Första katten
Helloj!
Jag är en 13 årig tjej som jätte gjärna vill skaffa katt! och nu vill jag jätte gärna få lite råd av er med katt! Vilka raser rekomendarar ni? Jag vill gärna ha en inne-katt som man har i sele och går ut med för jag bor i stan, vad finns det för några för och nackdelar??? och vad ska man tänka på när man skaffar katt? Vilket kön är bäst? Vaccinationer? ID-märkning? Skriv allt ni kommer på!
Bättre för mkt än för lite :P

På alla katthem runt om i Sverige finns massvis med katter som söker ett hem. En kattunge ska tas från sin mamma vid tidigast 12 veckors ålder. En katt såklart vaccineras och kastreras. Själv ser jag bara fördelar med att ha innekatter. Fördelarna är ju att de inte riskerar att bli påkörda eller utsatta från andra farligheter.
Här kan du läsa mer om att skaffa katt! En mycket bra artikel. Under länkar här på Hittekatter finner du adresser till olika katthem runt om i Sverige. Lycka till!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Jättekul att du vill skaffa en katt.:)
Det viktigaste för dig är nu att hela din familje är med på det. För en katt har inte bara en ägare utan väljer ofta hela familjen.
Sedan har du kommit till hittekattssidan, här försöker vi hjälpa och förmedla hemlösa katter. Katter som blev räddade att frys eller svälterihjäl ute.
Vi försöker hitta bra hem till dessa katter och därför tar vi betalt för de. Kostnader för en katt blir ungefär vad en vaccinering tex kostade. Kattungar ska vaccineras två gånger mot kattpest och kattsnuva. Också innekatter ska vara id-märkta ifall de rymmer (händer ibland). Blir de ca. 6 månader blir de kastrerade. En försäkring är bra, för katter kan lika lätt som människor blisjuka och veterinären kostar mycket pengar.
Här finns många som förmedlar katter nu, tex Mettan, Fylgias och Naquita.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
tack för alla tips och svar! Men jag vill gärna ha ÄNNU fler svar och tips!
Du hittar länkar till kattehem där du bor under "Länkar" här. Du gör en dubbel välgärning! Dels så hjälper du en kisse att få ett hem, plus att du ställer en plats till förfogande för en liten frusen kisse som väntar!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Kollar också här:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tack 

här är en till bild

Hoppas du hittar en katt som passar dig! Berätta gärna hur det går!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Tack för bilderna! och tipsen, ska rapportera om det blir nån katt :P Vill jättegärna! Men föräldrarna är lite svårövertalade! :P nårra tip om hur man övertalar jobbiga föräldrar :P

Frågar du mig ska man inte ens försöka då katten tenderar att bli okastrerad och oförsäkrad hos föräldrar som inte vill ha någon katt alls. Svårt lära gamla hundar sitta. Men det är min åsikt..

låna hem någon kompiss katt nån gång helst ett par veckor och sen när du lämnar tillbaks den så visar du dig jätte lessen.
Okeeej! :P
Kan ni inte skicka bilder på olika katt raser? 

på katthemmen kan man hitta alla möjliga gosiga katter.på man smälter direkt när man åker dit det är alltid någon man faller för,…….
En raskatt kostar flera tusend kronor och blir ofta använd till avel och utställningar som kräver mycket erfarenhet, tid och pengar.
Men det finns hur söta katter som helst bland huskatter :)
Okeeej! Vilket kön tycker ni är bäst som första katt?

min syster har en ras katt , jag tror inte den var så dyr . dom har alldrig ställt ut den , men den är världens goaste och sällskapligaste,och väldigt lättskött,och har inget behov av att gå ut jag tycker du ska välja en hona , jag har fått en känsla av att dom är friskare,men hanar är keligare
Okej! Vad tycker ni andra??
Hallonet, det viktigaste är att katten är kastrerad. Om han-eller honkatt är smaksak. Jag älskar tjocka keliga hankatter, tycker honor är oftast lite bitchiga. Men andra tycker tvärtom:)
Okej!
Varför tycker ni att man ska välja katt i stället för hund???????? Eller vad är det bästa med att ha katt?

:)
Det finns fördelar med både katt och hund. Det beror på vilken sorts människa man är, och vilken personlighet hunden eller katten har. Olika raser är olika. Du kan hitta katter som beter sig som hundar om du vill, och det finns säkerligen hundar som beter sig som katter ^_^.
Fördelar med att ha katt framför hund för mig är:
- Jag vet att katten klarar sig alldeles utmärkt medan jag är på arbetet. Den går på låda själv, äter (oftast) bara när den är hungrig även om det finns mat framme hela tiden, och kan ha lika roligt utan mig bara det finns en leksaksråtta, boll, snöre, eller helt enkelt en svans i närheten. Allra bäst klarar den sig om den har en kattkompis, dock ^_^.
- Den är (oftast, man kan ha otur) helt rumsren från första dagen du får den.
- Den är renligare, och luktar således mycket bättre om man vill begrava ansiktet i den. Man känner sig inte fet eller smutsig om fingrarna efter att man klappat den.
- Den skäller inte öronen ur dig om den ser någon gå förbi utanför (fast kan låta desto mer när den löper ;) ).
- Det låter så mysigt med en spinnande katt!
- När/om den dreglar på dig så blir det oftast bara en liten droppe istället för ett vattenfall.
Kort sagt kan man väl säga att en hund syns mer, hörs mer och skräpar ner mer än en katt (hmm, fast mina tokiga kattungar var världsbästa på att få det ostädat hemma hos mig…). Och jag gillar att ha det ganska lugnt och skönt hemma hos mig :).
Nu kanske det låter för er hundägare som att jag ser ner på hundar, men så är det verkligen inte! Växte upp med en Berner Sennen, har bott med underbara Rottweilers och hoppas på en vovsing till någon gång (när min sambo har ett jobb som tillåter honom att ta hand om den under dagen - det kommer vara han som väljer ;) ).
Tack för det svaret :P Tycker ni det är bäst med torr eller blötfoder? eller både och?
Både ock! :)
Här är det blötmat på morgonen och torrfoder 24 timmar om dagen!
okej!
Hur länge brukar en katt kunna vara själv, när man t.ex är i skolan?

De KAN vara själva, men tänk dig själv hur jäkla tråkigt det är att vara ensam hela dagarna i en tom lägenhet där inget händer. Det är som upplagt för att de ska hitta på hyss och börja bete sig på ett sätt som kanske gör dem lite besvärliga. Om den däremot har en annan kattkompis att leka med brukar det klara sig lite bättre, även om deras människovänner försvinner på jobb på dagarna.
Jag har hört att man ska ge ett ägg till en katt för att den ska få blankare päls, stämmer det?
Det är tydligen någon grej som bönderna gjorde för…..

Äggula kan man ge, äggvitan är typ farlig eller nåt sånt. Men äggula är ganska populärt :)

En hund behöver en fast hand med ägare som är intresserad av uppfostring på ett helt annat sätt än med en katt.
En katt uppfostrar ägaren…*skämt* 
"En ägare aktiverar sin hund. En katt aktiverar sin ägare."
Jag skulle älska att ha en hund men jag vet att jag inte är bra på fostran och jag vet att jag inte orkar gå ut med hunden tre gånger minst om dagen i flera timmar sammanlagt. 
Jo jag tror att ägg gavs till katter för att få blank päls. Vet ej om det görs fortfarande. Mina vill inte ha det. Fast de vill heller ej ha fisk…i alla fall inte rå strömming. Inte räkor heller.
Min Simson var hur klängig som helst som ensamkatt och krävde all uppmärksamhet. När Atos kom så lekte de tillsammans, sov tillsammans och var mer nöjda, även ensamma.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Jodå, äggula är en läckerhet som våra katter har fått länge - de älskar det. Att det skulle ha någon egentlig betydelse för pälsen vet jag inte - kanske om man penslar dem med det?! 
Hahahaha…. Brukar Katter och marsvin komma bra överrens? Jag har nämligen ett marsvin…..
Jag gillar att katter är så självständiga och klarar sig själva när jag är på föreläsning eller ute några timmar. Men man får aldrig glömma att trots att de klarar sig bra själva så VILL de ha sällskap och man ska absolut ha gott om tid för en katt om man skaffar det. Speciellt om man bara ska skaffa en katt.
Id-märkning, registrering, vaccinationer, kastrering, försäkring, eventuella sjukdomar, hälsoundersökningar, kattsand, kattmat, matskålar, kattlåda, kattleksaker, kattmöbler etc kostar en hel del så det måste man vara medveten om.
Så nyckelorden tycker jag är: Kärlek, vilja, tid och pengar.
Angående din fråga om marsvin. Är marsvinen i bur eller om de motionerar åtskilda från katten så går det bra. Men att blanda de två fungerar oftast inte. Jaktinstinkten är stor hos katten. Det finns ju fall där det fungerat, men till min vetskap så är det mest undantag än regel.
Sedan säger jag som många tidigare sagt. Ta en titt på djurhemmen som finns. Många katter söker nytt hem. Skaffar du katt från djurhem så blir även den platsen öppen för en ny liten kisse :-) Att tänka på när man skaffar från djurhem är att många av dem där har farit illa och kan behöva "jobbas mer med" i början än om man skaffar en kattunge på 12 veckor som inte varit hemlös.
Många katthem säljer inte heller en kattunge ensam om det inte redan finns en katt där. För oavsett hur mycket vi leka med en kattunge kan det inte ersätta sällskapet av en annan katt.
#37 - Vad bra! :-D
Okej!

Du har inte ETT marsvin la? Du känner väl till lagen med 2 marsvin? *blir lite orolig*
Lycka till med katten om det blir någon…
Jo jag har endast ett marsvin. Jag för typ inte ett till för mina föräldrar (har tjatat om ett till) och hon är 3 år så jag vet inte om hon accepterar ett till…. men vad är det för "lag"?
PMa Wiizy om det, jag har inte heller någon aning vad det kan vara.

http://www.maxat.org/merlin/ Under burar så har hon lagt in lagen om att marsvin måste ha artfränder, de får ej bo ensamma då de är flockdjur och inte trivs ensam. Du kan läsa mer om det inne på marsvin iFokus oxå då det diskuterats en del… Som sagt, det är alltså en lag.

Japp, hittade detta..
Marsvin är flockdjur och uppskattar sällskap. Enligt Jordbruksverkets regler får marsvin endast i undantagsfall hållas ensamma.
men tror tyvärr inte att alla vet det, när jag som jag nämnt i en annan tråd blev rekomenderad i ZOO affär att man helst ska ha ett,,,, var ju för 4 år sen iof , kommer inte ihåg hur gammla reglerna är, men som sagt, vet de inte i ZOO butiken så klart inte alla vet om det,, men visa det för mamma Hallonet så borde det ju bli ett till, hihi, lycka till
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#41 - tja, det är LAG på att det ska vara 2 marsvin… letade fort reda på länken åt dig. Köper du en liten sötnos (unge) som sällskap GÅR DET, vet inte ett enda gång då det inte gått med vuxen - unge!
Vill du veta mer, vänligen PMa mig :)
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19880534.HTM har en tid å leta upp vart d står, det får du tyvärr gö själv ;)

bra att du hittade :)

lagen gäller från 2003 och tyvär så upplyser inte alla djuraffärer om det.
Okej!