så då kan jag kolla igenom den. På vår hemsida finns det gåvoredovisningar, och självklart eftersom vi är en förening redovisas alla våra utgifter noga med kvitton etc. Nya gåvoredovisningen borde komma upp på hemsidan i dagarna här.
Vill ni att jag ska gå igenom alla inbetalningar, får jag göra det en kväll senare lite i veckan. Har tonvis med saker på gång som vanligt.
#79 Som insamlade medel till en förening tycker jag att det räcker bra med den befintliga redovisningen av räkenskaper som finns att tillgå på t ex hemsidan.
Alternativt kan väl insamlade, öronmärkta pengar för en speciell misse redovisas här som klumpsumma eller nå't i samband med uppdatering av missens hälsotillstånd.
Anser personligen att tidsödande byråkratiska formaliteter får aldrig ta kraft och överskugga själva saken och syftet med föreningens existens och fortvaro.
/Pelusa
pelusa, du är som jag. Petar in en lite slant hit och en dit. Jag tycker ingen skall känna sig uthängd jag heller. Svårigheten är, att ibland se, som du säger, att man ine vet hur det har gått. Och så svårt är det ju inte att ge en redovisning typ de som gjorts här, det räcker! När det gäller större gåvor, som överstiger, så är det naturligt, att just den som gett den stora gåvan, ska få bestämma vart de pengarna ska. Annars, så tycker jag, att det vore en regel, att allt överskott går till månadens kattehm.
håller med dig Gunilla, stora gåvor är en sak mellan givaren och mottagaren, är ju specifikt till den katten, däremot som jag pytsar in en 100:- vid anrop, lite här och där, som mest ömmande fall, där kanske det kommer in mer än det går år, och då var det väl en god ide´med månadens katthem Maggan47
Men om 10 personer ger mellan 50 och 100 kronor och en person 1000 kronor varför ska den med 1000 kronor bestämma? Tycker jag har samma rätt med mina 50 eller 100 kronor då. För mina pengar ingår i restsumman.

Självklart ska man redovisa pengarna! Folk här skänker ju pengarna till att hjälpa katter - då r det ju skönt att veta att det är det det går till, även om jag antar att de flesta här känner att de, i alla fall på denna punkten, verkligen kan lita på varandra. Måste man dock scanna in kvittot? De flesta här har väl en ungefärlig uppfattning om vad kastrering kostar och så, då kanske det räcker med att man gör en liten uppställning över vad som gått åt. - Har man behövt betala för något oförutsett, kan man väl scanna kvittot isåfall..?
En sak som helt klart skulle göra sådant här lättare vore en fungerande stiftelse - då skulle man kunna ska exakta belopp från den och sådana här överskottssummor skulle inte behöva diskuteras.

…och att man ska behöva betala för en katt man har tagit in och investerat pengar och kärlek i tycker jag inte är riktigt rättvist. Jag tycker att man med den gesten har bevisat att man bryr sig om katterna och att man kommer att göra sitt bästa för att ge den ett trevligt hem med, i största möjliga utsträckning, alla kattens behov tillfredsställda. Sedan kan man ju naturligtvis skänka en slant till katthemmen ändå om man har några tior över!
Om det skall vara sådant tjafs om att jag ger lite mer pengar när jag kan, så kan jag sluta och hjälpa katterna. Nästa gång det skall bestämmas något så tycker jag att Alexej får bestämma.Jag brukar ge rådet att dom får själva bestämma .
Kan även tala om att katten Iris fick 5.000;- oxå. Fast då skrev jag mitt andra namn.
Ja, Alexej, du har egntligen rätt där. Svår nöt att knäcka. KAnske vor det i sådan fall, bäst att de som känner och kan ge en stor summa,talar om för mottagaren, vad som skall ske? Äh, det blir ju fel ändå…. Jag tramsar……
Men Mary-kate, risken är att förtroendet missbrukas när man låter gåvotagaren själv bestämma var överskottet ska gå. Därmed inte sagt att detta HAR hänt, men det kan tänkas hända i framtiden. Sker en gåva genom hittekatter.ifokus måste vi försöka hålla reda på hur pengarna förvaltas, vilka är det annars som får skulden utåt om något sker? Då skulle det heta att hittekatter håller oseriösa insamlingar. Är gåvan privat säger jag inget men när den sker i hittekatters trådar är det viktigt att vi har samlade regler om hur man ska gå tillväga. Dina gåvor är oerhört generösa, men min personliga åsikt är att alla gåvor bör räknas lika då man har olika mycket att ge.
Mary-Kate, den här diskussionen handlar inte om dig. Det kunde har varit vem som helst. Jag tycker det är fantastiskt att du gav så mycket pengar, otroligt snällt.
Varför skulle jag bestämma, för mig handlar det om regler hur vi handskar framtida insamlingar.
Det har varit många insamlingar och jag hoppas det blir många i framtiden också. Men varför ska vi inte få lite system i det hela? Tror att alla skulle vinna på det.
Ok då skall jag lägga av med att ge mera pengar än någon annan. Då skall jag hålla mig till reglerna.
Nej, det handlar inte om hur mycket du ger, det handlar om hur gåvotagaren förvaltar pengarna. Det har inget med dig att göra Mary-kate, du missförstår..

#90; Nu missförstår du. Det är inte fel på något sätt att ge mer än någon annan. Det är mer att alla som ger ger det det de kan och det betyder lika mycket. Att regler ska vara bestämda vart överskottet ska gå innan en insamling startas så det blir lika för alla.
Med det inte sagt att man inte får g större summor. Men är det så fel om det blir pengar över att man kan skänka dem till månadens katthem till exempel?
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ok jag missförstår väl då.
Eller till kanske ett parallellfall just då… Här har vi ju haft många som behövt vård och hjälp samtidigt! Finns det inget, så är ju månadens katthem det absolut bästa alternativet. Men behöver kisse X och kisse Y och kisse Z vård och pengar, så kan ju exempelvis överskott från kisse X fördelas på Y och Z. Är det inte bra?

#94: det tycker jag låter bra.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
I detta fall håller jag med Alexj, alla som har gett bidrag, oavsett storlek, bör ha lika stor rätt att bestämma vart överskottet ska hamna. Är det en privat gåva, där inga andra varit inblandade, är det naturligtvis upp till donatorn att bestämma, men så fort andra varit med och bidragit skall det solidariskt beslutas om vart överskottet skall gå, och eftersom det finns massvis med hemlösa katter som behöver hjälp bör det inte vara svårt att hitta en ny katt som behöver det som blev över ifrån föregående katt.
Men det bästa vore att gemensamt konto som fördelar pengarna, och som även begär in kvitton och journalkopior m.m.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Låt oss säga så här, just det här med gåvor här inne är ju rätt nytt. Så vi får väl se det som varit hittills som födslovåndor? Det blir säket bra, när vi slipat på det. Bara vi inte skrämmer iväg både mottagare och givare.
Väl talat Gunilla! Precis så bör vi se det!
jag vill ge en eloge till mary-kate för hennes gåvor. sluta tjafsa om redovisning. tycker det känns som om det är avundsjuka för att endel kan ge mer pengar än andra. alla gåvor är ju viktiga för katterna.
Vad skulle en redovisning göra för skillnad om vi vore avundsjuka??
jag kanske uttryckte mig lite luddigt. men jag menar att det är bra med redovisning.men om jag säger så här. håller med gunilla det hon säger. är lite trött i huvudet i kväll. harhälsat på mitt barnbarn på sjukhuset. han pratar för tio pers, såman blir helt vimsig i huvudet. han ifrågasätter allt på sjukhus.
Okej Solweig, då förstår jag. Men låt mig poängtera att det verkligen inte ligger någon missunsamhet eller avundsjuka bakom vår strävan efter att ha redovisning på insamlingarna. Det är bara för att göra allt lättare och mer överskådligt. För att alla ska få veta exakt var pengarna landar för att det ska kunna kännas seriöst. I övrigt instämmer jag i din eloge till Mary-kate, hennes givmildhet är vägvisande och inspirerande!
Hoppas barnbarnet blir bättre i knäet!
tack jossan. han blev opererad nu i kväll. så han blir ju bättre. han är12 snart 13. men han är jobbig med sitt pratande.
tycker inte heller Mary Kate ska sluta ge gåvor, eller rätta sig i ledet, men inte ens du, kan bidra till alla, och om du ger en stor gåva till någon, som inte behöver alla pengarna, vore det väl bra, om det fanns pengar över till nästa ömmande fall, som kanske inte får något, för den första insamlingen gav så mycket, hänger ni med alla, blir ju fler katter hjälpta, på så sätt, och är ju så att vi är inte så många som kan bidra med så mycket, en enkel redovisning, intäkter, utgifter, ev kommande utgifter, inga scannade kvitton, och tjafs, utan lite enkla siffror, men visst måste man kunna ge privata gåvor, man pm någon t.ex, men då är det privat, och går tycker jag till den kissen, vilket också gör att just den kissen behöver ingen insamling, har sitt på det torra, så vi kan sikta in oss på nästa, för tro mig, det kommer fler kram Maggan47 som inte tycker det är fel heller om någon säger sig ha fått pengar, behöver ju inte vara dolt på något sätt, har jag rört till det för er nu, skyller på den sena timmen
Vill bara poängtera att när det handlar om en insamling som görs via Hittekatter i fokus, då behöver det förekomma vissa regler som gör det lättare för alla parter.
Om ni ger varandra penninggåvor rent privat så är det något helt annat och ingenting som har med Hittekatter i fokus att göra.
Hoppas nu att alla förstår hur jag menar och att ingen ska känna sig trampad på tårna eller illa behandlad. Ordning och reda pengar på fredag - ingenting annat.
//Lena

Det är väl ingen som är avundsjuk - alla här vill ju att så många hittekatter som möjligt ska få tak över huvudet och den veterinärvård de behöver, oaktat vem det är som tagit in den - det är ju ALLTID en bra grej!
Absolut Lena. Det är ju Hittekatter som har hundhuvudet, dvs du